Sebepoznání pomocí charakteristik MBTI dle C. G. Junga Introverze (I) x extroverze (E) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Introverze |Extroverze | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |Reflexívní |Aktivní | | | | |Osamělá/ý |Společenská/ý | | | | |Tichá/ý |Hlučná/ý | | | | |Reservovaná/ý |Spontánní | | | | |Preferuje málo kontaktů |Preferuje hodně kontaktů | | | | |Osobnost hluboká |Osobnost širokého záběru | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Introvertní typ |Extrovertní typ | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 1.|Má rád/a klid pro koncentraci |Má rád/a rozmanitost a čin | 1.| |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 2.|Soustřeďuje pozornost hlavně na vnitřní |Zaměřuje svou pozornost hlavně na vnější | 2.| | |svět idejí |svět lidí a věcí | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 3.|Má tendenci být pečlivý/á k detailu a nemá|Snaží se být rychlý/á a je netrpělivý/á, | 3.| | |rád/a nic neříkající formulace |má-li se zabývat složitými detaily | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 4.|Může mít potíže se zapamatováním jmen a |Je vždy na úrovni v jednání s lidmi | 4.| | |tváří | | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 5.|Nevadí mu zabývat se jednou prací po |Většinou nesnáší dlouho trvající a | 5.| | |dlouhou dobu |pomalou práci | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 6.|Často nesnáší vyrušování telefonem |Telefon mu/jí nevadí | 6.| |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 7.|Je spokojen/a, pracuje-li sám/a |Má rád/a kolem sebe lidi | 7.| |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 8.|Považuje za vyčerpávající strávit mnoho |Může ho/ji vyčerpat nebo nudit, má-li být| 8.| | |času s lidmi, zejména cizími |dlouho sám/sama | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| | 9.|Na setkáních má tendenci držet se zpátky a|Na setkáních hovoří snadno a často | 9.| | |může mít těžkosti, má-li se zapojit do | | | | |debaty | | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| |10.|Často dovede dobře psát a má sklon dávat |Může odmítat a nesnášet psaní |10.| | |přednost vyjadřovat své myšlenky písemně | | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| |11.|Trvá mu/jí déle než něčemu porozumí |Je pro něho/pro ni relativně snadné |11.| | | |dobrat se vědění | | |---+------------------------------------------+-----------------------------------------+---| |12.|Může být tak ponořený/á do hloubání, že se|Dává přednost jednání před přemýšlením |12.| | |mu/jí nepodaří přiměřeně jednat | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Smyslové vnímání (Sensing, S) x Intuice, N) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Smyslové vnímání |Intuice | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |Detailista |Globalista, má rád/a struktury | | | | |Na fakta zaměřený/á |Zaměřen/á na ideje | | | | |Na přítomnost zaměřený/á |Zaměřený/á na budoucnost | | | | |Preferuje opakující se situace a události |Preferuje rozmanitost | | | | |Má rád/a jasné směrnice |Žije tušeními, vizemi | | | | |Prakticky založený/á |Imaginativní | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Smyslový typ |Intuitivní typ | | |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 1 |Nemá rád/a nové problémy, dokud |Rád/a řeší nové problémy | 1.| | |neexistují standardní cesty jejich řešení| | | |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 2 |Má rád vytvořené postupy |Nemá rád/a zavedené postupy | 2.| |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 3 |Snaží se být dobrý a přesný v tom, co |Nemá rád/a ztrácet čas přesností | 3.| | |dělá | | | |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 4 |Snaživě pracuje na tom, aby dosáhl závěrů|Často hned skáče k závěrům | 4.| |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 5.|Vidí "co je" |Vidí, "co by mohlo být" | 5.| |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 6 |Zřídka se zmýlí ve faktech |Často se mýlí v zacházení s fakty | 6.| |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 7 |Často se rád/a zabývá fakty kvůli nim |Fakta ho/ji brzy začnou nudit | 7.| | |samotným | | | |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 8 |Je rychlý ve zmocňování se detailů |Má sklon přehlížet detaily | 8.| |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| | 9 |Má potěšení v uplatňování již získaných |Více ho/ji těší osvojovat si nové | 9.| | |dovedností, než aby získával nové |dovednosti než jich používat | | |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| |10 |Je příliš oddaný historii, tradici a |Má sklon ignorovat vzdělání v historii |10.| | |vytvořeným postupům | | | |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| |11 |Vidí námitky proti novým myšlenkám spíše |Snadno přehlíží praktické problémy, které |11.| | |než jejich pozitivní stránky |mohou vyvstat s novými myšlenkami | | |---+-----------------------------------------+------------------------------------------+---| |12 |Když mluví a píše je spíše specifický a |Když mluví nebo píše je spíše obecný a |12.| | |literární |abstraktní | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Myšlení (Thinking, T) x Hodnocení, Cit (Feeling, F) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Myslitelé |Hodnotitelé (Citoví) | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |Člověk hlavy |Člověk srdce | | | | |Objektivní |Subjektivní | | | | |Preferuje spravedlnost |Preferuje harmonie, smíření | | | | |Má rád/a přesné formulace |Má rád/a přesvědčivé argumenty | | | | |Staví na principech |Staví na hodnotách | | | | |Spíše chladný člověk |Člověk péče, vřelá/ý | | | | |Neosobní, věcný přístup |Osobní přístup | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Myšlenkový typ |Hodnotící (Citový) typ |. | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 1|Relativně neemocionální a |Má sklon být si velmi vědom/a druhých lidí| 1.