1. Popište, jak vypadá užší a širší varianta školního poradenského pracoviště. Jaké první kroky by měl udělat školní psycholog, když začne pracovat na škole, kde před nimi jako školní psycholog nikdo nepracoval? 2. Popište konkrétní doporučení, které byste dali učiteli, rodičům žáka třetího ročníku ZŠ (Petr), kterého jste vyšetřili na základě zakázky tř. uč., která uvádí, že Petr pomalu a s chybami čte, dělá chyby v přepisu -- nerozlišuje krátké a dlouhé slabiky, občas si plete b a d, s a z. Kromě toho, podle paní učitelky, je v hodinách nepozorný a často (i čtyřikrát týdně) nenosí domácí úlohy. Z vyšetření, které jste provedl(a) vyplývá, že Petr je mírně nadprůměrně nadaný. Ve verbální části testu se Petrův výkon nachází v dolním pásmu průměru. V názorové části testu je jeho výkon výrazně lepší, nalézá se v pásmu nadprůměru. Nadprůměrný výsledek dosáhl v subtestu, jež zachycuje míru informovanosti a znalostí o běžných událostech, předmětech, místech. Dobrý výkon též podal v části testu, která je zaměřená na schopnost abstrakce a pružnost myšlení. Výborně se mu dařilo v úlohách zaměřených na schopnost numerického úsudku a současně na schopnost koncentrace pozornosti. Petr za první minutu přečetl 29 slov, za druhou 23 a za třetí 30 slov. Ve slovech chybuje a svoje chyby opravuje. Nečte interpunkční znaménka. Některá slova si nejdříve potichu vyhláskuje a potom je přečte nahlas. Nerozumí tomu, co čte. Při vyšetření sluchové analýzy jste zjistil(a), že Petr nerozlišuje tvrdé a měkké slabiky, také mu dělá problém diferenciace délky samohlásek. Zrakově nerozlišuje inverzní obrazce. Na jakou poruchu byste usuzovali? Podle kterého metodického pokynu by učitel měl k Petrovi přistupovat a hodnotit ho? Jaké informace byste ještě potřebovali doplnit? 3. Popište všechny kroky, které byste podnikli, v případě podezření na šikanu v osmé třídě. Které informace byste považovali za užitečné zjistit? S kým byste spolupracvali? 4. Jak byste na škole koncipovali poradenství pro volbu povolání? Které informační zdroje byste doporučili žákům pro lepší orientaci v problematice? 5. Uveďte základní zásady řešení (popř. přijímání) zakázky ze strany školního psychologa.