Teorie sociálního státu, podzim 2004 -- esej II, první verze 3. ledna 2005 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Baranová |30| | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Durasová |20|Ne vždy si lámete hlavu s doložením svých tvrzení. Zřetelné je to např. u | | | |tvrzení o "familiaristické ideologii", o úloze "základních orgánů sociálního | | | |za-bezpečení", o "zachovávání statusových rozdílů" a o systému sociální | | | |pomoci. Nedostatečně zdůvodněný je hlavně závěr: Nevysvětlujte, proč a čím je| | | |sna-ha o sladění role ženy v rodině a na trhu práce pro fungování celého | | | |režimu významná, a neukazujete jasně, proč a v čem by si tohoto prvku E-A | | | |nevšiml. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Elznic |10|1. U E-A je možné rozlišit tři dimenze "režimu sociálního státu": a) | | | |"ideologii", b) "režim redistribuce" a c) vliv "a" a "b" na sociální | | | |strukturu. Slovo "re-žim" se zde objevuje dvakrát. Vy je však používáte ve | | | |zcela jiném významu, což mate. Bod "c" vynecháváte v teoretickém úvodu zcela,| | | |v textu se ho dotý-káte, ale ne systematicky -- snad o tom ani nevíte. 2. Váš | | | |výklad toho, jak fungoval sociální stát v SSSR není strukturován dle dimenzí | | | |teorie E-A. Není pak zcela jasné, které prvky soc. politiky SSSR vlastně | | | |považujete za ty, které optika E-A opomíjí. 3. Je snad tímto prvkem zaměření | | | |na regulaci pracovní síly, od něhož je odvozen režim redistribuce? Pokud ano | | | |(viz Vaše úvahy o pracovní imobilitě a plné zaměstnanosti, které jsou asi | | | |odvozeninami dané ideolo-gie), pak Vám doporučuji, abyste jasně vysvětlil, | | | |jak ideologie sociálního státu SSSR ovlivňovala konstrukci režimu | | | |redistribuce, a ukázal, zda a proč si toho z hlediska E-A teorie nevšimneme. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Fialová | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Haluzová | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Jansová |20|Reflexe relevance typologie E-A má dvě dimenze, které je možné vyjádřit dvěma| | | |otázkami: 1. Umožňuje typologie zařadit a charakterizovat konkrétní "národní"| | | |režimy? 2. Umožňuje teoretická konstrukce dané typologie postřehnout všechny | | | |důležité prvky fungování konkrétního národního režimu? Tento esej by se měl | | | |týkat otázky "2". Vy strukturujete celý text pomocí otázky "1", a řešení | | | |otázky "2" přidáváte jaksi navíc v závěru. Předcházející text k tomu-to | | | |řešení moc nepotřebujete. Bylo by tedy vhodnější strukturovat text pomocí | | | |výchozích prvků "konstrukce" dané typologie, jimiž jsou a) "ideologie", b) | | | |"režim redistribuce" a c) vliv "a" a "b" na sociální strukturu. (Stupeň Vámi | | | |zmiňované dekomodifikace je z hlediska E-A výslednicí působení těchto tří | | | |faktorů). Váš závěr by potom -- ve stávající podobě -- sehrál úlohu popisu | | | |toho, co z hlediska "konstrukce" typologie E-A zůstalo stranou pozornosti. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Jeřábková |20|1. Nelze než souhlasit s tvrzením, že E-A typologie neumožňuje dobře | | | |postřehnout úlohu strategie "voice" při regulaci podmínek podnikání, | | | |zaměstnanosti a vytváření zdrojů sociální politiky. Není však popsána | | | |institucionální struktura, která se při realizaci této strategie využívá. 2. | | | |Za diskutabilní považuji tvr-zení, že typologie E-A neumožňuje postřehnout | | | |vliv kulturní tradice. To platí pouze za předpokladu, že nebereme v úvahu | | | |implicitní dimenzi typologie -- totiž ideologii jednotlivých režimů. Tvrzení o| | | |nedostatku pozornosti typologie k národní tradici by proto bylo třeba | | | |zpřesnit stanovením podmínek, za kterých toto tvrzení platí. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Kolář | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Ludvíková |10|Konstrukce "režimu sociálního státu" se u E-A opírá o tři dimenze: a) | | | |"ideologii", b) "režim redistribuce" a c) vliv "a" a "b" na sociální | | | |strukturu. Tyto tři dimenze nejsou ve Vašem textu pro případ Finska soustavně| | | |popsány. Popsána není ani dimenze "koordinace soc. a ekon. politiky" ve | | | |Finsku (uvádíte pouze, že vy Finsku je vysoká odborová organizovanost). Váš | | | |závěr proto stojí argumentačně "na vodě" a příliš připomíná povšechnou úvahu | | | |o Švédsku. Pokud je to ve Finsku podobné jako ve Švédsku, doložte to. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Mikulková | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Mosesová |20|Relativně důkladná studie testuje schopnost E-A verze teorie "working clase | | | |struggle" postřehnout všechny důležité faktory vývoje soc. státu v USA. | | | |Za-dání eseje tato studie splňuje v tom smyslu, že testuje způsobilost | | | |teoretického východiska E-A typologie porozumět okolnostem, které utvářely | | | |soc. stát v USA. Zadání nesplňuje v tom, že neodpovídá na otázku, zda | | | |teoretická konstrukce E-A typologie (její základní prvky jsou zmíněny v úvodu| | | |textu) umo-žňuje pochopit principy fungování sociálního státu v USA. Z tohoto| | | |hlediska se text ocitá mimo zadání. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Pátková |20|Váš závěr je nepřesný. Pokud si položíte otázku dopadu německého režimu na | | | |sociální strukturu (což jste učinila), tato otázka Vás k tématu postavení žen| | | |na trhu práce a v systému redistribuce dovede. V tomto ohledu je tedy | | | |konstrukce E-A typologie dostatečně otevřena reflexi situace. Co Vám však | | | |přitom unikne, je skutečnost, že ponechání velké části žen mimo trh práce je | | | |podmínkou fungování systému, který je schopen garantovat uznávaná sociální | | | |práva pouze (mužské) části populace. E-A si byl tohoto handicapu své | | | |typologie vědom a později se tímto "opomenutým" aspektem celé věci intenzívně| | | |zabýval. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Šperková |30| | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Tomková |20|1. Popisuje tabulka stav před zavedením "všeobecného sociálního pojištění" | | | | |nebo po něm? Týká se popis "režimu redistribuce" sociálního pojištění? Není| | | | |to jasné? 2. Jak tedy role ženy a muže "strukturuje sociální politiku ve | | | | |státě"? Znamená to, že "ideologické představy o roli muže a ženy určují | | | | |pravidla redistribuce" nebo, že "udržování žen mimo trh práce je podmínkou | | | | |fungování korporativistických schémat pojištění" nebo ... něco úplně jiného? | | |-----------+--+---------------------------------------------------------------------------+-| |Tučková |0 |Reflexe relevance typologie E-A má dvě dimenze, které je možné vyjádřit | | | | |dvěma otázkami: 1. Umožňuje typologie zařadit a charakterizovat konkrétní | | | | |"národní" režimy? 2. Umožňuje teoretická konstrukce dané typologie (jejími | | | | |dimenzemi jsou a) "ideologii", b) "režim redistribuce" a c) vliv "a" a "b" | | | | |na sociální strukturu) postřehnout všechny důležité prvky fungování | | | | |konkrétního národního režimu? Tento esej by se měl týkat otázky "2", Vy se | | | | |však v celém textu zabýváte pouze otázkou "1". | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Vrbková | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Zapletalová| |1. Celý text je věnován otázce, zda Norský soc. stát odpovídá soc. dem. | | | |režimu E-A. Hledáte-li rysy soc. dem. režimu, hledáte to, co by hledal E-A a | | | |nic jiného nemůžete najít. 2. Jak je v Norsku zajištěna "aktivní účast na | | | |pracovním trhu", která tam je "zárukou sociálního zabezpečení"? A je tam | | | |vůbec zajištěna? Pokud ne, může být "zárukou sociálního zabezpečení"? Pokud | | | |ano, není právě zde nějaký princip, kterého jste si v důsledku testování | | | |přítomnosti rysů "soc. dem. režimu" nevšimla? | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Žouželková | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+