Jiří Navrátil UČO 52823 Příprava pro kurs SOC400 LATOUR, Bruno. Pandora's hope: Essays on the reality of science studies (kapitoly 4 a 5) Latour ve svém hutném textu opět nastoluje problém vztahu objektivní reality (out-there-reality) a jejího (jazykového, vědeckého) poznání subjektem. Současná moderní (ale i deklarovaná postmoderní) epistémická konfigurace tyto dva elementy spatřuje jako propastně oddělené ideální typy. Jestliže pozitivisté (realisté) -- v rámci této konfigurace -- tvrdí, že tuto (ontologicky zajištěnou) propast lze s větším či menším rizikem zkreslení překročit, konstruktivisté či stoupenci postmoderních (relativistických) epistemologií naproti tomu možnost (vědeckého) poznání objektivní reality definitivně odmítají. Latour se naproti tomu odmítá identifikovat s oběma těmito přístupy a hledá alternativní výklad vztahu vědeckého poznávání a objektivní reality. Jeho základním východiskem je popření mezery mezi kognitivním subjektem a objektivní přírodní realitou. Tu měl v případě zmíněných epistemologií překračovat pouze jazyk jako spojovací médium. Latour však poukazuje na mnohem intimnější propojení subjektů a věcí, a demonstruje to svým pojetím experimentu jako nástroje vědeckého poznání. Experiment podle něj neodkrývá pouze němě (historicky a objektivně) existující věci a fakta, ani nezobrazuje pouze společenskou podmíněnost vědění -- tj. není pouhou kombinací stávajících jevů. Naopak při něm dochází k úplné inovaci, k historické události, která přetváří všechny prky, které se na ní podílely -- jak osoby vědců a společnost, tak také entity, které jsou zkoumány. Latour pro popis nově vzniklé kvality používá termínů propozice a artikulace: skrze propozice (příležitosti, potenciality) se určitá (přírodní) entita mění: stává se uchopitelnou (je zpřístupněna) a je současně určitým způsobem artikulována (mentálně i materiálně zvýrazňována a formována, dále rozvíjena). Dochází tak zároveň i k její diferenciaci ve vztahu k jiným, konkurenčním artikulacím (jejich vzájemné odlišení je pak určeno množstvím různých kvalit -- a ne např. binární demarkační linií pravda-lež). Vítězství a rozšíření určitého vědeckého objevu nad konkurenčními vědeckými názory se na základě Latourova výkladu jeví jako vítězství určité verze, tj. jedné konfigurace spojení sociálna a fyzična nad druhou, které je způsobeno a dále udržováno specifickými společenskými mechanismy, a které tak v zásadě není nevratné. Latour tak především přehodnocuje statut jazyka, který v moderní teorii poznávání hrál klíčovou roli korespondenta mezi ostře odděleným sociálnem a fyzičnem, a nahrazuje jej šířeji koncipovaným (pro něj realističtějším) konceptem, který poznávání vnímá jako mnohonásobný, oboustranný průnik poznávaného a poznávajícího.