Antifeminismus a kult domáckosti Zpracovala: Nikol Čablová Antifeminismus - v Británii mezi válkami - vliv války -- debaty o rolích mužů a žen -- 3 pohledy 1) mnoho mužů a některé antifeministky chtěli vše vrátit do starých kolejí (muži do zaměstnání, ženy do domácnosti) 2) ženy (i mnohé feministky), jimž války spíš zostřila vnímání vztahů mezi pohlavími, než že by něco na těchto vztazích změnila 3) feministky, pro něž byla cílem rovnost pohlaví (válka sice prokázala schopnosti žen, ale mužský pohled na ženy byl příliš hluboce zakořeněný, než aby se něco změnilo) - posledně jmenovaná skupina varovala před idealiozací vztahů mezi muži a ženami a idealizaci nově nabyté svobody - tento postoj byl většinou žen odmítán -- ohrožení feminity (feministky -- zahořklé moralizující staré panny) - feministické kritičky reagovaly na stereotyp ultraženské povrchní dívky - ženské časopisy (pro bohaté) -- emancipace ženy spočívá v řízení auta, ne v politické angažovanosti - kritizovaly volnější vztahy mezi pohlavími, zvl. snadnější a dřívější sexuální aktivitu žen -- je v zájmu mužů -- obviněny ze závisti a nepřejícnosti - mnoho původních feministek se odcizilo ženám mladší generace - už před 1914 -- debaty o hodnotě manželství -- Cicely Hamilton -- kniha Manželství jako obchod -- žena prodá své tělo za hmotné zabezpečení - v téže době ženám nabízen i jiný pohled na sexualitu -- Havelock Ellis, Stella Browne, Dora Marsden -- sex je nutný pro zdraví a potěšení ženy stejně jako muže - po válce -- více žen než mužů (o 1,9 mil.) -- problém -- ženy si chtěly ponechat svá válečná zaměstnání, kt. však měla připadnout mužům navrátivším se z války a mužům, kt. byli v důsledku válečných změn ekonomiky nezaměstnaní - obavy o rodinu -- když budou ženy budovat kariéru, nebudou se chtít usadit a mít děti - obavy z rovného volebního práva -- převaha žen, mladé ženy jsou nezodpovědné = snadno manipulovatelné socialistickou propagandou - údajná spojitost mezi androgynním vhledem žen a poklesem jejich morálky (homosexualita) - pomužšťování žen údajně vedlo k zženšťování mužů Kult domáckosti - šířen především časopisy pro ženy (Woman´s Own) - manželství = nejlepší zaměstnání, jakákoliv placená práce -- jen jako cesta k manželství - hl. úkol ženy -- pečovat a svého muže a o svůj vzhled (nevěra muže je přímým následkem ženina zanedbaného zevnějšku) - mnoho spisovatelek psalo návody, jak se podbízet muži, chápat jeho požadavek svobody, stejně jako nutnost vzdát se té své - svoboda i v otázce nevěry -- je to mužská přirozenost ("to, že jsou muži nevěrní, je stejné jako to, že děti mají spalničky") - otázka, jaký význam má být přikládán meziválečným ženským časopisům -- 3 názory 1) vlastníci časopisů je prohlašují za odraz zájmů a aspirací britských žen 2) formující vliv na ženy 3) kupovány jen jako pomíjející zábava, bez ohledu na jejich poselství - časopisy jsou ukázkou vnucování ideologie domáckosti muži -- vlastníky, editory, novináři (ženy neměly kontrolu nad tiskem) - 30. léta -- ideál domáckosti se stal pro britské ženy snáze dosažitelný - Pokles cen -- možnost výběru při nakupování -- žena se mohla cítit jako svobodně se rozhodující bytost (čím větší nabídka, tím uspokojivjejší role) - ženy se vdávaly dřív, měly míň dětí -- nové možnosti -- mohly opět nastoupit do práce, ale raději zůstávaly doma a soustředily se na zlepšování života rodiny - domácnost -- atraktivní místo pro ženy - zlepšování kvality bydlení - domy na velkých pozemcích -- zeslabení společenských vazeb -- soustředění na rodinu a domov - ve stř. třídě - rozšíření el. spotřebičů ulehčujících domácí práce -- nahrazují sluhy -- práce zůstává na ženě - v prac. třídě -- nedostupné -- vše při starém -