Teoretická a pracovní hypotéza-1.pracovní úkol. Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství. Výzkumná otázka: Jak souvisí míra sociální kontroly v sousedství s charakterem tohoto sousedství? Sociální kontrola:procesy a mechanismy, kterými společnost nutí člověka chovat se podle společenských norem. Normy jsou měřítko a jsou vymezovány pozitivními a negativními sankcemi ze strany společnosti. Sousedství:lidé se osobně znají, spolupracují, pomáhají si a komunikují spolu na prostoru větší než dům a menší než čtvrť. Charakter sousedství: spolupráce, pomoc a komunikace se vztahuje k 1.společnému majetku,2.obecně prospěšné činnosti, 3. kulturní činnosti a neorganizované zábavy. Teoretická hypotéza:Blízkost vztahů v sousedství a míra sociální kontroly v sousedství je v přímé úměrnosti. Čím bližší jsou vztahy v sousedství, tím větší je míra sociální kontroly v sousedství. Indikátory:délka času tráveného s druhými v sousedství, společné vlastnictví hmotných statků, vzájemná závislost při společných činnostech, hmotný a společenský prospěch ze společných činností, postavení ve společenském žebříčku. Pracovní hypotéza:čím větší je majetkový podíl osoby na společném majetku v sousedství, tím vyvíjí větší sociální kontrolu ve vztahu k ostatním spoluvlastníkům tohoto majetku v sousedství. Konformismus k mínění skupiny a míra v níž je skupina pro jedince referenční. Výzkumná otázka: Jak souvisí konformismus k mínění skupiny a míra v níž je skupina pro jedince referenční? Konformismus: určitá vůle k zachování sociálního řádu, osobní postoj vedoucí k přizpůsobování většinovým míněním. Referenční skupina: skupina lidí se kterou se porovnáváme, když hodnotíme sami sebe. Teoretická hypotéza: čím více je skupina pro jedince referenční, tím větší je jeho konformismus k mínění skupiny. Indikátory: sdílení společného paradigmatu, emocionální závislost na mínění skupiny, etnická příslušnost ke skupině, stanovy občanského sdružení, školní třída, vnější znaky-oblečení rituály. Pracovní hypotéza: Čím méně vykazuje žák 9. třídy základní školy společných znaků s vrstevníky (oblečení a slangový jazyk), tím větší je pravděpodobnost že jimi bude šikanován. Vypracoval: Jiří Malivánek,144157 Komentář: Je vidět, že jste se podíval do literatury a uvedl dané definice, nicméně jste jaksi zapomněl uvést, odkud jste je vyčetl. To by mělo být vždy uvedeno. 1.část: druhá věta u teoretické hypotézy je vlastně pracovní hypotézou. V zadání bylo zvolit si jeden indikátor. Jinak se mi zdá první část v pořádku. S 2.částí je to horší. Indikátor by měl mít vztah k pracovní hypotéze (měl by v ní být obsažen). Ve Vaší pracovní hypotéze se ale najedou objevuje indikátor šikana (či násilí). Zdá se mi, že zaměňujete indikátory s dimenzemi -- pomohlo by Vám kdybyste si dimenze neprve vymezil. S pozdravem E.Hrešanová