Rodiny se dvěma generacemi dětí Prezentace výsledků drobného výzkumu pro kurz Sociologie dětství Irena Zatloukalová Problémy a možná zkreselní ! Nezahrnutí všech aktérů -- pouze matky a co otcové a samotné děti? ! Neměnnost podmínek ! Snaha být dobrým rodičem zabraňuje vnímat dětství odděleně od své rodičovské role, hodnocení, sociální žádoucnost ! Psychologie dítěte respektive popularizovaný expertní diskurz upravuje to, jak rodiče o svých dětech mluví Metoda ! Hloubkové rozhovory (cca 60 min) i toto mohlo ovlivnit výsledky, nepředejde dostatečně zkreslením -- zařadit POZOROVÁNÍ ! V domácnostech žen ! Přítomnost menších dětí, nepřítomnost starších dětí či otců Explicitní výroky ! Objekt versus autonomie Dítě je (a bylo) autonomní dokud není v konfliktu se zájmem rodiče, jinak rodič kontroluje, usměrňuje dítě a "na nic se neptá" Dvě typické legitimizace přístupu k dítěty jako objektu -- peníze, dobrá výchova "Samozřejmě, že člověk chce dítěti vyhovět, ale nebudu jí kupovat panenku za šílené peníze, zas ji nemůžu dát úplně všechno, co chce." Další legitimizací je "tradice" -- vždy to tak bylo Explicitní výroky ! Neviditelná hra Autonomie a samosttanost dětí je vyžadována tehdy, pokud si děti mají hrát -- zabavit se ve svém volném čase. Rodiči chváleno, podporováno -- čas na vlastní činnost/odpočinek "Když za ním (synem) přijde kamarád, tak si spolu v pokoji hrají, nemusím u nich stát a kluci jsou hodní." Ani zde nesmí být v konfliktu se zájmy rodiče Pokud se však jedná o výchovnou činnost, rodič musí být přítomen, nebo kontroluje dodržování rad učitelů a jiných expertů Explicitní výroky ! Televize jako nový komunikátor Nárůst role televize / videa v trávení volného času dětí -- přirozenost ospravedlňovaná tím, že dříve nebyly pořady pro děti a vlastně ani vůbec Děti mohou aktivně ovládat televizi -- selektivnost pořadů i pozornosti -- sledování televize není hlavní nální činnosti, když je televize zapnutá -- nesledování pouze pořadů pro děti Svoboda dítěte, dokud se rodič nedívá na televizi (případně dítě má vlastní televizi) Explicitní výroky ! Nárůst sektorace času Generace dětí 80.let začínala s kroužky až ve škole, maximálně jeden či dva -- sprot či hudba Generace dětí poloviny 90. let a nového století s kroužky začala již v předškolním věku - školky -- rozmanitost nabízených kroužků -- děti cca 2, ve škole potom pokračují a přibírají další Neměnné -- kroužky vybírány na dopuručení -- expert (učitel, dětský lékař), známí s dobrou zkušeností -- dítě spíše přikývne než aby aktivně zvolilo (podobnost rodičům) Explicitní výroky ! Dítě nejen plodem lásky Všechny matky zdůrazňovaly, že dítě je plodem lásky, součást normální rodiny -- obě děti jsou tedy plodem lásky či utvrzením vztahu Dítě jako ukrácení doby čekání na důchod -- jedinná radost -- opečeovávání, starání se Dítě jako ukrácení čekání na vnoučata Explicitní výroky ! Proměna zdrojů informací o dětech Nereflektováno: Nyní je běžné, že informace o kojení, mateřství, dětech a dětských potřebách je běžnou součástí každodenního diskurzu -- viz knihy, časopisy, ale i novinové, nebo televizní zprávy Zapomínání: Jak jsem měla přístup k těmto informacím dříve? A jak jsem věděla, kdy a jak dítě krmit Explicitní výroky ! Věk Tematizace věku se objevuje jen u jedné maminky (ostatní až po zeptání vidí jinakost ve svých časově odlišných rodičovstvích jako záležitost zkušeností) Spojován s jinými návyky a v tom se liší přístup matky k dítěti ("Když je člověk mladý, tak tak moc nepřemýšlí o tom, že by se tomu děcku mohlo něco stát..", "Teď už, jak jsem starší, tak potřebuju ten svůj klid.", "když jsem byla mladá, tak jsem častěji chodila na procházky, teď, jak je člověk starší, se už mu tak nikam nechce, nepotřebuje se s dítětem ukazovat, chlubit se.", "Když jsi mladá, tak to dítě tak nějak příjde samo, ty se na něj těšíš a prostě je to normální. Teď mám pocit, že se na mě dívají jako na starou matku.") Implicitní výroky ! Hranice dětství Dítě předškolního věku, nebo do cca 5. třídy -- starší sice podléhají kontrole, ale nejsou primárně vnímány jako děti ! Neoblíbená témata -- domácí práce a fyzické tresty Pravděpodobně ovlivněno snahou ukázat se jako dobrý rodič ! Proměna prostoru Místo dětského pokoje je hřištěm celý dům Role obývacího pokoje -- spojeno s nárůstem role televize