1. Socializační proces Socializační proces je prostředkem reprodukce stávající". noclnoí, norem si vzoru jednám v urciíem systému Socializace je komunikativní a učební proces, ve kterém se z původních jednoduchých rolí vyvíjí rolová komplexita. Berger a Luckman hovoří o dialektickém vztahu jedince a společnosti, kteří se vzájemně podmiňují a tím i reprodukují. Socializační proces zahrnuje: 1) výchovu jako intencionálni působení na děti 2) neintencionální působení prostředí 3) aktivní podíl dítěte, které se vyrovnává se společensky platnými normami, hodnotami a vzorci jednání Pohl pan avní kategorie, gender West/Zimmermann: K Pohlaví se určuje (přiděluje) pri n morfologie, hormony, chromozon ^Sociální zařazení do genderové kategorie. Kutturní vzory pro hraní genderovych rolí (sex category: social membership ^Sociální gender jako dynamický výsledek hraní gender v interakcích (gender: processual validation ofthat membership) Socializace ve ško (Lucie Jarkovská) škola zprostředkovává vědění, schopnosti a normativní vzorce -kvalifikační funkce orovádí selekci a alokaci - alokační funkce stávající systém včetně genderové struktury -funkce ,;ola jako instituční rámec a jako interpersonální rovina verbálních a neverbální komunikace, rozdělování pozornosti, pobízení a známkování unci ts i školské kurikulum - manifestni formy a obsahy výuky škola jako symbolické prostředí zprostředkovává tajné, skryté kurikulum - čemu všemu se žáci učí ve škole a v souvislosti s ní i ve vztahu k genderu f genderovaný jazyk učebního materiálu, práva, pravidel, vyvěs 2. Psychodynamicky-vývojové kognitivní teorie (Piaget, Erikson, Kohlberg, Bern) Význam kognitivních schémat dvou pohlaví či dvojího genderu: Sandra Bern: „lenses of gender, genderová optika, common isvedceni, ze: cjBncJsrovs EJcriBrnsi, pn 1. existují jen dvě pohlaví 2. muži jsou ženám nadřazení - androcentrismus ~>. rozdíly jsou dány od přírody - biologický e: Toto schéma je uloženo v jazyce. enci-s. Srov. Kessler/McKenna: „typika gender v common-sensu": MifiTiM mozi lačnost - každý člověk má jen jedno pohlaví a toto je iutné jednoznačně zjistit 2. přirozenost je tělesně nebo biologicky zdůvodněna, zakotvena, daná, nezměnitelná, nanejvýše se dá korigovat nějaký omyl " Dítě si kognitivně osvojuje tzv. sociopsychickou osobnost. Samo se prostřednictvím jazyka přiřadí k určitému pohlaví: Jsem chlapec, proto se chovám jako chlapec, a je výhodné se chovat jako chlapec, protože mě to odměňuje. Jsem dívka, chovám se jako dívka, to mě odměňuje. Význam sociální kontroly! Co psychodynamicky-vývojové kognitivní teorie vysvětlují: Nutnost sebezařazení k jednomu genderu, které zůstává konstantní, zatímco role samotné se mění. Nevysvětlují měnící se (historickou) povahu genderove struktury společností. Psychoanalytičke teorie vývoje Psychoanalytičke teorie popisují vývoj jako psychosociální pohlavní zrání. Freud rozlišuje tyto fáze: orální fáze: učení začíná narozením, protože dobrý pocit/pohoda se uskutečňují v drasticky novém prostředí. Zdrojem libida jsou ústa. Nerozlíšená identifikace s matkou a orální závislost na ní: vazba na objekt či třídu objektů, jejichž prototypem je matka. Tento objekt uskutečňuje nejdůležitější potřeby ega, význam stability vztahu. Vývoj od preverbálního vztahu k osvojení jazyka. Orální fáze je ukončena krizí vztahu k matce, vzniká latence jako nová úroveň integrace dítěte do rodiny, novými významnými osobami se stávají otec a sourozenci. anální fáze: Dítě se učí ovládání vyměšovacích funkcí, které jsou novým zdrojem libida a nástrojem k distancování se od primární vazby. První pravé vztahy k objektu, dítě není jen milováno, samo též miluje: rozeznává sebe - ego a druhé -alter. Počátek oidipální orientace. Děti obou pohlaví se identifikují s otcem a orientují se na okolní vnější svět. latentní fáze: Počátek genitální zralosti, sociální závislost. genitální fáze: Genitální orientace libida, adolescence a dospělost. lytické teorie genderové diference Freud: dívky závidí mužům penis, po krátkém soupeření s matkou o otcovu přízeň zůstávají identifikované s matkou. synové překonávají prvotní identifikaci s matkou, žárlí na otce, ze strachu před kastrací se ztotožňují s mocným, tj. s otcem