Psychologie výchovy a vzdělávání Sociální prostředí školy a školní třídy Úvod učení a chování žáků není pouze individuální záležitostí je ovlivňováno mikrosociálním prostředím, v němž se žáci pohybují (prostředí konkrétní školy, konkrétního učitelského sboru, konkrétní školní třídy a konkrétní skupině vrstevníků s níž se žák či žákyně kamarádí, na jejíž mínění dá) Praktické využití poznatků (rámec) úspěšná práce v prostředí konkrétní školy, před- pokládá nejméně tři relativně samostatné činnosti: ­ získat dostatečné teoretické znalosti o sociálně-psy- chologických jevech, které se ve školství vyskytují ­ umět diagnostikovat klima školní třídy, klima školy, příp. klima učitelského sboru ­ umět (na základě zjištěných skutečností) navrhnout a provést vhodnou intervenci, která by pomohla jak žákům, tak učitelům. Terminologické otázky experti užívají při popisu a rozboru sociálně-psycho- logických jevů ve škole různé termíny: prostředí, klima, atmosféra, charakter, étos (celé školy, učitelského sboru, jedné třídy, výuky v dané třídě, komunikace v dané třídě). připojují i různé přívlastky (edukační, učební, výukový, sociální, psychosociální, sociálně-psy- chologický, sociálně-emocionální atd.) v literatuře dnes existují v dané oblasti desítky termínů (více než 50) Vývoj do současnosti rozlišuje sociálně-psychologické jevy ve škole podle rozsahu, měnlivosti, délky trvání, obecnosti. (Mareš, Lašek, 1990/91, Mareš, Křivohlavý, 1995): prostředí je nejobecnější termín, netýká se jenom as- pektů sociálně-psychologických. termín atmosféra má poměrně úzký rozsah. Vy- jadřuje proměnlivost a krátké trvání. Termín sociální klima označuje jevy dlouhodobé. Jsou typické pro danou třídu a daného učitele (školu, zaměst- nance, žáky) po několik měsíců či let. Teoretické otázky Klima ve třídě nelze pochopit izolovaně od envi- ronmentálních, sociálně-psychologických, socio- logických a kulturních souvislostí. Příklady různých taxonomií, které se snažily us- pořádat do určitých hierarchických souvislostí: Příklad 1 - Rozlišuje čtyři hierarchické úrovně dle Tagiuri (1968) a Anderson (1982) 1. ekologie charakteristika budovy, v níž se výuka odehrává 2. prostředí (milieu) charakteristiky učitelů (délka praxe, platové zařazení, ap.) žáků (věk, pohlaví, sociální status, ap.) 3. sociální systém (skupinové charakteristiky) vztahy mezi klíčovými účastníky sociální komunikace podíl na rozhodování příležitost k účasti na sociálním dění ve skupině 4. kultura hodnoty a hodnotové systémy, jež účastníci považují za významné učitelova zaangažovanost na rozvoji žáků důraz na kooperaci důraz na činnosti související se školou očekávání účastníků jasnost a konzistentnost cílů Příklad 2 ­ Sedm úrovní dle Knowles (1985) 1. podmínky klimatu a) fyzikální prostředí architektonické koncipování učebny a způsob jejího vybavení b) psychologické prostředí vzájemné respektování účastníků spolupráce účastníků možnost vzájemného spolehnutí vzájemná podpora, pomoc otevřenost a autentičnost jednání potěšení a radost ze společenství humánnost, lidskost v jednání 2. zaangažovanost žáků na společné tvorbě plánů 3. zaangažování žáků na diagnostice vlastních potřeb 4. zaangažování žáků na definování cílů učení 5. zaangažování žáků na návrhu postupů při učení 6. pomoc žákům uskutečňovat navržený postup učení 7. zaangažovanost žáků na hodnocení průběhu a výsledků vlastního učení Teoretické úrovně uvažování Celkem nejméně pět teoretických úrovní: První je úroveň ekologická a lidé jsou v ní přítomni spíše zprostředkovaně (prostředí školní budovy, učebny, laboratoře, studovny atd., tedy prostor, v nichž žáci a učitelé žijí část svého života, vyučují a učí se). Druhá je úroveň jedinců (jednotlivých učitelů, jednotlivých žáků atp.). Třetí je úroveň malých sociálních skupin (školní třídy ap.). Čtvrtá je úroveň větších sociálních skupin (klima školy). Pátá je úroveň velkých sociálních skupin, např. úroveň školství dané země, zvláštností její kultury. Typologie přístupů ke klimatu podle stupně školy podle typu školy podle koncepce výuky podle