Tereza Švarcová, učo:144146 1. Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství. Sousedství: lidé žijící v takové prostorové blízkosti, že se osobně znají, vzájemně si mohou pomáhat, spolupracovat, přímo spolu komunikovat a zároveň podléhat sociální kontrole druhých a spoluvykonávat ji. Sousedství se od primární skupiny odlišuje vyšší formálností vztahů. Sociální kontrola: procesy a mechanismy, kterými společnost nutí své členy k takovému chování, které je v jejím rámci považováno za žádoucí. Toho je dosaženo vnitřní kontrolou, kdy jedinec považuje společenské normy chování současně za měřítko, které je mu přirozeně vlastní, a vnější kontrolou udělováním pozitivních a negativních sankcí. Sociální kontrola probíhá při každodenní interakci, v malých skupinách a během celého procesu socializace. Teoretická hypotéza: Míra sociální kontroly školní mládeže na vesnici je větší než na městském sídlišti. Indikátory sousedství -- typ sousedství: hustota obyvatelstva (vesnice/domky x město/sídliště/panelák), charakter sousedství: míra známosti a vzájemné pomoci jeho obyvatel. Indikátory sociální kontroly -- míra komunikace mezi obyvateli, sledování dětí a informovanost o jejich činnosti. Jak tráví volný čas mimo školu? Jak jsou o této mimoškolní činnosti informováni jejich rodiče? (docházka do zájmových kroužků, kde a s kým se děti setkávají, jakou činnost provozují, záškoláctví atd.) Pracovní hypotéza: Rodiče žijící na vesnici jsou více informování o mimoškolní činnosti svých dětí než rodiče žijící na městských sídlištích. Lidé na vesnici si vidí tzv."do talíře", zejména starší obyvatelé mají přehled o činnosti ostatních obyvatel sousedství. Rodiče jsou neustále informováni o činnosti a chování svých dětí (v místním obchodě, na poště, na zastávce, v hospodě....). Naopak anonymní prostředí na městském sídlišti, kde se obyvatelé jednoho bloku neznají ani jménem, často netuší, do které rodiny školák patří, natož jak tráví volný čas. 1. Charakter a obsah sdělení a způsob jeho prezentace v novinách Teoretická hypotéza: Čím je sdělovaná informace aktuálnější, tím je kladen větší důraz na její prezentaci. Indikátor aktuálnosti -- rychlost zpracování sdělení (jak dlouho trvá zpracování a přenos informace do tištěné podoby, kolik hodin či dní uběhlo od doby, co se událost stala a informace o ní se objevily v novinách?). Dnešní média se předhánějí, kdo informaci "uloví" a sdělí čtenářům dříve, reportéři a redaktoři jsou přímo na "místě činu" a mohou tak autenticky a aktuálně informovat o všech novinkách. Čím je sdělení "novější" tím je pro čtenáře zajímavější, nikdo již nebude číst zprávy, které se staly před několika dny.... Indikátor prezentace - rozsah článku, velikost titulku, velikost fotografie (černobílá/v barvě), citace, emocionalita, přidání grafu, ankety, komentáře odborníka... Pracovní hypotéza: Nejaktuálnější zprávy jsou prezentovány na předních stranách novin.