
BRITSKÝ TISK A EVROPSKÁ INTEGRACE (1948 – 1996) 
 
V letech 1948 až 1975 se tisk posunul od vágně pro-komunitního konsensu k jasnému a téměř 
jednomyslnému euro-entuziasmu, což dalo prostor poměrně výrazné skupině euroskeptiků. 
 
V článku jsou zmíněny jednotlivé významné události v rámci sjednocování Evropy a to, jak se tyto 
události odrazily v britském tisku. 
 ZÁPADNÍ UNIE A VZNIK EVROPSKÉHO HNUTÍ (1948). Denní tisk i týdeníky byly vesměs proto, aby 
stála Velká Británie v čele sjednocování Západní Evropy (zvláště kvůli sovětské hrozbě) – s výjimkou 
Daily Expressu a Daily Heraldu 
Observer byl pro ekonomickou, politickou a vojenskou integraci Evropy (kvůli Německu); když psali o 
Haagském kongresu, zdůrazňovali vliv federalistů mezi britskými labouristickými delegáty a označili 
Churchillův projev na podporu Evropského shromáždění za jeho nejvýznamnější projev. News 
Chronicle také pevně podporoval Haagské iniciativě. 
 
Manchester Guardian – odpor k ambiciózním, rozvracečským/rozdělujícím federalistickým schématům  
Financial Times – ignorace politických aspektů evropské otázky + malá pozornost ekonomickým aspektům Západní unie a 
návrhům Haagského kongresu  
The Times – nepředpovidatelné; obdivovali Bevina, že sjednotil poslance pod pragmatický přístup x kritizovali labouristický 
izolacionistický zákaz poslancům účastnit se Haagského kongresu 
labouristé byli kritizováni za to, že byli příliš federalističtí a příliš dogmatičtí aby spolupracovali s nesocialisty   
Týdeníky se evropské otázce věnovaly častěji a do větší hloubky, než denní tisk 
New Statesman – napadali supranacionalistické plány Observeru, důraz na potřebu evropské jednoty vedené Velkou Británií 
ve světle americké a sovětské dominance (ekonomická jednota, míchající liberalizaci obchodu s ekonomickým plánováním 
vypadá mnohem nadějněji než politická jednota  
The Economist – kritizoval federalismus, že je utopický; apeloval na Bevina, aby byl specifický o tom, jaké oběti na 
suverenitě by byl ochoten dát 
Haagský kongres byl podle něj nereprezentativní a nezabýval se nepraktičtějšími otázkami – pozice Německa v Evropě a 
mezistátní spolupráce  
Je těžké říct, jaký měla podpora tisku evropskému sjednocení vliv na vládu... 
 SCHUMANŮV PLÁN (1950) 
Reakce tisku na francouzskou iniciativu k založení ESUO ukazují, že byli novináři mnohem otevřenější 
kontinentální iniciativě než před dvěma lety 
Daily Herald a Daily Express stále proti užším poutům ke kontinentu, zbytek Schumanovu iniciativu 
přivítal, přes potíže, které to znamenalo pro Velkou Británii. 
 
Manchester Guardian – SP má radostné možnosti, jsou dostatečné základy, aby UK braly  v úvahu členství, přes rozdílnosti, 
kterými se odlišovaly od svých kontinentálních sousedů 
The Times a Daily Telegraph – stejný závěr 
Financial Times – moc se nevěnovaly, souhlasily s rozhodnutím začít integraci bez USA a UK 
Observer – ještě méně věnoval, zdůrazňuje UK členství v evropské organizaci jako krok k atlantské unii 
The Economist – byl pro účast UK aby se podepřela její schopnost plánovat svou vlastní ekonomiku; předpokládal, že tento 
plán bude stát a padat s jeho vlivy na vztahy s USA; varoval, že Adenauer a ostatní Evropané mají neutralistické návrhy na 
novou západoevropskou organizaci 
New Statesman – vyvažovali riziko reakcionářské ZU dominované kartely nadějí na nezávislou ZE podepřenou socialistickou 
záštitou Schumanův plán by rozptýlil tlak na řešení Německého problému což by ponechalo státy suverénní a 
s otevřenou možností německého znovuvyzbrojení – mysleli si, že Británie si nemůže dovolit plán 
odmítnout x jakmile vyšlo najevo, že se Británie nebude účastnit, obrátili 



