Hana Dokoupilová Sociologie dětství Předvýzkum pro téma Proměna dětství očima tří generací žen (Handout) Téma výzkumu: Jak se mění dětství a jeho prožívání u tří generací žen. Metoda: Předvýzkum probíhal metodou case history se zástupkyněmi žen, které se narodily ve 20. a 30.letech (této generaci přezdívám babičky), 40. letech (matky), a začátku 70.let (dcery). Celkově jsem provedla devět rozhovorů, vyzpovídala jsem 4 babičky, 3 matky a 2 dcery. Vzhledem k velikosti vzorku podotýkám, že se jedná pouze o převýzkum tedy o jakési uvedení do zkoumané problematiky. Stanovila jsem si za cíl vymezit okruh sociologicky zajímavých témat, která se během rozhovorů vynořila. Hlavní kategorie výzkumu: Z rozhovorů vykrystalizovala dvě základní témata: prvním je pojem prostor a to prostor pro život, tedy domov a prostor pro hru. Další oblastí, která by byla a pozornosti sociologa je vnímání vzdělávacích institucí a to jak školky, tak školy. Školka je vnímaná jako přípravná instituce pro školní režim, škola a různé úrovně formálnosti v rámci této instituce nejen ve vztahu město x vesnice, ale i v generacích. Dalším tématem je kategorie času a to času tráveného doma, organizovaného rodiči. V tomto případě jsem se zaměřila na domácí práce a jejich rozvržení v jednotlivých rodinách. Dál jsem oddělila čas trávený společně s rodinou, popřípadě období prázdnin a volnočasové aktivity dětí (tzv.koníčky). Co se týče koníčků, tak na toto slovo reagovaly matky velmi zdrženlivě a dlouho se nemohly dostat k tomu, co by vlastně do takovéto kategorie mohlo spadat, ačkoli měly záliby, které by se do této oblasti daly zařadit. Poslední uvedenou kategorií je oblast intimity a důvěry, sdílené s rodiči. Tato oblast je natolik shodná pro všechny tři skupiny žen, že ji řadím na závěr jako společnou kapitolu bez ohledu na oddělení generací. Prostor Prostor doma (prostor soukromý) z rozhovorů vyplynulo, že u babiček bylo minimum soukromí a vlastního, individuálního prostoru v rámci bydliště, časem s rostoucí individualizací jedince roste i nárok na vlastní prostor. Dřív nebyl přístup k prostoru tak funkcionalistický jak nyní. Prostor veřejný (prostor pro hru) To, co považovaly za svůj prostor, oblast, kde se mohly bez omezení pohybovat byly parky, pole a ulice. Touha po kontrole nad místem pobytu dětí s rostoucím datem narození stoupá. Čas Čas trávený mimo dům: Místem organizovaného pohybu byl pro tuto generaci Sokol. Dělat tzv.závodně nějaký sport nebylo rozhodně tak rozířené jako u dcer. Sokol byl místem, kde se utužovala nejen kondička, ale i morálka. Volný čas trávený s rodinou představují u všech výlety, takže čas trávený mimo dům, popřípadě mimo město, v přírodě. Výzkum probíhal na osobách, které měly vzhledem k politické situaci v podstatě stejnou geografickou plochu k využití, jen se lišil způsob cestování. Čas trávený doma: V této oblasti je zřetelný posun k důraznějšímu organizování času dětí v rámci domácnosti. Zároveň je děvčatům dána větší zodpovědnost, protože mají svůj díl práce, za nějž odpovídají, nejsou jen pomocnou silou, v tom jsou rovnocenným partnerem rodiče, obvykle matky Důvěra velmi zajímavou kapitolou je oblast důvěry, resp.důvěrnosti v rámci rodiny, v této oblasti existuje napříč generacemi naprostá shoda, že v rodinách panovalo tabu sexu.