rčeno pouze pro studijní účely ČÁST Q Rozvoj lidských zdrojů Rozvoj lidských zdrojů spočívá v poskytování příležitostí k učení, rozvoji a odbornému vzdělávání za účelem zlepšení výkonu jedince, týmu i organizace. Rozvoj lidských zdrojů je v podstatě na podnik a podnikání orientovaný přístup k rozvoji lidí odpovídající určité strategii. Tato část se zabývá rozvojem lidských zdrojů v následující podobě: ■ Strategický rozvoj lidských zdrojů - definice, cíle a aktivity. ■ Učení probíhající v organizaci—procesiučeníprobíliajícího v organizaci a pojetí učící se organizace. ■ Individuální učení se a rozvoj -přehled teorií učení tak, jak ovlivňuje individuální učení. ■ Odborné vzdělávání pracovníků - identifikace potřeb vzdělávání a plánování vzdělávání, provádění a vyhodnocování vzdělávacích akcí a programů umožňujících lidem získat specifické znalosti a dovednosti potřebné k plnění jejich rolí. ■ Plánování osobnfíio rozvoje — jak přispívá k individuálnímu učení se. ■ Rozvoj manažerů-zlepšování výkonu manažerů, podněcování'rozvíjenísama sebe a poskytování příležitostí k růstu; pojetí emoční inteligence a její význam pro rozvoj efektivních manažerů. ■ Řízení kariéry a řízení následnictví-zabezpečování toho, aby organizace měla lidi, které potřebuje pro svůj růst a řízení následnictví v manažerských funkcích, a aby se jednotlivým manažerům dostalo takového vedenia takové pomoci, které potřebují k realizaci svého potenciálu. Mohlo by to být považováno za jednu ze stránek rozvoje manažerů, ale jde o něco tak závažného, že je třeba se tím zabývat zvlášť. i ■ ■ r r ■\r I ť\ I I ^^ I I ť^ ť\ I \ # Strategický rozvoj lidských zdrojů B 467 33 Strategický rozvoj lidských zdrojů Definice strategického rozvoje lidských zdrojů Strategický rozvoj lidských zdrojů se týká vytváření strategií poskytování příležitostí k učení, rozvoji a odbornému vzdělávání za účelem zlepšení výkonu jedince, týmu i organizace. Podle Harrisonové (1997) je strategický rozvoj lidských zdrojů „rozvoj vyplývající z jasné vize o schopnostech a potenciálu lidí, který probíhá v souladu s celkovým strategickým rámcem daného podniku". Strategický rozvoj lidských zdrojů představuje široký a dlouhodobý pohled na to, jak politika a praxe rozvoje lidských zdrojů může přispět k uskutečnění podnikových strategií. Je podnikově a podnikatelsky orientovaný - strategie rozvoje lidských zdrojů vyplývají z podnikových strategií, ale hrají pozitivní roli při zabezpečování realizace podnikových cílů. Je zaměřen na zvyšování schopností zdrojů v souladu s přesvědčením, že lidské zdroje firmy jsou hlavním zdrojem konkurenční výhody. Týká se tudíž rozvoje intelektuálního kapitálu požadovaného organizací i zabezpečování toho, že bude mít organizace tu správnou kvalitu lidí k uspokojování svých současných a budoucích potřeb. Cíle strategického rozvoje lidských zdrojů Strategický rozvoj lidských zdrojů má za úkrrt vytvořit logický, úplný a jednotný rámec pro rozvíjení lidí. Značná část procesů rozvoje'lidských zdrojů bude směřovat k vytvoření prostředí podněcujícího vzdělávání a rozvoj pracovníků. Aktivity rozvoje lidských zdrojů budou nejspíše zahrnovat tradiční vzdělávací programy, ale mnohem větší důraz bude kladen na rozvíjení intelektuálního kapitálu a podporování a prosazování podnikového, týmového a individuálního učení a vzdělávání. Pozornost se koncentruje na vytvoření takového prostředí, v němž se znalosti rozvíjejí a řídí systematicky. Strategický rozvoj lidských zdrojů se týká rovněž plánování podněcujícího a podporujícího rozvíjení sama sebe (samostatného učení a vzdělávání), jemuž organizace poskytuje přiměřenou podporu a orientaci. I když je strategický rozvoj lidských zdrojů podnikově a podnikatelsky orientovaná záležitost, jeho politika musí brát v úvahu individuální aspirace a potřeby. Prvořadou starostí politiky rozvoje lidských zdrojů by měla být péče o zaměstnatelnost