existoval vztah mezi posunem v názoru proti Schumanovu plánu v debatě v parlamentu a v tisku, 
přičemž obojí bylo pravděpodobně ovlivněno předvolební politickou atmosférou 
 ZROZENÍ EHS (1955-1959) 
Trvalo dost dlouho, než médiím došel význam britského vyloučení z EHS. Pochybnosti o moudrosti 
britské evropské politiky se objevily až po kolapsu ve vyjednávání zóny volného obchodu v roce 1958. 
Některé noviny, jako Timesy nebo Teleraph bagatelizovaly význam Messinských jednání, populární tisk 
to naprosto ignoroval. Taková rakce byla v souladu s konsenzem mezi diplomaty a politiky z Šestky a 
USA, kteří věřili, že více supranacionální směr pro Evropu byl zmařen (např. rezignace J. Monneta jako 
předsedy ECSC)  
po návštěvě nizozemského min. zahraničí Beyena rozdílné reakce: 
Telegraph – důraz na důležitost britské role v nedávno modifikované ZEU  
Financial Times – výrazné zlepšení postoje 6 k UK je proto, že Británie měla víc co dát než co by dostala 
+ hafo pořadů v rádiu o vztahu Británie k 6.  
1956 
The Economist zaujal izolovaný postoj ve prospěch Euratomu 
O podpisu smluv o EHS a Euratomu 1957 se moc do hloubky nepsalo, o vývoji britských protinávrhů se 
do té doby psalo přibližně stejně málo. Úplně je minul článek New York Times o možné britské iniciativě 
k Šestce a následný diplomatický vývoj v zimě 1956-57.  
O zóně volného obchodu se začalo psát postupně víc a víc. V roce 1957 už byla v tisku jasná tendence 
ve prospěch EFTA. Vyjednávání zóny volného obchodu 1957-8 a založení EFTA 1959-60 dostalo větší 
prostor v médiích.   
např. speciální žurnál The Economist byl velmi kritický vůči přístupu britské vlády k vyjednávání a přestože jejich neúspěch 
1958 nechal The Times prostě naštvané na Francii ničitele, několik novinářů navrhovalo, že by UK měla zvážit vstup do EHS       PRVNÍ VELKÁ DEBATA O VSTUPU DO EHS (1960-1963) 
Počátkem roku 1961 byl hlavním fórem pro debatu o výhodách a nevýhodách členství tisk, který byl 
stále více nakloněn vstupu. Jakmile se začalo pracovat na přihlášce, stala se hlavním médiem pro 
veřejnou debatu televize, která byla spíše pro-vstupně naladěná. Na podzim 1962 už noviny nebyly tak 
široce pro-vstupním vlivem, jakým byly v době rozhodnutí o začátku vyjednávání – vláda se proto 
obrátila na televizi, aby přesvědčila veřejnost o moudrosti vstupu do EHS. 
První publikace podporující vstup v 1960 pocházely z politického středu (tam se o této možnosti 
diskutovalo už 1958) x byli si ale méně vědomi potřeby změny než publikace pro-konzervativní. 
Politické strany monitorovaly politickou vyváženost zpravodajství, ale tato nebyla sledována skupinami 
agitujícími pro, nebo proti vstupu – bylo naladěno spíše pro vstup, jelikož chyběly zprávy jasně 
nepříznivé vstupu a jen málo žurnalistů a politiků bylo veřejně proti vstupu.  
  
1961 styky mezi premiérem H. Macmillanem, ministrem zodpovědným za vztahy s EHS E. Heathem a 
editory Expressu a Heraldu možná povzbudilo obě strany, aby usilovaly o jasnější postoj pro vstup.  
Pro-vstupní lobby a tisk měly stejný přístup – vstup do Evropy by znamenal revitalizaci UK ekonomiky 
(příznivci vstupu jak v tisku tak v parlamentu vycházeli ze stejných zdrojů informací) 
x role pro-vstupně naladěného tisku v přístupu vlády k vyjednávání vstupu do EHS byla často 
zveličována (když byl tisk nejpevněji podporující vstup, vláda byla nejopatrnější, když přestal být tisk tak 
přesvědčený,vláda začala být veřejně nadšenější) 
Konzervativní vláda a strana se obrátila k televizním vystoupením, aby tak získala veřejnou podporu pro 
svou evropskou politiku. 
Po politickém neúspěchu 1962 – náklonnost vstupu v konzervativním tisku se však příliš neodrážela 
v podpoře prostých lidí vládě. Gaitskellův vztah s tiskem v létě 1962 byl mnohem přímější než 
Macmillanův.  



