ZÁZNAMY PRO (VARIANTY) ODPOVĚDI Příklady: 20. Když porovnáte současnou finanční situaci vaší domácnosti se situací před rokem, řekli byste, že se... 1. výrazně zlepšila 1. o výrazně zlepšila 1. [ ] výrazně zlepšila 2. mírně zlepšila 2. o mírně zlepšila 2. [ ] mírně zlepšila 3. nezměnila NEBO 3. o nezměnila NEBO 3. [ ] nezměnila 4. mírně zhoršila 4. o mírně zhoršila 4. [ ] mírně zhoršila 5. výrazně zhoršila 5. o výrazně zhoršila 5. [ ] výrazně zhoršila (pro scanner) ======================================================================= 21. Do jaké míry souhlasíte nebo nesouhlasíte s tím, že by mělo být dovoleno zůstat v České republice uprchlíkům, kteří ve své vlasti trpěli politickou represí? Pokyn: Podejte respondentovi KARTU 4. Zakroužkujte pouze jednu možnost. naprosto souhlasím 1 spíše souhlasím 2 ani souhlas, ani nesouhlas 3 spíše nesouhlasím 4 naprosto nesouhlasím 5 neumím vybrat 9 ======================================================================= FILTRAČNÍ OTÁZKY 15. Pohybují se vaše průměrné roční čisté příjmy nad nebo pod částkou 1 mil. EUR? 1. pod 1 mil. EUR (přejděte na otázku 16) 2. drží se kolem 1 mil. EUR 3. nad 1 mil. EUR 9. neví, neodpověděl +------------------------------------------------------------------------------------+ |15a Povězte, jakým způsobem své peníze nejraději | | utrácíte? | | | | (vypište) | |....................................................................... | | | | | |....................................................................................| | | | | |....................................................................................| | | | | |....................................................................................| | | | | | | | Přejděte na otázku 16 | +------------------------------------------------------------------------------------+ Odpovídají opět všichni respondenti 16. Jak byste ocenil majetek vaší rodiny? Pozn. AB: následující nástroj (tabulku) navrhl F. Fowler (viz str. 116 jeho publikace Improving Survey Questions. Design and Evaluation. London: Sage). Tabulka nemá rozhodně sloužit jako povinný instrument při pilotáži vašeho (studentského) projektu. Je toliko Fowlerovým pokusem o standardizaci hodnocení pilotáže. Postup je takový, že průběh pilotáže je nahráván na magnetofon (souhlasí--li respondenti). Poté (již ne v terénu), si další osoba pustí zvukový záznam pilotáže a sleduje dotazník. Z nahrávky kontroluje otázku po otázce podle následujícího klíče (sleduje tedy "chyby" tazatele i reakce respondenta). HODNOCENÍ PRŮBĚHU PILOTÁŽE Klíč pro hodnocení: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | sledován tazatel | sledován respondent | |---+------------------------------------------------+---------------------------------------| |Č. | Otázka čtena ve | Otáz. | Mírné | Vážné | Přerušení | Nutno | | R | | | správném pořadí | | | | | | | | |ot.| | čtena | chyby | chyby | (R odpovídá |opakovat|Jiné| žádá | | | | | | | | | | | | | |bez chyb| (význam |(význam| dříve, než | otázku | |vysvět-lení| | | | | otázky |otázky |uslyší celou | | | | | | | |nezměněn) | | | (část) | | | | | | | |změněn)| otázku) | | | | |---+--------------------+--------+----------+-------+-------------+--------+----+-----------| |1 | | | | | | | | | |---+--------------------+--------+----------+-------+-------------+--------+----+-----------| |1a | | | | | | | | | |---+--------------------+--------+----------+-------+-------------+--------+----+-----------| |2 | | | | | | | | | |---+--------------------+--------+----------+-------+-------------+--------+----+-----------| |3 | | | | | | | | | |---+--------------------+--------+----------+-------+-------------+--------+----+-----------| |4 | | | | | | | | | |---+--------------------+--------+----------+-------+-------------+--------+----+-----------| |4a | | | | | | | | | |---+--------------------+--------+----------+-------+-------------+--------+----+-----------| |5 | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Formulář po vyplnění: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Č. | Otázka čtena ve | Otáz. | Mírné | Vážné | Přerušení | Nutno | | R | | | správném pořadí | | | | | | | | |ot.| | čtena | chyby | chyby | (R odpovídá |opakovat|Jiné| žádá | | | | | | | | | | | | | |bez chyb|= význam |= význam| dříve, než | otázku | |vysvět-lení| | | | | otázky | otázky |uslyší celou | | | | | | | |nezměněn | | | (část) | | | | | | | | změněn | otázku) | | | | |---+--------------------+--------+---------+--------+-------------+--------+----+-----------| |1 | | 25 | | | | | | | |---+--------------------+--------+---------+--------+-------------+--------+----+-----------| |1a | | 25 | | | | 1 | 8 | | |---+--------------------+--------+---------+--------+-------------+--------+----+-----------| |2 | | 25 | | | | 5 | 1 | 1 | |---+--------------------+--------+---------+--------+-------------+--------+----+-----------| |3 | | 25 | | | | | | | |---+--------------------+--------+---------+--------+-------------+--------+----+-----------| |4 | | 9 | 10 | 6 | | 1 | 1 | 3 | |---+--------------------+--------+---------+--------+-------------+--------+----+-----------| |4a | | 21 | 3 | 1 | | | | 1 | |---+--------------------+--------+---------+--------+-------------+--------+----+-----------| |5 | | 24 | | | 1 | | | 5 | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Co je patrné z fiktivního "vyplněného" formuláře: - pilotáží prošlo 25 respondentů - otázkám 1a, 2, 5: respondenti hůře rozumějí - otázka 4 je krkolomná pro tazatele a současně téžká na pochopení respondenta