Téma -- rozbor televizního vysílání 1. Zadání: I. Nahrajte souběžně vysílání hlavní zpravodajské relace jedné veřejnoprávní (nejspíše ČT) a jedné soukromé (nejspíše Nova či Prima) televize, a to nejméně ve čtyřech po sobě následujících dnech. II. Na základě přednášky o mediální manipulaci, studia primárních a sekundárních pramenů a analýzy nahraného zpravodajství obou stanic: a) nalezněte techniky měření "technické úrovně" vysílání obou stanic (viz níže) b) nalezněte techniky měření "manipulativnosti" vysílání obou stanic (viz níže) c) nalezněte techniky měření profesionality vysílání obou stanic (viz níže) (Můžete samozřejmě vymyslet i jiné charakteristiky (např. bulvárnost apod.) než technickou úroveň, profesionalitu a manipulativnost; a techniky, kterými lze tyto jiné charakteristiky měřit, ale v práci musíte použít charakteristiky alespoň dvě!) Na základě nalezených technik měření jednotlivých charakteristik porovnejte navzájem kvalitu obou sledovaných stanic z hlediska těchto charakteristik a graficky své porovnání vyjádřete. Zdůvodněte, proč jste si zvolili právě vámi vybrané charakteristiky. Zdůvodněte, proč vámi objevené a popsané techniky vedou k zjištění vybraných charakteristik. Napište, zda vaše původní předpoklady o kvalitě jednotlivých stanic byly vaším výzkumem potvrzeny, potvrzeny částečně či vyvráceny. Napište, jaká zjištěná fakta by závěry, které jste z vašeho výzkumu vyvodili, zpochybnila. 2. Pomůcka k zadání: V této pomůcce uvádím příklady technik měření jednotlivých kritérií. !POZOR! -- u žádné z uvedených technik netvrdím, že funguje. Je na vás, abyste vymysleli techniky, které přináší výsledky. Uvedená měřítka tu prezentuji pro inspiraci. např. Charakteristika 1. -- Technická úroveň: ˙ Špatné střihy (střídání příspěvků ze studia se znělkami, předtočenými příspěvky, přímými vstupy a komentářem) -- zpoždění, překrývání se. /měření na úrovni spotů -- součet/ ˙ Přímé vstupy -- prodlení, neúspěšné navázání, nekvalitní spojení /měření na úrovni spotů -- součet/ Měřeno na úrovni jednotlivých spotů (příspěvků) za určené období. např. Charakteristika 2. -- Profesionalita ˙ Počet zpožděných zpráv (obrazové a informativní zvlášť) /spotů za celé zkoumané období/ Přeřeknutí moderátorů /spotů za celé zkoumané období/ ˙ Pohled moderátorů na špatnou kameru /spotů za celé zkoumané období/ ˙ Věty s nulovou informací /spotů za celé zkoumané období/ ˙ Délka spotu a vyjádřená informace (?? -- způsob měření je velmi subjektivní, ale možné použít) /vybrané spoty/ ˙ K tématům se vyjadřují nepovolaní lidé /spotů za celé zkoumané období/ ˙ Výskyt tématicky podobných zpráv na více místech ve vysílání ˙ Nejasné věty (?? -- způsob měření je velmi subjektivní, ale možné použít) /měření na úrovni spotů -- součet/ ˙ Přehlednost (doba za kterou osvětlí jádro problému) Měřeno opět na úrovni jednotlivých spotů (příspěvků -- dvě výjimky) za určené období. např. Charakteristika 3. Manipulativnost ˙ Počet případů kdy se objeví zavádějící titulek pod obrazem (měřeno na úrovni spotů a témat): /kolikrát je spot buď titulkem nebo něčím jiným interpretací toho co to znamená --tzn. návodem toho co si máme myslet/ ˙ Počet zpráv, která se netýkají tématu, ale přinášejí hodnocení jednoho z aktorů /měřeno na úrovni témat a kampaní, v kratším případě i souhrn spotů takto manipulativních za určité období/ ˙ Poměr prostoru, který dostanou jednotlivý aktéři /měřeno na úrovni kampaní, v kratším případě i souhrn spotů za období/ ˙ Poměr hodnotících komentářů reportérů (pozitivní/negativní) na úrovni kampaní ˙ Počet vynechaných aktorů na úrovni kampaní ˙ Počet záběrů, které sice odvádí od tématu, ale vzbuzují emoce a přiřazují nesouvisející vztahy ˙ Self-promotion ˙ Poměr vybraných politiků a jejich dojmu ze všech záběrů /na úrovni celé zkoumané plochy vysílání/ ˙ Počet výskytů vybraných politiků u témat, která s nimi vůbec nesouvisí a jejich kladné či záporné posouzení (a naopak) ˙ Počet nepříjemných otázek vybraným politikům /na úrovni celé zkoumané plochy vysílání/ ˙ Nepřímý a přímý komentář a dojem u jednotlivých aktorů /měřeno na úrovni kampaní/ 2. Doporučené primární prameny: Primárním pramenem je vámi zaznamenané televizní zpravodajství obou stanic v minimálně čtyřech dnech. 3. Doporučené sekundární prameny s poznámkami: KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-134-X. (Dobrá úvodní studie k masové komunikaci médiím, umožňující jiný pohled než prezentovaný na přednášce. Doporučuji celou knihu, zejména pak kapitolu 5. -- "Produkce zpráv" str. 106-144 a kapitolu 7. "Vybrané výsledky zkoumání účinků I." str. 214. -- nepomůže s technikami, ale umožní kvalitnější přemýšlení o vašem úkolu.) MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9. (Podrobný úvod do teorie masové komunikace. Není nutno číst k tématu, pouze zájemcům o podrobnější teoretický vhled.) SCHULZ, W., HAGEN, L., REIFOVá, I. Analýza obsahu mediálních sdělení. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-548-5. (Příklad konkrétních studií -- opět vhodné ke zkvalitnění vaší práce. Vhodné pročíst.) WILLIAMS, R. Television: Technology and cultural form. 5. vyd. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-31456-9. (Jeden z klasiků. Není nutné číst k práci, opět pouze pro zájemce. Doporučuji více než např. McLuhana.) Upozornění! Pokud ovládáte jazyk, kterým byla do češtiny přeložená kniha napsána, je vhodné (ne-li nutné) knihu, či alespoň ty zásadní pasáže přečíst v originále (i ten nejlepší překlad je vždy výkladem a je proto nebezpečný). 4. Formální a obsahové požadavky: Termín: 10. 12. 2004. Rozsah: do 18000 znaků s mezerami, včetně poznámek pod čarou, bez literatury. To je 10 normostran (normostrana = 1800 znaků) a také přibližně 10 stran ve wordu řádkováním 1,5, velikost písma 12b. a typ písma Times New Roman. Samozřejmě nemusíte napsat 10 stran, pouze nesmíte tento limit přesáhnout. Literatura citovaná dle normy -- viz soubory k citacím na ISu v materiálech pro studenty! Forma: odborný text (viz. seminář č. 3), včetně stanovení cíle, určení obsahu a rozsahu práce, určení použitých metod, ověření jednotlivých hypotéz a jejich prokázání v závěru práce.