Během léta 1962 byla přihláška do společného trhu nejdiskutovanější otázkou v tisku i zprávách. 
Převaha podpory vstupu v rámci tisku a zpravodajství postupně uvadla 
- v Observeru, Timesech i v Guardianu se objevily výhrady vůči podmínkám vyjednaným v Bruselu 

x Mirror a Herald zůstaly přímí ve své podpoře vstupu i po de Gaullově vetu 1963 a selhání vyjednávání  
- v lednu následovaly „seriózní“ média, přestože v populárním tisku už se tato otázka vytrácela a chvíli potom se o tom 

úplně přestalo psát, protože se média začla věnovat spíše důsledkům Gaitskellovy smrti a následující bitvě o vedoucí 
post labouristů  PŘIHLÁŠKA LABOURISTICKÉ VLÁDY  

Stále federalističtější Guardian a Mirror se vrátily k podpoře vstupu  
x ostatní (následník Heraldu Sun) zmírňovali svou podporu vstupu obhajobou Wilsonových pokusů o 
vystavění mostů mezi EHS a EFTA . 
V 1966 pro-vstupně naladěný tisk oponoval tendenci představitelů stran bagatelizovat evropskou otázku 
ve svých volebních kampaních. Veřejné mínění se posunulo ve prospěch vstupu, role tisku 
podporujícího vstup v tomto posunu je však nejasná. 
Wilson se nadále dohadoval s pro-vstupními publikacemi, které pochybovaly o upřímnosti jeho 
přechodu k pro-vstupu (soukromě tvrdil, že byl ovlivněn článkem v The Economist v 1966, ačkoliv jeho 
blízký kolega G: Wigg si myslel, že Wilsonovi šlo mnohem víc o to, aby se vyhnul krizi kabinetu než 
samotný vstup do EHS). 
 VSTUP DO EVROPSKÝCH SPOLEČENTVÍ (1970-1973) 
Odpůrci společného trhu věřili, že zvyšující se podpora EHS v médiích byla způsobena tlakem pro-
Evropanů a zájmy majitelů určitých novin. Většina žurnalistů podporovala vstup bez tlaku zvenčí a jejich 
rozhodnutí byla zaměřena na domácí politiku, spíše než na vývoj v rámci samotných ES. 
 
Změny ve vlastnictví množství publikací podtrhují názor, že zaujatost ve prospěch vstupu obvykle 
nebyla věcí nařízení posílaných shora novinářům.  
Express zůstal hlavní anti-Evropskou publikací a až do té doby, než Dolní sněmovna hlasovala pro vstup v říjnu 1971 
vyhrožovala, že bude bojovat proti souhlasu se vstupem 
pak dal Aitken (majitel Expressu) najevo, že bude respektovat vůli Parlamentu, což znamenalo, že bude bojovat za britské 
zájmy v rámci ES a ne proti ES 
Spectator byl pod vlivem svého majitele a editora proti vstupu, po podpisu přístupové smlouvy změnil editor přístup a stal se 
federalistickým, ale ještě před referendem odešel a tak zůstal Spectator v opozici proti členství v EHS Vliv politiků na národní deníky byl méně zřejmý než 1960-3. Hlavní týdeníky, které oponovaly vstupu, 
byly jasně spojené s řadovými politiky. Přes všechny pokusy o vyváženost zpravodajství, pro-ES lobby 
měla výhodu díky svému organizovanému přístupu k vztahům s médii, založeném na „mediálních 
snídaních“, odpůrci společného trhu tomu věnovali jen malou pozornost. Zaujatost většiny tisku ve 
prospěch vstupu během debaty v parlamentu i během debaty o referendu, byla trochu tlumena díky 
trvající svobodě, kterou mělo těch pár proti-trhových žurnalistů od pro-ES novin. 
 REFERENDUM (1975) 
V roce 1975 debata o zaujatosti ve prospěch ES v tisku dosáhla vrcholu – prakticky totální dominance 
tisku pro evropsky naladěného, zprávy také následovaly prokomunitní strategii, kdy zdůrazňovaly 
osobnosti před rozdíly v politice. 
Odpůrci trhu si mysleli, že zaujatost tisku ve prospěch ES vysvětluje změnu veřejného mínění od 
opozice vůči vstupu v 1974 k obecnému souhlasu signalizovanému souhlasem v referendu.  
Různé publikace psaly, že účelem referenda bylo zabránit Tonymu Bennovi rozdělit labour party.  
Mirrorem byl označen za „ministra strachu“ kvůli své chmurné předpovědi možných důsledků členství v EHS, konzervativní 
deníky ho také označovaly za diktátorského levičáka apod.  Tisk vesměs kritizoval rozhodnutí vlády uspořádat referendum stejně jako většina prokomunitní lobby, 
tisk však měl své důvody (chránit svou politickou roli jako vykladače veřejného mínění) 
Vládní Bílá kniha, která určila základní pravidla pro referendum, ustavila konzultativní mechanismus pro 
zajištění vyváženého zpravodajství, který zvýšil svobodu zpravodajských autorit.  