lidí uvnitř organizace i mimo ni. Rozvoj lidských zdrojů a řízení lidských zdrojů Politika rozvoje lidských zdrojů je úzce spojena s tou stránkou řízení lidských zdrojů, která se týká investování do lidí a rozvíjení lidského kapitálu organizace. Jak říká Keep (1989): rceno pouze pro 468 H Řízení lidských zdrojů Jedním z primárních cílů řízení lidských zdrojů je vytváření podmínek, v nichž se bude realizovat skrytý potenciál pracovníků a zajistí se jejich oddanost záležitostem organizace. Tento skrytý potenciál by měl být chápán nejen jako schopnost získávat a využívat nove dovednost, a znalosti, ale také jako dosud nevyužité bohatství myšlenek a nápadů o tom, jak by mohla být činnost organizace lépe uspořádána a prováděna. Složky rozvoje lidských zdrojů Klíčovými složkami rozvoje lidských zdrojů jsou:: B Učení se - které definovali Bass a Vaughan (1967) jako „relativně permanentní změnu v chování ke které dochází v důsledku praxe nebo zkušeností". m Vzdělávání -rozvoj znalostí, hodnot a vědomostí požadovaných spíše obecne ve všech oblastech života, než aby šlo o znalosti a dovednosti vztahující se k nějakým konkrétním oblastem pracovní činnosti. „.,•,. u- •- B Rozvoj - růst nebo realizace osobních schopností a potenciálu prostřednictvím nabízejících se vzdělávacích akcí a praxe. ..... M Odborné vzdělávání (výcvik) - plánované a systematické formovaní chovaní pomoci príležitostí k učení, vzdělávacích akcí, programů a instrukcí, které jedincům umožňuji dosáhnout takové úrovně znalostí, dovedností a schopností, aby mohli svou práci vykonávat efektivně. Filozofie rozvoje lidských zdrojů Filozofie rozvoje lidských zdrojů by mohla být vyjádřena následujícím způsobem: Jsme přesvědčeni, že: M Rozvoj lidských zdrojů představuje významný příspěvek k úspěšnému dosahování cílů organizace a že investice do něj prospívají všem stranám zainteresovaným na organizaci. m Plány a programy rozvoje lidských zdrojů by měly být propojeny se strategiemi podniku a strategiemi lidských zdrojů a měly by napomáhat dosažení jejich cílu. H Rozvoj lidských zdrojů by měl být vždy orientován na výkon -jeho podoba by mela byt taková aby to vedlo ke konkrétním zlepšením výkonu celého podniku, jeho jednotlivých funkcí, týmů i jednotlivců a aby to významně přispělo k podnikovým finančním B KaSdý vTganizaci by měl být podněcován a měl by mít potřebné příležitosti k maximálnímu možnému rozvoji svých dovedností a znalostí v souladu s jeho schopnostmi. m Rámec pro učení a vzdělávání poskytují formální aktivity zaměření na osobní rozvoj pra- m Třebaže uznáváme potřebu investovat do vzdělávání a rozvoje a poskytovat vhodné příležitosti a zařízení potřebné k učení a vzdělávání, hlavní odpovědnost za rozvoj zustava na jedinci, jemuž se však dostane podpory a vedení od jeho nadřízeného a v případe potreby i od pracovníků personálního útvaru. -------------------------------_______:____________Ucem probíhající v organizaci a učící se organizace B 4 Učení probíhající v organizaci + a učící se organizace Teorie učení probíhajícího v organizaci se týká toho, jak se lidé v organizacích učí. (Český obrat „učení probíhající v organizaci" - také lze použít termín „podnikové učení se" -je sice poněkud kostrbatý, ale odpovídá autorově terminologii a nelze jej nahradit některým z obvyklejších termínů, jako je například „podnikové vzdělávám". Zatímco učení je spontánní neorganizovaný proces, při kterém se lidé učí novým znalostem a dovednostem v kontextu" organizace a v interakci se svou prací a jinými lidmi v organizaci a jejich prací, a jde tedy ze strany organizace spíše o umožňovaný nebo usnadňovaný proces, zmíněné .podnikové vzdělávání" je organizovaná a zpravidla plánovaná personální činnost. - Poznámka překladatele.) Zaměřuje se na kolektivní učení se, ale bere v úvahu Argyrisův (1992) názor že organizace neprovádějí kroky produkující učení; jsou to individuální