1 SOC108/708 LEKCE 9: MĚŘENÍ (SÍLY) ASOCIACE MEZI DVĚMA SPOJITÝMI PROMĚNNÝMI: KORELAČNÍ KOEFICIENTY A GRAFY (c) Petr Mareš a Ladislav Rabušic 2002 LEKCE09 CVIčENí JMÉNO A PŘÍJMENÍ: UČO: IMATRIK. ROČNÍK: Úkol C9.1: a) Jak velkou byste očekávali souvislost mezi důležitostí Boha (q33) a četností motliteb k Bohu mimo církevní obřady (q36)? b) Potvrdilo se vám toto očekávání? Jaký koeficient jste pro výpočet použili a proč? c) Pokud ano, o čem to svědčí? d) Co znamená, že má vypočtený korelační koeficient záporné znaménko? e) Je tato korelace signifikantní? Úkol C9.2: a) Do jaké míry souvisí postoje v baterii q54a -- q54h se vzděláním respondenta (ISCED1)? Výpočet udělejte jako obdélníkovou matici, v níž vzdělání je nezávisle proměnnou. Formát výstupního výpočtu přetvořte tak, aby vzdělání bylo umístěno ve sloupci a závisle proměnné v řádcích. b) Jaký koeficient jste pro výpočet použili a proč? c) S jakou proměnnou v dané baterii vzdělání nejvíce koreluje? Jaký je příslušný koeficient determinace? d) A s jakou proměnnou naopak vzdělání koreluje nejméně? e) Proč jsou některé korelace kladné a některé záporné? Úkol C9.3: V otázce q62 lidé posuzovali svůj postoj k různým typům politických systémů. Jak spolu tyto postoje korelovaly (zvolte dobře koeficient)? Popište základní zjištění. Úkol C9.4: Podívejte se na souvislosti (zvolte dobře koeficient) mezi znepokojením nad životními podmínkami osob podle toho jak jsou nám blízcí či vzdálení (q79). Dovedli byste zde odhalit nějakou tendenci (napovím, že se zde rýsují přinejmenším dva, možná tři typy respondentů - víte co mám na mysli)?