DO 80TÝCH LET – DEBATY O INTEGRACI 
Do 1983 odrážel deklarovaný skepticismus Labour Party širší veřejnou debatu o evropské integraci 
soustředěnou kolem otázky, zda by měla Británie zůstat v EHS. Tisk podporující konzervativce měl 
tendenci posilovat víru premiérky M. Thatcherové v ekonomické zisky z členství. 
Přijetí JEA 1986 otevřelo novou éru spolupráce mezi partnery ES. Předseda EK a bývalý francouzský 
socialista J. Delors představil vizi užší unie a vzájemné spolupráce. Ostatní (hlavně Thatcherová) však 
nebyli tak ohromení – ve svém slavném skeptickém proslovu (Bruges 1988) napadla federalistickou 
pozici s tím, že Společenství by nemělo být víc, než partnerství obchodujících států. 
Deors a jeho vize Evropy se dostaly do širšího povědomí paradoxně díky útoku populistického bulváru 
Sun. Tři týdny před rezignací Thatcherové označil deník Delorse za nejnudnějšího byrokrata v Bruselu. 
Už během několika dní však byl považován za tak zajímavého, že se dostal na titulní stranu s apelem 
na čtenáře, aby řekli tomu francouzskému bláznovi, kam si to svoje ECU má strčit :o) Toto symbolizuje 
tendenci na straně tisku spojit izolacionistickou britskou hrdost se s strachem, že evropská integrace ji 
ohrožuje v předpojatých reportážích útočících na kontinentální sousedy (a netýkalo se to jen bulváru). 
Po rezignaci Thatcherové v listopadu 1990 tisk i vedení Konzervativců se zdály být méně předvídatelné. 
Původní chabé přijetí komplexu Maastrichtské dohody bylo částečně revidováno na podzim 1992 po 
debaklu ohledně britského vynuceného stažení z Evropského mechanismu směnných kurzů („černá 
středa“), což zvýšilo vnímavost k otázce integrace a poskytlo zřetelnou podporu nařčení, že „evropský 
sen je na cucky“. Později se objevily výzvy, že má vláda smlouvu porušit. Tisk nebyl jednotný v reakci 
na krizi mechanismu směnných kurzů. 
Daily Mirror – kdo Společenství bránil argumentací, že vytvořilo ještě užší jednotu v Evropě a že bylo silou pro stabilitu a 
ochranu před válkami  EUROMYTOLOGIE 
Kromě vážných obav, že evropská integrace by mohla stát pracovní místa a suverenitu, byl často 
referenční rámec ovládán také vnímáním EK jako něčeho, co stále více a více zasahuje i do těch 
netriviálnějších věcí, malicherností. To se ukázalo u „euromýtů“ – vznikly, protože Britové dokáží stavět i 
na minimu informací + obrovské množství materiálů dostupných z různých zdrojů v rámci Společenství 
– velký prostor pro nedorozumění a nepřesnosti (jako zákaz moc zahnutých banánů a tak) 
Takovéto reportáže byly shledány dostatečně závadnými na to, aby se dočkaly formálního vyvrácení ze 
strany vlády ve formě dvou brožur ministerstva zahraničních věcí – obsahovaly analýzu euromýtů, 
eurostrašáků a eurošílenství. Otevřeněji pro-unijní pamflety vydávané samotnou EK („Věříte všemu, co 
se dočtete v novinách?“ z roku 1994 a „STÁLE věříte všemu, co se dočtete v novinách?“ z roku 1995). 
Jednomyslně útočily na to, co chápaly jako nespravedlivé reportáže (kritika nejen Sun nebo Daily Star 
od kterých by se to čekalo, ale také normálně vyhovující žurnály jako Guardian nebo Independent) 
x ne vždy byla kritika EU povrchní nebo triviální 
 
Když vezmeme v úvahu nedávné pohyby směrem k větší politické a ekonomické integraci mezi 
britskými partnery ve Společenství je téměř nevyhnutelné, že Westminsterská vláda, které vyhovoval 
ne-federální status quo, vydala různé zprávy které se liší podle dané politiky nebo okolností. 
V Bruselu si všimli, že média mohou moci informovat veřejnost a nakonec i integrační politiku různých 
členských států – proto se úředníci začali více zajímat o to, aby byla tištěná média informována a 
monitorují je. 
Tento fakt, spolu se zbytkovým nepřátelstvím většiny tištěných médií, byl dostatečně demonstrován 
během 1996 ve sporu o až dosud minoritní veřejný zájem, který měl co dělat s bezpečností britského 
hovězího. 
 
