2 SOC108 (c) Petr Mareš a Ladislav Rabušic 2003 LEKCE 3 řEšENí Úkol 3.1: V souboru EVS99_cvicny.sav zjistěte, zdali rozložení názoru na to, kdo by měl být odpovědný za zajištění bydlení (proměnná q54h), je normální. Řešte graficky i početně. Šikmost: blízká 0, tedy OK. Z-skór šikmosti: 0,003/0,056 = 0,05, tedy OK. Špičatost: Z-skór = 0,09, OK Graf: Signifikace vysoká, test říká, že rozložení není normální. Ale jelikož máme velké N (1896), není možné brát tuto signifikaci vážně. Neboť ve velkých souborech i malé odchylky od normálního rozložení vyjdou jako signifikantní. Grafické řešení: Vychází velmi hezky, body jsou rozmístěny kolem přímky. Závěr: Dané rozložení můžeme považovat za normální a já osobně bych se nerozpakoval při analýzách na tuto proměnnou pustit parametrické postupy. Úkol 3.2: Popište všechny základní charakteristiky věkového rozložení (proměnná vek) v tomto souboru a uveďte, která hodnota věku odděluje 20% nejstarších respondentů. FREQUENCIES VARIABLES=vek /FORMAT=NOTABLE /PERCENTILES= 20 /STATISTICS=STDDEV VARIANCE MINIMUM MAXIMUM MEAN MEDIAN MODE SKEWNESS SESKEW K URTOSIS SEKURT /HISTOGRAM NORMAL /ORDER= ANALYSIS . EXAMINE VARIABLES=vek /PLOT BOXPLOT NPPLOT /COMPARE GROUP /PERCENTILES(5,10,25,50,75,90,95) HAVERAGE /STATISTICS DESCRIPTIVES EXTREME /CINTERVAL 95 /MISSING LISTWISE /NOTOTAL. Explore Úkol 3.3: Znázorněte věk graficky pro jednotlivé vzdělanostní kategorie (proměnná vzdelani) tak, abyste mohli porovnat jejich věkové mediány a interkvartilové rozpětí. Která ze vzdělanostních kategorií má nejvyšší medián a která největší interkvartilové rozpětí? EXAMINE VARIABLES=vek BY vzdelání /PLOT=BOXPLOT/STATISTICS=NONE/NOTOTAL. Nejvyšší medián má základní vzdělání spolu s vyučenými (z grafu to moc nejde poznat, ale z tabulky z procedury Tables Basic Tables, kde je výpočet mediánu, je jasné, že nejvyšší medián je u základního vzdělání. Ukažte tento numerický postup ve cvičení. Nejvyšší interkvartilové rozpětí má kategorie základní vzdělání, však má také nejvyšší směrodatnou odchylku.