členové organizace kteří se chovají tak, že to vede k učení, i když organizace mohou vytvářet podmínky které toto ucem usnadňují. Pojetí učení probíhající v organizaci tak, jak je pojednáno v první části této kapitoly, uznává, že způsob, jak k učení dochází, je ovlivňován podmínkami v organizaci a její kulturou. Pojem učící se organizace, který je často s učením probíhajícím v organizaci spojován definovali Scarborough a Carter (2000) jako organizaci, „která se pomocí přeformulovávání svých vlastních zkušeností a učení se z probíhajících procesů schopna objevovat co je efektivní". Pojem učící se organizace, jímž se'zabývá druhá část této kapitoly, se někdy plete s pojmem učení probíhajícím v organizaci. Ale jak zdůrazňuje Harrisonova (1997)- Přflig často... se předpokládá, že termíny „učící se organizace" a „učení probíhající v organizaci" jsou synonyma. Ale nejsou." Učení probíhající v organizaci Učení probíhající v organizaci se týká vytváření nových znalostí nebo úhlů pohledů které jsou schopny ovlivňovat chování (Mabey a Salaman, 1995). Dochází k němu v širokém in-stitucionálním kontextu vztahů uvnitř organizace (Geppert, 1996) a „týká se zhruba toho že si organizace různým způsobem osvojuje nejrůznější znalosti, metody a postupy" (Argyris a Schon, 1996). Teorie učení probíhajícího v organizaci zkoumá, jakým způsobem lze ■ V těchto souvislostech učení probíhající u jednotlivců i v týmech přeměnit na zdroj organizace a jak je tudíž propojeno s procesem řízení znalostí (viz kapitola 22). Marsiek (1994) definoval učení probíhající v organizaci jako proces „koordinované systémové změny se zabudovaným mechanismem umožňujícím jedincům a skupinám aby meh pnstup k paměti, struktuře a kultuře organizace a mohli ji spoluvytvářet a využívat ve prospěch formování dlouhodobých schopností organizace". 469 470 B Řízení lidských zdrojů H: souh arrisonová (2000) zdůraznila, že učení probíhající v organizaci není jenom prostým ouhrnem učení probíhajícího u jedinců a skupin v rámci celé organizace. Konstatuje: „Mnohé výzkumy (viz například Argyris a Schon, 1996) potvrdily, že bez efektivního pro- ' cesu a systematického propojování učení se u jedinců a učení probíhajícího v organizaci, nemá nutně jedno svůj protějšek či doplněk v druhém." Výsledky učení probíhajícího v organizaci Výsledky učení probíhajícího v organizaci přispívají k rozvoji firemních schopností založených na zdrojích. Je to v souladu se základními principy řízení lidských zdrojů, zejména pak s tím, zeje nezbytné investovat do lidí, aby se vytvořil intelektuální kapitál, jaký organizace potřebuje, a tak se zvýšila „zásoba" jejích znalostí a dovedností. Jak uvedü Ehrenberg a Smith (1994), teorie lidského kapitálu říká: „Znalosti a dovednosti, které má pracovník a které jsou produktem vzdělávání a odborného vzdělávání - včetně odborného vzdělávání, které přináší zkušenost a praxe - vytvářejí produktivní kapitál." Pettigrew a Whipp (1991) se domnívají, že cílem učení probíhajícího v organizaci by mělo být vytváření „schopnosti, kvalifikace organizace". Znamená to věnovat pozornost nejasnému a často nezaznamenanému či skrytému učení se, které probíhá při všem, co se v organizaci děje, ale zároveň to samo ovlivňuje. „Skryté učení se" se uskutečňuje během normální práce tím, že lidé působí jako jedinci a - což je důležité - ve skupinách nebo „společenstvích praktiků" (Wenger a Snyder, 2000). Proces učení probíhajícího v organizaci Proces učení probíhajícího v organizaci lze charakterizovat jako složitý a nepříliš zřetelný třífázový proces, skládající se ze získávání, rozšiřování a sdíleného zavádění znalostí (Dale, 1994). Znalosti lze získat z bezprostřední zkušenosti či z bezprostředního zážitku, ze zkušenosti jiných a z paměti organizace. Argyris (1992) uvádí, že k učení probíhající v organizaci dochází za dvou podmínek: za prvé, když organizace dosahuje toho, co