VÁLKA O HOVĚZÍ (1996) 
Vláda tím, že dala najevo své znepokojení bezpečností britského hovězího přidala důvěryhodnost 
nápadu, že může existovat souvislost mezi BSE a jejím lidským ekvivalentem CJD (Creutzfel-Jakobova 
nemoc). Toto spustilo krizi v důvěře v britské hovězí a vyvrcholilo to kontroverzním rozhodnutím 



členských států EU zakázat veškeré dovozy britského hovězího. V Sunu se objevila nejdelší reakce na 
zákaz hovězího na den sv. Jiřího, kdy útočili na Unii jako na zvíře, které chce sežrat naší národní 
identitu...Tento článek začal na titulní straně a pokračoval ještě vevnitř, např. citací Orwellova 1984; 
souhlasně se také vyjádřil o Referendum Party, která se stejně jako tento list a 95% ze všech volajících 
na speciální linku Sunu shodla na tom, že by měla vláda zorganizovat referendum o žádoucnosti další 
evropské integrace. 
Oficiálně schválený Evropský den očekávaně spustil nepřátelskou reakci Sunu, což bylo posíleno i televizním kritikem G. 
Bushellem v jeho útoku na evropský federalismus. Kromě Timesů které volaly po úplném stažení UK z Evropy se ostatní 
euroskeptické noviny soustředily na ztrátu suverenity spíše než na otázku členství samotného. 
Daily Mirror tvrdil, že Británie EU potřebuje a když se osvobodí od svých partnerů za Kanálem, stanou se izolovaným 
bezvýznamným ostrovem  
Kancléř a nadšený Evropan K. Clarke připustil, že hodně novin vlastní anti-Evropané, kteří se snaží 
přesvědčit své čtenáře o svých politických názorech. J. Santer mluvil o anti-Evropské až xenofobií 
propagandě v britském tisku. U. Schilling (německý reportér v Londýně) řekl, že Sun, Mail a Express 
nejsou neškodné listy, čte je 20mil. lidí, kteří nemusí pochopit zvláštní humor který koření titulky Sunu. 
Spojené aktivity tisku a Referendum Party stačily k tomu aby podnítily pro-Unijní poslance k reakci 
v podobě PR kampaně koordinované ředitelem pro sdělovací prostředky Evropského hnutí. 
 
Po různých útocích na rozhodnutí členů EU zakázat dovoz britského hovězího se konečně začal tisk 
věnovat roli domácí vlády.  
J. Major zorganizoval reakci vlády na zákaz hovězího v podobě obecné politiky nespolupráce s EU, 
čímž udělal radost skeptickým novinám jako např. Daily Mail (‚Major jde konečně do války‘), nebo Daily 
Star a nejvíc potěšil Sun (‚Británie řekla včera Evropě NE...) 
 
Od počátku politiky nespolupráce, ji některé noviny vnímaly jako neadekvátní a potenciálně 
kontraproduktivní vládní strategii k tomu, aby byl zákaz zrušen – analýza tohoto typu se objevila 
především v liberálních novinách (Guardian, Independent a Daily Mirror)  
Tyto argumenty byly také podpořeny tradičně pro-konzervativním Evening Standard.  
Do měsíce byli kritici vládní ‚hovězí války‘ v médiích ospravedlněni, když i noviny jako Sun, Daily 
Telegraph, Daily Mail a Daily Express vyjádřily nespokojenost s následujícími změnami ve vládní 
politice. 
 
Major byl obviněn, že kolísá a překrucuje; editor Sunday Times A. Neil připustil, že názory Sunu 
reprezentují názory jeho vlastníka R. Murdoch mnohem přesněji, než kterékoliv jiné jeho noviny.  
Evropská otázka mohla zničit více, než jen jednotu Konzervativní strany, mohla být také v procesu 
rozpadu Toryovského tisku. 
 
Obrácení trendu k euro entuziasmu v britském tisku se postupně vyvíjel a zasáhl nejdříve bulvární 
plátky pravého křídla pak konzervativní noviny. Nebyl to automatický důsledek přesunu k Thatcherovské 
ekonomice nebo obchodní politice, také to nebylo jen produktem populistické reakce médií na růst 
propasti mezi hlavními stranami a elektorátem; nebyla to ani automatická reakce na odhalení po vstupu, 
jaké to ES vlastně je. Spíše se jednalo o kombinací všech těchto faktorů. 
 
 