zvláštností žáků podle zvláštností učitelů podle zvláštností vyučovacích předmětů podle zvláštností prostředí, v němž se výuka odehrává podle zvláštností komunikace, která zprostředkovává sociální kontakt Současné přístupy ke zkoumání klimatu (1. část) Sociometrický přístup. Objektem studia je školní třída jako sociální skupina, nikoli učitel. Organizačně-sociologický přístup. Objektem studia je školní třída jako organizační jednotka a učitel jako řídící pracovník. Interakční přístup. Objektem studia je školní třída a učitel. Zajímáme se o interakce mezi učitelem a žáky v průběhu vyučovací hodiny. Pedagogicko-psychologický přístup. Objektem studia je školní třída a učitel. Zajímá nás spolupráce ve třídě, kooperativní učení v malých skupinách. Současné přístupy ke zkoumání klimatu (2. část) Školně-etnografický přístup. Objektem studia je školní třída, učitelé a celý přirozený život školy. Vývojově psychologický přístup. Objektem studia je žák jako osobnost a školní třída jako sociální prostředí, v němž se má osobnost rozvíjet. Sociálně-psychologický a environmentalistický přístup. Objektem studia je školní třída chápaná jako prostředí pro učení, žáci dané třídy a vyučující, kteří v této třídě působí. (aktuální podoba klimatu, preferovaná podoba klimatu). Metody zkoumání klimatu Pozorování Rozhovory Sociometrie Nominační techniky Posuzovací škály Dotazníky Pozorování KATEGORIÁLNÍ SYSTÉMY DESKRIPTIVNÍ SYSTÉMY NARATIVNÍ SYSTÉMY TECHNOLOGICKÉ SYSTÉMY Jednotky pozorování přirozené jednotky jednotky chování induktivní vs. deduktivní jednotky přímo pozorovatelné vs. přímo nepozorovatelné deskriptivní vs. hodnotící jednotky založené na faktorové analýze diskrétní vs. spojité jednoduché nebo složité situace jako jednotka časová jednotka akční jednotka Možná využití dotazníku popis stavu klimatu v určité třídě z pohledu žáků porovnání názoru žáků a učitelů na klima třídy porovnání žákovského přání (CES-P) a přítomného, aktuálního stavu (CES-A) zjišťování rozdílů mezi učiteli vyučujícími tutéž třídu zjišťování rozdílů mezi tradičními a alternativními školami zjišťování toho, jak klima ovlivňuje osobnost učitele a žáků, výchovně-vzdělávací výsledky Dotazníky ­ příklad (CES) Škály: učitelova pomoc, orientace žáků, vztahy mezi žáky, zájem o výuku, klid a pořádek, jasnost pravidel Dotazník CES - forma A (Classroom Environment Scale) Autoři: E.J. Trickkett (Yale University), R.H. Moos (Stanford University) 1973, B.J. Fraser (Western Australian Institute of Technology) 1982 Překlad a úprava: J. Lašek (Pedagogická fakulta VŠP v Hradci Králové), J. Mareš (Lékařská fakulta UK v Hradci Králové) 1988 Jméno žáka/žákyně: Škola: Třída: Obec: Učitel/učitelka: Dnešní datum: Nevyplňujte, dokud nedostanete pokyn! 1. Žáci z naší třídy vkládají do školní práce poměrně dost úsilí, energie. Ano - Ne 2. Žáci se v naší třídě navzájem dobře znají, vědí o sobě dost věcí. Ano - Ne 3. Tento učitel (tato učitelka) s námi málokdy diskutuje o věcech, v nichž bychom potřebovali poradit, pomoci. Ano - Ne I 4. V naší třídě věnují žáci více času debatování o mimoškolních věcech, než debatám o učivu a učení. Ano - Ne I Dotazníky ­ příklad (ICEQ) Škály: Personalizace, Participace, Nezávislost, Bádání, Diferenciace Dotazník ICEQ (Individualized Classroom Environment Questionnaire) Autoři : A. J. Rentoul, B.J. Fraser 1979 Překlad a modifikace : Jiří Mareš a Jan Mareš 1995 tída: identifikace: chlapec - dívka Návod k odpovídání: Odpovídá se číselně, přidělováním bodů. Nejde tedy o známkování jako ve škole! možné odpovědi často občas těžko říci málokdy vůbec ne 5 4 3 2 1 1. Učitel se věnuje všem žákům, mluví se všemi z naší třídy. 1 2 3 4 5 2. Když se při hodině o něčem debatuje, žáci se nebojí říci svůj vlastní názor. 1 2 3 4 5 3. Je to učitel, kdo rozhoduje o tom, kde bude který žák sedět. 1 2 3 4 5 4. Když žáci naší třídy narazí na určitý problém, raději si přečtou řešení v učebnici, než aby hledali řešení sami, udělali si nějaký pokus. 1 2 3 4 5 5. Žáci rozdílné výkonnosti dostávají u nás rozdílně obtížné úkoly. 1 2 3 4 5