| | |nezainteresovaný/á na citech lidí |a jejich citů | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 2|Může zraňovat city druhých, aniž by jim |S potěšením dělá druhým radost, dokonce i | 2.| | |rozuměl/a |v maličkostech | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 3|Může se jevit jako nelítostný/á, jako |Má sklon být sympatizovat s druhými | 3.| | |člověk "tvrdého srdce" | | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 4|Rozvíjí své komunikace podle logického |Rozvíjí své komunikace identifikací | 4.| | |řádu |s příjemcem sdělení | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 5|Může se obejít bez souladu |Má rád/a a potřebuje harmonii | 5.| |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 6|Chce, aby s ní/m slušně zacházelo |Potřebuje čas od času pochválit | 6.| |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 7|Nemá rád/a nebo ignoruje iracionální |Rozumí iracionálním prvkům jednání lidí a | 7.| | |složky lidského chování |bere je v úvahu | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 8|Řeší spory odvoláním na objektivní |Řeší spory odvoláním na lidské hodnoty a | 8.| | |kritéria |harmonii | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 9|Má sklon rozhodovat se neosobně, někdy |Často nechá svá rozhodnutí ovlivnit | 9.| | |přitom ignoruje přání a city lidí |přáními a city vlastními nebo druhých lidí| | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| |10|Dovede být nemilosrdný/á |Snadno se cítí zraněný/á |10.| |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| |11|Může neuspět, má-li druhé myšlenkově |Může usilovat o harmonii až k hranici, kde|11.| | |přesvědčit, že čistou logikou lze prosadit|už je nutné odložit přísná rozhodnutí, | | | |argumenty a nedaří se mu ztotožnit se s |která by situaci jen zhoršila | | | |posluchačem | | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| |12|Když to situace vyžadují, dokáže lidi |I když to situace vyžadují, s obtížemi |12.| | |napomenout nebo je vyhodit |lidem říká nepříjemné věci | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| |13|Je dobrý/á v hledání logických neosobních|Je dobrý/á v posuzování lidských důsledků |13.| | |důsledků jednání či rozhodnutí |jednání či rozhodnutí | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Usuzování (Judging, J) x Percepce/Vnímání (Perceiving, P) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Usuzovatelé (Diskurzívní) |Vnímatelé (Konkrétní) | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |Preferuje organizaci a řád |Pružně se přizpůsobí i neladu | | | | |Člověk rozhodných stanovisek |Umí čekat a dívat se | | | | |Plánovitá/ý |Spontánní | | | | |Má rád/a to, co je předem připravené |Nevadí mu/jí neurčitost a překvapení | | | | |Uzavřená/ý |Otevřená/ý novému | | | | |Libuje si v tom, co je konečné, definitivní |Dává přednost nehotovému, rád/a objevuje nové| | | | |Chce vše ovládat, kontrolovat |Přizpůsobuje se doporučením a situaci | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Usuzovací (Diskurzívní) typ |Perceptivní (Konkrétní) typ | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 1|Nemá rád/a přerušování jednoho úkolu kvůli|Začíná hodně projektů, má potíže je | 1.| | |druhému; pracuje podle plánu |dokončit a odročit nepříjemné úkoly | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 2|Touží po autoritě, struktuře a |Touží po autonomii, rozmanitosti a | 2.| | |předpověditelnosti |podnětech | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 3|Jeho/jejím cílem je jednat správně a |Snaží se nic nezanedbat a všechno zkusit | 3.| | |dokonale něco ovládat | | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 4|Má rád/a věci stálé a hotové |Nevadí mu/jí nechávat věci nedokončené a | 4.| | | |měnit je na poslední chvíli | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 5|Snaží se být hodnocen/a jako výkonný |Snaží se být považován/a za tvořivého | 5.| | |vedoucí |odborníka/odbornici | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 6|Žije podle plánů, zvyklostí a cílů, jimž |Žije okamžiku a snadno se přizpůsobuje | 6.| | |se okolnosti musí přizpůsobit |neočekávaným věcem | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 7|Cítí se nejlépe, když může svou práci |Snaží se dobře přizpůsobovat měnícím se | 7.| | |plánovat a plán dodržet |situacím | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 8|Nutnost změnit plán přijímá pozvolna a |Snadno se nudí a hledá pak změnu pro změnu| 8.| | |nerad/a plány mění | | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| | 9|Bývá spokojený/á, jakmile dospěje k |Uchovává si zvídavost a vítá nové pohledy,| 9.| | |rozhodnutí |i když se už rozhodl/a | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| |10|Zneklidňuje ho/ji, když musí opustit, nebo|Má potíže se rozhodovat a držet se |10.| | |zpochybnit dané hodnoty |provedených rozhodnutí | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| |11|Dospívá rychle k závěrům a nepřihlíží |Zřídka dospěje k rozhodnutí, protože vždy |11.| | |k informacím, které jsou v rozporu se |se objeví nějaké nové informace ke zvážení| | | |závěry | | | |--+------------------------------------------+------------------------------------------+---| |12|Tíhne ke spokojenosti v organizacích, |Snaží se nepodléhat autoritě, což může |12.| | |které se vyznačují autoritou, strukturou a|vést k poklesu výkonnosti v hierarchických| | | |předpověditelností |organizacích | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+