zamýšlela, a za druhé, když je identifikován a upraven nesoulad mezi záměry a výsledky. Rozlišuje mezi tzv. Jednosmyčkovým" a „dvou-smyčkovým" učením se. Tyto dva typy učení popsal West (1996) jako adaptivní (přizpůsobovací) a generativní (tvůrčí) učení. Jednosmyčkové neboli adaptivní učení je postupné a přírůstkové učení zaměřené na záležitosti a příležitosti existující v celé šíři aktivit organizace. Jak to charakterizoval Argyris (1992), organizace, kde je normou jednosmyčkové učení se, definují jakési „ závazné proměnné" - tedy to, co očekávají v podobě cílů a norem - a pak monitorují a hodnotí výsledky a - pokud je to nezbytné - podnikají i nápravné kroky, čímž uzavírají danou smyčku. Dvou-smyčkové učení se odehrává tehdy, když proces monitorování iniciuje kroky mající předefinovat „závazné proměnné" tak, jak si to žádá nová situace, ke které může dojít pod vlivem vnějšího prostředí. Organizace se naučila něco nového o tom, čeho je třeba ve světle měnících se okolností dosáhnout, a může pak rozhodnout, jak toho má být dosaženo. Toto učení se přeměňuje na akci. Příslušný proces znázorňuje obrázek 34.1. bLUL ::. Učení probíhajíc Definovat očekávání Podniknout kroky trganizaci a učící se organizace B 471 Rozhodnout o nápravě, je-li nezbytná Jednosmyčkové učení se Monitorovat a hodnotit Předefinovat očekávání, je-li to nezbytné Obr. 34.1 Jednosmyčkové a dvousmyčkové učení se Argyris se domnívá, že jednosmyčkové učení seje vhodné pro rutinní, opakující se záležitosti - „pomáhá dělat každodenní práci". Dvousmyčkové učení se lépe odpovídá složitým, nenaprogramovatelným záležitostem. Jak zdůrazňuje Pickard (1997), dvousmyčkové učení se spíše nejprve ptá, proč vznikl problém a vypořádává se s jeho kořeny, než aby se zabývalo jeho viditelnými příznaky, jak k tomu dochází u jednosmyčkového učení se. Model cyklu učení vytvořený New Work Consortium (1999) znázorňuje obrázek 34.2. Principy učení probíhajícího v organizaci Harrisonova (1997) definovala pět principů učení probíhajícího v organizaci: 1. Potřeba silné a pevně skloubené vize organizace sdělované a neustále zdůrazňované všem pracovníkům za účelem zvýšení vědomí potřeby strategického myšlení na všech úrovních. 2. Potřeba vytvořit strategii odpovídající této vizi, která bude nejen silná, ale také časově neomezená, jednoznačná a jasná. To podnítí k hledání spíše širšího než užšího okruhu strategických možností, zvýší míru myšlení v širších souvislostech a bude orientovat pracovníky k tomu, aby vytvářeli nové znalosti. 3. V rámci této vize a těchto cílů jsou hlavními faktory usnadňujícími učení probíhající v organizaci častý dialog, komunikace a konverzace. 4. Je důležité soustavně podněcovat lidi aby se zamýšleli na tím, co považují za dané a zaručené. 5. Je důležité vytvářet klima přispívající k učení se a k inovacím. 472 U Řízení lidských zdroju_____________________ Přezkoumání a konzultace Zvážením širších důsledků pro organizaci a změnou postupů Real zace Všemi stranami plnícími svou část dohody Kladení otázek Společné zkoumání požadovaných výsledků a chování Odsouhlasení Společné zkoumání potřeb učení Modelování Sladění s ostatními typy příležitostí k učení tak, aby to pomohlo při práci Vyjednávání Odsouhlasení práva--------- a možnosti podpořit změny u jednotlivců i týmů Obr. 34.2 Řízení učení za účelem přidání hodnoty; cyklus učení (Pramen: New Learning for New Work Consortium, Managing Learning for Added Value, Institute of Personnel and Development 1999) Učící se organizace Myšlenkou, na níž spočívá pojetí učící se organizace, je podle Garvina (1993) to, že učení je podstatným faktorem umožňujícím organizaci přežít; že učení na úrovni činnosti, politiky i strategie musí být vědomé, soustavné a integrované; a že management je odpovědný za vytváření na city apelujícího klimatu, v němž se celý personál bude moci soustavně učit. Definice učící se organizace Senge (1990), který první zpopularizoval tento termín, charakterizoval učící se organizaci jako organizaci „kde lidé soustavně rozšiřují své schopnosti vytvářet výsledky, které si opravdově přejí, kde jsou pěstovány nové a expanzivní způsoby myšlení, kde se svobodné formulují a stanovují kolektivní aspirace a kde se lidé soustavně učí, jak se učit společné". Existuje mnoho jiných definic učící se organizace, ale všechny nějak pramení z toho, co řekl Senge. Pedler a kol. (1989) ji charakterizovali jako „organizaci, která usnadňuje a podporuje učení všech svých členů a soustavně se transformuje". Wick a Leon (1995) ji definovali jako organizaci, která „se soustavně zlepšuje rychlým vytvářením a zdokonalováním schopností potřebných pro budoucí úspěšnost". Jz ±. .-i::^ Ičení probíhající v organizaci a ucíci se organizace vin (1993) definuje učící se organizaci jako organizaci, která je „způsobilá vytvářet, získávat, přenášet a předávat znalosti a v reakci na nové znalosti a pohledy modifikovat své chování". Došel k názoru, že učící se organizace zajišťují učení se ze zkušeností, vytvářejí programy soustavného zlepšování, používají metody systematického řešení problémů a pomocí formálních vzdělávacích programů propojených z implementací rychle a účinně přenášejí znalosti do všech částí organizace. Jak zdůraznil Burgoyne (1994), učící se organizace musejí být schopny se adaptovat na souvislosti, v nichž existují a fungují, a formovat své lidi tak, aby těmto souvislostem odpovídali a vyhovovali. Mnoho jednotlivých prací se lze naučit spíše „přirozeným objevováním", než pomocí předkládaných receptů. Jeho definice (1988b) učící se organizace spočívá v tom, že tato organizace usmemuje kariéru a životní plány jednotlivých manažerů tak, aby to organizaci umožňovalo uspokojit její strategické potřeby. Toho lze dosáhnout tím, že se bude povzbuzovat zjišťování individuálních potřeb, bude se organicky formulovat podniková strategie počítající s dopadem aktivit útvarů vzdělávání na současné dovednosti pracovníků a soustavně se budou zkoumat dosavadní zkušenosti s cílem se z nich poučit. V roce 1999 uvedl, že učící se organizace „poskytuje zdravé prostředí pro přirozené učení se". Model učící se organizace Kandola a Fullerton (1994) vypracovali následující šestifaktorový model učící se organizace: Sdílená vize, umožňující organizaci rozpoznat budoucí příležitosti, reagovat na ně a mít z nich prospěch. Struktura poskytující možnosti, které usnadňují učení. Podporující kultura, která povzbuzuje k útokům na status quo a ke zpochybňování zaběhaných východisek a způsobů vykonávání práce. Řízení posilující pravomoci - manažeři upřímně věří, že delegované rozhodování a lepší týmová práce mají za následek zlepšený výkon. Motivované pracovní síly, které se chtějí soustavně učit. 6. Důraz na učení - existují postupy a politika povzbuzující všechny pracovníky k učení. Vytváření učící se organizace Jedním z přístupů k vytváření učící se organizace, který zastává Senge (1990), je zaměřit se na kolektivní řešení problémů v organizaci, používající týmového učení a metody „měkkých systémů", kdy se zvažují všechny možné příčiny problémů tak, aby bylo možné jasněji definovat ty, které je možné vyřešit, i ty, které jsou neřešitelné. Garratt (1990) se domnívá, že manažeři musejí rozvíjet své schopnosti učit sejako jedinci apracovat a učit sejako týmy. Obhajuj e používání rozvojových aktivit, jako jsou rozšiřování práce, obohacování práce, pozorování a různé formy týmové a na projektech založené práce. Učící se organizace a řízení znalostí .iUčící se organizace se velmi výrazně orientují na vytváření a předávání znalostí, které jsou pro jejich strategickou úspěšnost rozhodující. Problémem je, že je obtížné podchytit tzv. „mlčící" znalosti v podobě hluboce zakořeněné směsi vědomostí a know-how, které koňku- 474 B Řízení lidských zdrojů renti nemohou napodobit