Sylabus kurzu SOC455 Sociologie dětství magisterské studium sociologie FSS MU podzimní semestr 2005 vyučující: Igor Nosál, Ph.D. způsob zakončení: Zk počet kreditů: 12 týdenní rozsah: 1/1 (13 lekcí, 26 hodin výuky) typ kurzu: nepovinně volitelný (B kurz) anotace kurzu: Kurz poskytuje studentům vhled do současné teoretické a výzkumné tématiky "nové sociologie dětství", chápající dětství jako sociálně konstruovanou instituci. Kurz se zaměřuje na kulturní a sociální kontexty modernity a post-moderního zlomu, v jejichž rámci je dětství utvářeno a přetvářeno jako sociálně konstruovaný fenomén. Vedle teoretického základu kurz nabízí tvůrčí dílnu v podobě prezentace studenty vypracovaných výzkumných návrhů spojených s malým před-výzkumem (dílčí analýzou shromážděného výzkumného materiálu). Studentům budou v první polovině kurzu předloženy v postupné řadě několika tématických okruhů na každou týdenní seanci zpravidla 2-3 texty. Texty jsou přístupné ve formě čítanky textů ke kurzu SOC455, která je umísťena v knihovně FSS. Případné nové a doplňující texty mohou být umístěny také na "studijních materiálech" ke kurzu v IS MU. Úkolem každého posluchače bude v této "čtecí" části kurzu prostudovat a promyslet na každý týden alespoň 1 z předepsaných textů a připravit si poznámky k diskusi (mohou to být např.: krátký návrh formulující novou zajímavou výzkumnou otázku vyplývající z textu, kritická úvaha o teoretických předpokladech či implikacích studovaného textu, diskuse o možném metodologickém postupu při zkoumání otázky rozebírané v textu či návrh alternativního metodologického postupu, rozprava o relevanci závěrů autorů studovaných textů, porovnání s vlastními pozorováními a zkušeností atd.) Pokud budou tyto diskusní poznámky upravené do písemného textu v rozsahu 1-2 stránky ve formátu Word vyvěšeny 24 hodin před konáním dotyčného semináře/přednášky, získává student za každý takový diskusní příspěvek 5 bodů). Druhá polovina kurzu (5 posledních týdnů výuky v semestru) bude mít podobu workshopu (pracovních seminářů), ve kterých budou studenti prezentovat a diskutovat své vlastní práce (návrh výzkumu s dílčí analýzou určitých zdrojů). Ve své prezentaci vlastního malého výzkumného návrhu budou studenti prokazovat znalost výchozího literárního kontextu z teoretické části kurzu a schopnost jej propojit s vlastní výzkumnou aplikací a vhodným metodologickým přístupem při realizaci svého malého cvičného empirického či teoretického zkoumání (zpravidla půjde o návrh výzkumu s malou případovou studii, dílčí analýzou shromážděných zdrojů výzkumu - jako například analýzou interview, publikovaných textů nebo vizuálních materiálů, analýza pozorování atd., může však jít také o teoretické rozpracování nějakého tématu). Každý student představí svůj návrh výzkumu z předvýzkumem ( případovou studií, dílčí analýzou empirických či literárních zdrojů) ve 20 minutové prezentaci na workshopu. Vyvěsí také písemnou podobu své práce 24 hodin před vlastní prezentací na stánkách kurzu v IS (rozsah 3.000-5.000 slov). Práce pak budou samotnými studenty vzájemně ohodnoceny. Vybrané kvalitní studie budou publikovány na webových stránkách věnovaných výzkumu dětství, případně v tištěné podobě. Hodnocení studentů na závěr kurzu: hodnocení aktivity (diskusní příspěvky) v "čtecí" části kurzu: 0-40 bodů, ústní i písemná prezentace seminární práce a její "obhajoba" u závěrečné zkoušky ve formě společného ústního kolokvia (0-60 bodů). Studenti musí pro získání kreditů dosáhnout v celkovém hodnocení minimálně 60 bodů. Témata lekcí/seminářů: 1. Výzkum dětství a "nová"sociologie dětství ( 21.9. "Orientační týden" - výuka se nekoná, prosím vyvěste svou diskusi k textům na "studijních materiálech" v IS) četba: Jenks,Ch. 1996: 32-51. Prout,A.-James,A. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997: 7-30. Leonard,D.Persons in Their Own Right: Children and Sociology in the UK. in Chisholm,L.-Büchner,P.-Krüger,H.H.-Brown.P.1990:58-64. James,A.-Jenks,Ch. and Prout,A.(1998) 2002: Researching Childhood, s.169-191. 2. Státní svátek 28.9. (Výuka se nekoná, prosím vyvěste svou diskusi k textům na "studijních materiálech" v IS) Historické proměny sociálních představ o dětství a zrození moderního dětství. Četba: Aries,P.From Immodesty to Innocence in Jenkins,H.ed.1998.The Children´s Culture Reader. 41-57. Robertson,P.Home As a Nest: Middle Class Childhood in Nineteenth-Century Europe in deMause 1995:407:428. Hendrick,H.Construction and Reconstructions of British Childhood: An Interpretative Survey, 1800 to the Preset. