OBHAJOBA ŽENSKÝCH PRÁV Mary Wollstonecraft (1792) A Vindication of the Rights of Woman, preložila Kateřina Hilská OBHAJOBA ŽENSKÝCH PRAV MARY WOLLSTOWECRAFT (1759-1797) Miiry Wiillstitmrraft sice »skala jakési minimální instilucionalizo-váné vzděláni, ale jak« většina žen své doby bvla převážně samoukem. Během svrhn pohnutého života založila školu, krátce praco-vála jakn guvernanika ;i psala literární krilikv. Téměř osudnou sr ji stala známost s americkým spisovatelem Gilbertem Imlayem, se kte-rvm -e nutkala během své cesty elo revoluční Francie, V rope 1794 m- jim narodila deera Fanny. V zoufalosti z Imlayovy ztráty zájmu » jejich vzfali w Wnllstiinerraťl dva král pokusila o sebevraždu, nejprve v roee 17*ír», když sr dozvěděla o jeho nevěrách, a podruhé po návratu z cesty do Skandinávie, kam cestovala jako Imláyúv ob-elindní zástupce. Pu návratu do An»lie se spřátelila se spisovatelem Williaim-tn Gndwincm, s nimi v roce 1797 uzavřela sňatek. Téhož i niku m* jim narodili! deera Múry (budoucí Mary .Shelly,!autorka I'liitiKi'iisirtnu). Mary Wnllslonccrafl však zemřela jedenáct dní po jejim narození. WidUlnnecraft se věnovala psaní románů, esejů a prací Jo vzdělání. Mrzi lv nejznámější patří NfiJtntik pnziuwwk A i-í/é/oi-fím mxr (Th-ni^bis on the Kdiication nf Daughters: 1787), QUhifalm /mír ŕfarfitia (Vindication of the Rights of Men: Í790) a Dopisy z krátké Im /»o/;v/// re Sľŕtlsku, fiarsku u Dánsku (Loiters Written during ii Sliiirl líesidi-nce in Sweden, Norway and Denmark (17*^6). 0/i/ifi/ořifi žľiisl.ýih nráľ zůstává jejim nejplavnějším dílem. Břit-kvili stylem rii/.eliírá různé okamžiky života žen ve společnosti mužů. Jádrem jejího argumentu je poznání, že představ)' o ženské povaze íi sehnpnosteeh formulované muži jsou v podstatě'nelogické n vnitřně si odporují. Ženám bylv vždy přisuzovány schopnosti n vlastnosti, které byly opakem představ o charakteru mužů. Tak se 2 0 Mary W\ 'OU.STONKCHAFT n.pnkl.d od žen vyžadoval.-, .,„,„. il)c jejicll . slovy, fe^ka povaha je v ,ra(iiíl,írl, p-reřiivzeiif> mazanost i a nechala ze sebe udělat Koketní j otrokyni, aby z ní byl lákavější předmět touhy, milejší společnice muže, kdykoli se mu zachce si odpočinout. Své argumenty, které údajné přejímá z přírodních úkazů, dovádí ještě dál a snaží se nám namluvit, žejpravda a sila, opory vši lidské ctností, by se měly pěstovat s jistým omezením, protože jí ohledem na ženskou povahu je poslušnost to hlavní, co by se'ženám tiiťlo vštěpovat s neutuchající přísností. I Jaký nesmysl! Kdy už povstane nějaký velký muž s dostatečné silnou myslí, aby odfoukl mlhu, kterou pýcha a smysly zahalily toto téma3 Pokud jsou ženy od přírody podřízené mužům, jejich ctnosti musejí být stejné fcva- o o M ill) WtlU.STOtiKf.HAFT litou, krlyž ne stejnou měrou, protože jinak je ctnost relatívni pojem: z u> ho plyne, že jejich chování by se mělo zakládat na stejných zásadách a mít stejný cíl. [...'i Jak mají ženy existovat v tom stavu, kdv nebude ani ženění ani vdávání. to se nám neříká. Neboť třebaže moralisté souhlasí, že běh života zjevně potvrzuje, že mušje vlivem různých okolností připraven na stav budoucí, ( neustále jednohlasně radí ženě. aby pamatovala pouze na přítomnost. Jem- j nost, pnddajnost a psí oddanost jsou na tomto základě a v souladu s tím doporučovány jako hlavní ctností ženství; a bez ohledu na svévolné hospodaření přírody jeden pisatel prohlásil, že je mužné, když je žena melancholická. Byla stvořena k tomu, abv se stala hračkou muže. jeho chras-títkem. a musí mu znít v uších, kdykoli on dá volno rozumu a rozhodne se bavit. [...i Připadá mi nutné stále opakovat tyto zřejmé pravdy, protože ženy byly doposud jakoby izolovány: a zatímco byl v zbaveny ctnosti, kterými by se mělo odívat lidství, bvlv ozdobeny umělými půvaby, které jim umožňují vykonávat krátkodobou tyranu. Vzhledem k tomu. že láska v jejich nitru zaujme místo jakékoli vznešenější vášně, jejich jedinou ctižádosti je být krásné, vyvolávat cit, spíše než vzbuzovat respekt: a tato nízká touha stejně jako servilita v absolutních monarchiích ničí veškerou sílu charakteru. Svoboda je matkou ctnosti, a pokud jsou ženy už svou povahou otrokyne [ a není jim dovoleno dýchat ostrý a posilující vzduch svobody, pak musejí navždy malátnět jako exoti a nutné byt považovány za krásné chyby přírody. [...] Naříkám nad lim. že ženv jsmi systematicky degradovány tím. že sejitu dostává triviálních pozorností, o nichž si muži myslí, že je mužné ženám dopřávat, když ve skutečnosti pouze urážlivě podporují svou vlastní nadřazenost. Uklonit se nižšímu tvorovi je nic nestojí. Vlastně mi tyhle eeremo- * nie připadají tak směšné, že se sotva držím, kdvž vidím, jak muž začne * Odkaz na Matouše 22:30. Marka 12:25 nrl.o LukáSr 211:35. Malou* 22:30: J'„ «kKfeni 5e lidé neieni ani nevdávají, alf j£tni jak nehráli amlřlé." tliťlf: 1'isiiw