nebo „opsat". Metody předávání znalostí byly popsány v kapitole 22 edním z přísíupů, který vyznávají Wengler a Snyder (2000), je podněcovat vytvářeni společenství praktiků", v nichž si lidé s podobnými zájmy vyměňuji nápady a znalosti a dis-kutuľo společných problémech. Wenger a Snyder tvrdí, že společenství praktiku by mohlo být oovalováno za "učící se ekologii" s jakýmsi samostatným životem, v nemz exishije pLtor pro společné zvažování zkušeností takovým způsobem, ze to lze snadno přeměnit na "1 učeni se. Scarborough a Carter (2000) uvádějí, že i když pojetí učící se organizace a ucem probíhajícího v organizaci nabídly některé cenné pohledy na způsoby, jak praktické rizem pestuje znalosti a učení, byly zatlačeny do pozadí, alespoň z hlediska zajmu praktiku, explozivním růstem aktivit řízem znalostí. Jmenovaní autoři poznamenávají, ze: Můžetobýtpříznačnéproproblérnyieiichírozumějnzeníznalostíaučeníprobíhaiícíhovorga-nizaci) širokých, holistických (celostních) zásad do praxe. Různé iniciativy v oblast, „zen. znalostí jsou naopak často zaměřeny konkrétněji a mohou se tedy lépe ztotožnit s podnikovým, potřebami. Problémy s pojetím učící se organizace „.....; Pojem učí J se organizace však zní neustále přesvědčivě, a to kvůli sve „racionalitě, lidské pSivosti a předpokládanému potenciálu přispět k efektivnosti a rozvoji orgamzace Hronová, 2000)P Scarborough a kol. (1999) všaktvrdí, že ^™^2w„„ 3 mcíse osobě se dostane rady, povzbuzení, podpory a zpětné vazby. Vro všechny ucíci s osoby, dokonce i ty, které jsou významně vnitřně motivované, bude prospešné, bude-h jim poskytnuta pomoc při definování a uspokojování jejich potřeb se učit. -------------------------------------------------------_________________ 4. Učeni se zlepší, když se poučíme z teorie učení. Znamená to věnov Jak se lidé učí M 485 ^ivekučení^ logie učeni, kterou se tato kapitola bude zabývat později 5. Učení bude nejefektivnější, bude-li uspokojovat potřeby učící se osoby. Lidé jsou schopni se ucí v mnoha různých situacích, jestliže očekávají, že to uspokojí jejich potfeby úspě chu, mstu, uznání a zaměstnatelnosti. puixeoy uspe- Neformální učení vltľotÍrl^ř TČTľ S- m ZkUŠen°Stí-VětŠÍna UČCní nePr0bíhá ve banálních ^ělá-zroku SSľS, 1° f "Th^^USDepartment °f LabOT(^sterstvapráceUSA) z roku 1996, která ukázala, ze lide se učí 70 % toho, co vědí o své práci, zcela neformálně pomoci procesu, které nejsou organizovány nebo podporovány podnikem neí°rmaJne' Neformální učení se odehrává na pracovišti tak, jak se tím zabývá následující část této ka Tab. 35.1 Charakteristiky formálního a neformálního učení Neformální Vysoce odpovídající individuálním potřebám Učící se osoby se učí pod/e potřeby Může jít o malou mezeru mezi současnými a cílovými znalostmi Formální Závažné pro někoho, ne tak závažné pro jiné Všechny učící se osoby se učí totéž Učící se osoby rozhodují o tom, jak bude učení probíhat Může jít o značnou mezeru mezi současnými a cílovými znalostmi Bezprostřední uplatnitelnost (učení typu právě včas" - „just-in-time") Snadno přenositelné učení Odehrává se při práci O tom jak bude učení probíhat, rozhoduje vzdě- Doba uplatnitelnosti různá, často vzdálená Mohou nastat problémy při uplatňování nauče-nych poznatků a dovedností na pracovišti Často se odehrává mimo pracoviště Výhody neformální učení jsou: ■ Úsilí věnované učení odpovídá bezprostřednímu prostředí a je na ně zaměřené ■ Znalosti veci lze dosáhnout spíše postupně než pomocí nestravitelných velkých soust Imľ' ™ y UrCUJI^0' jakým ZPŮS°bem ZÍSkajf Znal0StÍ> které Potřebuj/- CL vzdelávam je více „našlapané" a konfekční. Nevýhody spočívají v tom, že: * Může to být otázka možností - někteří lidé je využijí, jiní ne. nu 486 B Řízení lidských zdrojů ____________________________------------------------------------ plánované a nesoustavné, což znamená, že to nemusí nutně uspokojovat i 'i__ :__i:„™ «»Vin Vr