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997:34-60. 3. 5.10. "Mizející dětství" a postmodernita Četba: Postman,N.(1982), 1994:120-153. Jenks,Ch. 1996 The Postmodern Child in Brannen,J.-O´Brien 1996:13-25. Hood-Williams,J.Patriarchy for Children: On the Stability of Power Relations in Children´s Lives. in Chisholm,L.-Büchner,P.-Krüger,H.H.-Brown.P.1990:155-171. 4. 12.10. Moderní rodina a dětství Četba: Lipovetsky,G.1999 Soumrak povinnosti. (s.179:192). Clarke,L.Demographic Change and Family Situation of Children in Brannen,J.-O´Brien 1996:66-83. Solberg,A.: Negotiating Childhood. Changing Constructions of Norwegian Children. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997:126-144. Backett-Milburn,Kathryn: Children, Parenrs and the Construction of "Helthy Body" in Middle-Class Families. In: Prout,Alan ed.2000. The Body, Childhood and Society.New York:Palgrave Macmillan, s.79-100. 5. 19.10. Dětství pod dohledem moderního vládnutí: školní dohled, expertní vědění a státní moc (Pozor! Přihlášení předběžných témat prací k presentaci ve workshopu a rozdělení termínů prezentací!) Četba: Woodhead,M.Psychology and the Cultural Construction of Children´s Needs in James, A. - Prout, A. eds. 1997: 63-84. James,Alison -- James,L.Adrian.2004.Constructucting Childhood. New York:Palgrave Macmillan (Kap.5.Education, s.117-139). Simpson, Brenda: The Body as a Site of Contestation in School. In: Prout,Alan ed.2000. The Body, Childhood and Society.New York:Palgrave Macmillan, s.60-78. 6. 26.10. Symbolická reprezentace dětství v současné kultuře a médiích Četba: Hunt,P.-Frankenberg,R. It´s a Small World: Disneyland, the Family and the Multiple Re-representations of American Childhood. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997:107-125. Kincheloe,J.L.The New Childhood: Home Alone As a Way of Life. in Jenkins,H.ed.1998.The Children´s Culture Reader.s.159-177. 7. 2.11. (Pozor, čtecí týden - přednáška/seminář se nekoná. Běžte do knihovny! Těšíme se na Vaše diskusní příspěvky na IS MU) Dětská kultura a hra četba: Kline,S. The Making of Children´s Culture. in Jenkins,H.ed.1998.The Children´s Culture Reader. S.95-109. James,A.-Jenks,Ch. and Prout,A.(1998) 2002: "Play as Childhood Culture?"s.81-100. Seiter,E. Childre´s Desires/Motther Dilemas. The Social Context of Consumption in Jenkins,H.ed.1998.The Children´s Culture Reader.s.297-317. Rand,E.Older Heads on Younger Bodies. in Jenkins,H.ed.1998.The Children´s Culture Reader.s.382-393. 8. 9.11. Dětství v sociálním prostoru; město a děti ulice Četba: James,A.-Jenks,Ch. and Prout,A.(1998) 2002: "Childhood in Social Space"s.37-58. Glauser,B.: "Street Children: Deconstrukting a Construct" In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997:145-164. Ackroyd,Peter.2002.Londýn. Biografie. Praha:BB Art. (Kap.68.Chlapci a děvčata si začínají hrát. S.585-601.) Blažek,Bohuslav-Olmerová,Jiřina.1986.Průhledy do dětství. Praha:Avicenum.(s.5-30). 9. 16.11. Workshop 1 10. 23.11. Worshop 2 11. 30.11. Workshop 3 12. 7.12. Workshop 4 13. 14. 12. Workshop 5 Literatura: DeMause,L.(1974)1995. The History of Childhood. London:Jason Aron Inc. Chisholm,L.-Büchner,P.-Krüger,H.H.-Brown.P.1990. Childhood, Youth and Social Change. A Comparative Perspective. London, New York, Philadelphia:The Falmer Press. James,Alison -- James,L.Adrian.2004. Constructucting Childhood. New York:Palgrave Macmillan James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Constructing and Reconstructing Childhood. Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London, Washington:Falmer Press. James,A.-Jenks,Ch. and Prout,A.(1998) 2002 Theorizing Childhood. Cambridge:Polity. Jenkins, Henry ed. 1998. The Children´s Culture Reader. New York and London:New York University Press. Jenks,Ch. 1996. Childhood. London and New York: Routledge. Lipovetsky,G.1999. Soumrak povinnosti. Praha:Prostor Postman,N.(1982) 1994. The Disappearance of Childhood. New York:Vintage Books Prout,Alan ed.2000. The Body, Childhood and Society.New York:Palgrave Macmillan (Texty předepsané četby uváděné v sylabu kurzu jsou nakopírovány a svázány v interní "čítance" ke kurzu, umístěné v knihovně FSS. K dispozici jsou v knihovně FSS ve většině případů také původní knižní tituly, některé texty mohou být také přístupné v elektronické podobě na studijních materiálech kurzu v IS MU. V případě chybějících textů obraťte se na vyučujícího - e-mail: nosal@fss.muni.cz )