Martin Bureš MUNI, FSS, HEN, im. roč. 2004 Ičo: 144497 Mail: martinbures@centrum.cz The "Pedofil" of Boa Vista A photo-philosofical montage Bruno Latour Plně pochopit a reprodukovat obsah a smysl Latourovy filozofické foto montáže The pedofil of Boa Vista si žádá od čtenáře minimálně velmi pozornou četbu samotného textu a pro komplexnější pochopení je nutností určitá základní orientace v epistemologii. Latou se rozhodl studovat proces vzniku vědecké informace, sledovat, jak se dělá věda, jak vzniká vědecká informace, jak se z určitých konkrétních jednotlivostí vědecké praxe stává neotřesitelná vědecká pravda. S tímto záměrem s připojil k vědecké výpravě botaničky, pedologa a geografky, která přijela do brazilského pralesa Boa Vista zkoumat vztah savany a lesa, který z nich se rozšiřuje a ktereý naopak ustupuje. Samotný předmět vědeckého zájmu týmu, ke kterému se Latour připojuje pro něj není podstatný, tím, co je pro něj podstatné je sledování vědců při procesu "dělání" vědy, postupu, jakým vědci zkoumají, kde berou jistotu, že jednají "vědecky" a také, jak se snaží přenášet realitu z "out there" k subjektu, k sobě, používajíc k tomu jediný přiměřený nástroj-vědu. V 26 obrazech, jimž dává Latou formu krátkých, epistemologicko filozofických esejů, nás zasvěcuje do svých úvah, které se vždy týkají určité konkrétní situace, která se vztahuje k jeho poli zájmu. Většinou obrazů prostupuje Latourovo vidění zákonitostí, podle kterých vědci postupují při "dělání vědy", při bádání. Poukazuje na zákonitosti, kterými se vědci řídí, na schémata, podle kterých jednají. Jedním z vědeckých (a i obecně lidských) schémat, podle kterých vědci "dělají vědu" je potřeba orientace (např. obr. 2-přesun expedice na místo terenního výzkumu, kap. 9-měření přístrojem Pédofil, s jeho Ariadninou nití,..), ta dává jistotu správného, "vědeckého" jednání. V tomto stručném abstraktu zmíním ještě jedno schéma, které dle Latoura vědci pro zachycení "reality" a její zprostředkování subjektu užívají. Jde o její "zhmotňování". O sbírání vzorků, pořizování audio a video záznamů, poznámek, manipulaci s přístroji (např. kap. 6-vzorky, 9-materiál z Pédofila,..) K druhému úkolu, návrh alternativního názvu-Co dělá vědu vědou? A CO děla věda?-vzorky, schémata, tradice