Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy Strategie při práci se třídou 1 Strategie při práci se třídou 2 Strategie při práci se třídou 3 Strategie při práci se třídou 4 Jak komunikovat? * Vhodně formulovat otázku * Klást otázky vedoucí ke získání informací * Vyhýbat se otázkám vyžadujícím odpověď ANO-NE * Vyhýbat se dlouhým a složitým otázkám a používání cizích slov * Vyhýbat se sugestivním otázkám * Klást přímé otázky * Vyhýbat se otázkám, které děti mohou uvést do rozpaků * Při kladení otázek brát v úvahu věk dětí * Vyjasňovat některé pojmy * Oceňovat a dodávat dětem odvahu * Pracovat s emocemi * Být empatický * Pracovat s problémovým chováním Prvky preventivních rozvíjejících programů Prvky preventivních rozvíjejících programů Prvky preventivních rozvíjejících programů Diagnostika třídních kolektivů * Pozorování * Hrové aktivity * Běžné interakce * Dotazníkové metody * Standardizované dotazníky * Nominační techniky * Sociometrie * Projektivní techniky * Nedokončené věty * Kresebné techniky Příklady používaných metod Dotazníky na zjišťování sociálního klimatu třídy (CES, MCI) * SPOKOJENOST: * Žáky naší třídy práce ve škole baví * TŘENICE: * V naší třídě se děti mezi sebou pořád perou * SOUTĚŽIVOST: * V naší třídě mezi sebou žáci často soutěží, aby se dozvěděli, kdo je nejlepší * OBTÍŽNOST UČENÍ: * V naší třídě je učení těžké, máme moc práce * SOUDRŽNOST: * V naší třídě se mnou každý kamarádí Nominační technika * ZDRAVÉ JÁDRO: * Kdo je přátelský a kamarádský? * Koho bys chtěl za předsedu třídy a proč? * Koho považuješ za nejchytřejšího? * Kdo se umí ze spolužáků nejlépe prát? * Kdo se zastává slabších? * S kým je největší legrace? * Kdo je odvážný a nebojí se? * Komu to myslí a má dobré nápady? * Koho mají učitelé rádi? * Kdo se nejslušněji chová k učitelům? Nominační technika * FYZICKÁ AGRESE: * Kdo ubližuje slabším? * Kdo zastrašuje a ponižuje spolužáky? * Kdo se umí ze spolužáků nejlépe prát? * Kdo používá násilí proti druhým? * Kdo se nejvíce pere? Nominační technika * PSYCHICKÁ AGRESE: * Kdo zastrašuje a ponižuje spolužáky? * Kdo zesměšňuje spolužáky? * Kdo nejvíc pošťuchuje? * Kdo má strach z nějakého spolužáka a z koho? Nominační technika * OBĚŤ: * Kdo se stává terčem vtipů a legrací? * Kdo nejvíce žaluje? * Kdo má strach z nějakého spolužáka a z koho? * Kdo je ostatními přehlížen a odmítán? * Kdo je fyzicky napadán a neumí se bránit? SO-RA-D sociometricko-ratingový dotazník Vladimír Hrabal st. (1990) * Vliv * Nejvlivnější žák třídy * Patří mezi několik nejvlivnějších * Má průměrný vliv, jako většina žáků * Má slabý vliv * Nemá žádný nebo téměř žádný vliv * Sympatie * Velmi sympatický * Sympatický * Ani sympatický ani nesympatický * Spíše nesympatický * Nesympatický SO-RA-D sociometricko-ratingový dotazník Vladimír Hrabal st. (1990) * Kombinace indexů u jedince * Vysoký vliv a vysoká obliba * Vysoký vliv a nízká obliba * Oblíbení, nevlivní * Neoblíbení, nevlivní * Třídní indexy * Výše třídního indexu vlivu = koheze třídní skupiny * Třídní index obliby = stav emocionální atmosféry ve třídě Úkol do 2. 11. 2004 * Přečíst: Kolář, M. (2001). Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování na školách. Portál. Praha. * Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení z r. 2000, č. j. 28 275/2000-22 * Připravit program pro práci s třídním kolektivem zaměřený na rozvoj jedné z dovedností (kognitivní, behaviorální, emoční) * Stránková esej: Šikana na školách a možnosti školního psychologa ji ovlivnit.