Vytváření organizace a organizační rozvoj Systémové pojetí organizace * Organizace představuje w Otevřený systém se vstupy a výstupy w Systém, jehož prvky jsou vzájemně provázané a vzájemně závislé w Jednotliví členové usilují o dosažení společného cíle w Rozhodující procesy v organizaci probíhají mezi lidmi w Změnit organizaci znamená působit na lidi Proces organizování * Vytváření a rozvoj systémů koordinovaných činností, v němž jedinci a skupiny lidí kooperují v zájmu společně pochopených a dohodnutých cílů. (Armstrong) * Organizaci tvoří především lidé -- je třeba přizpůsobit organizaci lidem, nikoli naopak Analýza organizace - doplnění * Analýza vnějšího prostředí w Obecné okolí -- analýza PEST -- typy faktorů: * Politické * Ekonomické * Sociální a demografické * Technologické w Oborové okolí -- analýza struktury odvětví, životní cyklus odvětví, analýza konkurenčních sil (Porterův model pěti sil) Porterův model pěti sil 7S -- metoda analýzy vnitřního prostředí (Peters, Waterman) * Strategie (strategy), * Struktura (structure), * Systémy řízení (systems), * Styl manažerské práce (style), * Spolupracovníci (staff), * Schopnosti (skills), * Sdílené hodnoty (shared values). Diagnostika organizačního chování * Co je organizační chování? * Chování jednotlivců v skupin v prostředí organizace, které má vliv na fungování organizace jako celku. * Chování je organizační pokud w je organizací facilitováno či vyvoláno w nebo je příčinou či následkem organizačních procesů jako takových w nebo je členy organizace vnímána jeho relevance pro organizaci Discipliny přispívající k objasnění organizačního chování * Experimentální psychologie (motivace, percepce, vliv fyzikálního prostředí, stres) * Sociální psychologie (skupinová dynamika, postoje, vůdcovství, dojmy) * Klinická psychologie (abnormální chování, emoční stres, životní cyklus) * Sociologie (socializace, soc. status, náboženství) * Antropologie (srovnávací studie, kulturní vliv na organizaci, adaptace organizace v prostředí) * Ekonomika (plánování lidských zdrojů, trh práce, analýza produktivity) * Politologie (zájmové skupiny, konflikty, moc, koalice, kontrola) Kriteria hodnocení organizačního chování * Efektivita organizace (produktivita, růst org., výkonnost, adaptace, inovace, přežití) * Blaho jednotlivce (spokojenost s prací, osobní růst, psychické zdraví, kvalita života, sebepojetí apod.) Co všechno tedy můžeme diagnostikovat * Motivace pracovníků * Učení * Rozhodování řešení problémů (konvergentní,divergentní, tolerance víceznačnosti, kvalita rozhodování) * Stres (např. Škála soc. přizpůsobení -- Holmes, Rahe), zvládání zátěže * Vnímání * Postoje * Pracovní výkon * Spokojenost se zaměstnáním ----------------------------------- * Hodnoty * Existence neformálních soc. skupin, jejich kohezi * Efektivnost skupin * Moc, vliv * Vůdcovství Diagnostické nástroje * Statistika -- tzv. "tvrdá" data (míra absencí, obrat, fluktuace) * Dotazníky a testy (především informace o lidech a jejich názorech) * Další diagnostické metody (analýza výsledků činnosti, rozhovor, AC...) Příklad: Spokojenost se zaměstnáním * Minessotský dotazník spokojenosti (Weiss et al., 1967) * Scottův sémantický diferenciál: w Já v práci w Oceňovaný.....................neoceněný w Spokojený......................nespokojený w Informovaný...................neinformovaný w Atd. Faktory ovlivňující výkon jednotlivce v organizaci (Organ, Bateman) Specifické prvky organizačního chování * Skupinové chování * Skupinové rozhodování * Moc a vliv * Vůdcovství Skupinové chování * Klíčové aspekty existence skupiny (Organ, Bateman) w Psychologická vazba (jsme si vědomi, že jsme členy skupiny) w Interakce a interdependence w Společný cíl w Poskytování odměn a uspokojení skupinou Přitažlivost skupiny (Thibaut, Kelly) * Výstupy (Outcomes, O) -- co organizace člověku poskytuje * Srovnávací úroveň (Comparison level, CL) představuje osobní standard, jímž poměřujeme vztah ke skupině a výhody, jež nám poskytuje. Závisí na předch. Zkušenostech. * Srovnávací úroveň alternativ (comparison level of alternatives, CLA) (standardní úroveň výstupů při členství ve srovnatelných organizac;ích) * Je-li O