Sociologie dětství Hana Žárská Dětská kultura a hra (Erica Rand: Older Heads on Younger Bodies) Tento text jsem si vybrala podle názvu, avšak v průběhu jeho čtení jsem zjistila, že je celý o problematice, ke které nemám žádný vztah. Jako malá jsem si totiž nehrála s panenkami. Přiznávám, že bratrova autíčka a různé modely letadýlek, mě přitahovaly mnohem více. Stej- ně jako dobrodružná literatura, považovaná za typicky chlapeckou četbu. S panenkami (ani s panenkami Barbie) jsem si nehrála nikoliv proto, že bych tím chtěla naznačit nějaký svůj postoj k nim, což bere autorka tohoto textu jako něco samozřejmého a samo se nabízejícího. Nehrála jsem si s nimi prostě jen proto, že mě to nezajímalo. Dnes, když bych si měla vybrat nějaký postoj k této problematice, asi nejbližší by mi byl postoj nesmyslného rozdělení někte- rých činností, her a hraček jako typicky chlapeckých (mužských) nebo typicky dívčích (žen- ských). Jenže jako dítě bych to takhle určitě neformulovala. Spíš mě jen napadalo, že je to nespravedlivé, že kluci některé věci můžou dělat a ještě jsou v tom utvrzováni, zatímco holky ne. V jedné části textu jsem se však již začínala obávat, že tento můj vztah k panenkám mě má automaticky odsuzovat k lesbické orientaci, ale naštěstí to autorka vzápětí uvedla na pra- vou míru tvrzením, že ,,nelze činit širší závěry o tom, že odmítnutí Barbie má vliv na budoucí sexuální orientaci nebo genderovou identitu". Nemohu však popřít, že bych existenci panenek Barbie ani nezaregistrovala. Pár jsem jich dokonce během svého dětství ,,na vlastní oči" i zahlédla, avšak v mé generaci nebylo jejich vlastnictví příliš rozšířené. Vlastně ani pořádně nevím, kde se tyto panenky daly koupit. Do- mnívám se, že namísto hračkářství to bylo spíše v Tuzexu, ale jista si tím nejsem. Každopád- ně jsem byla jako dítě ušetřena reklamy na tyto výrobky, neboť reklama na toto zboží se zača- la objevovat až po revoluci a to už jsem měla jedenácté narozeniny za sebou. Možná také pro- to pro mě Barbie nemá žádný osobní význam. Dokážu si ji však docela dobře představit jako model ženského ideálu postavy a krásy. Ale již nedokážu bez dalších informací posoudit, zda tento model procházel během těch čtyřiceti (?) let své existence také nějakým proporčním a vzhledovým vývojem, což by bylo rozhodující pro srovnání s existujícím modelem ženské krásy a také pro stanovení, zda firma Mattel svým produktem spíše jen kopírovala existující ženský model nebo zda jej sama svými inovacemi také konstruovala. Ať už je tomu tak nebo onak, tato firma se významně podílela na udržová- ní a rozšiřování tohoto ideálu. 7. týden