Kvantitativní výzkum SOC706 -- Metodologie sociálních věd kombinované studium MARKÉTA PÁVKOVÁ, 144235 TÉMA VÝZKUMU: VOLNÝ ČAS MLADÝCH LIDÍ VE VĚKU 19- 26 LET Předmět a cíle výzkumu: Volný čas je nejen "zbytkovým časem", kdy se nevěnujeme práci, popř. nenavštěvujeme školu, ale je zároveň i vyjádřením naší hodnotové orientace. Volný čas členů společnosti můžeme taktéž považovat za jeden z mnoha indikátorů stavu společnosti- volný čas je tedy významným fenoménem, kterému sociologie, potažmo sociologové věnují svou pozornost a svou pozornost mu budeme věnovat i my v našem výzkumu. Konkrétně nás bude zajímat volný čas mladých lidí ve věku 19- 26 let, resp. způsob jakým jej tráví. Cílem výzkumu je zmapovat volnočasové aktivity této věkové kohorty, která je významnou složkou moderní společnosti a jejíž charakteristiky se v průběhu 90. let 20. Století značně změnily (odkládání sňatků i početí prvního potomka, prodloužení období adolescence a studia,...) a můžeme tedy předpokládat, že specifické budou i její volnočasové aktivity. Cílem tedy je zjistit, jak se výše zmíněné změny projevují na trávení volného času této věkové kohorty a jakou roli zde hraje prodloužení studia. Náš výzkum předpokládá srovnání se staršími šetřeními. Výzkumný problém : Volný čas mladých lidí ve věku 19- 26 let. Výzkumná otázka: Jak tráví svůj volný čas mladí lidé ve věku 19- 26 let? Výzkumná jednotka : Výzkum bude soustředěn na mladé lidi ve věku 19- 26 let, a to jak na vysokoškolské studenty, potažmo studenty vyšších odborných škol, tak i na jejich vrstevníky, kteří jsou již zapojeni do pracovního procesu. A to z toho důvodu, že nás zajímá i rozdíl mezi volnočasovými aktivitami studujících a pracujících, na kterémžto rozdílu předpokládáme patrnější a viditelnější projevení se výše zmíněných změn. Oslovíme 500 mladých lidí spadajících do naší věkové kategorie, přičemž by měl být zachován poměr jak muži- ženy, pracující- studující, tak i v rámci kategorie pracujících- poměr různých typů vzdělání. Výzkumná strategie : Zpracováváme kvantitativní výzkum, chceme-li splnit náš výzkumný cíl, tedy zjistit, jakým způsobem tráví svůj volný čas zkoumaná věková kohorta a uvést tyto způsoby do souvislostí s uvedenými změnami, rozhodly jsme se pro metodu dotazníkového šetření jednorázového, které bude směřováno přímo na respondenty, jimž bude nabídnuta určitá suma možností trávení volného času a u každé položky dále její četnost v životě respondenta. Jednotlivé položky budou spadat do několika kategorií, které uvádíme již zde, ale patří k našim klíčovým konceptům. -o Činnosti spojené s rodinou a domácností -o Sportovní aktivity -o Umělecké aktivity, a to jak pasivní (četba beletrie, poslech hudby, návštěva kina, koncertu,...), tak i aktivní (hra na hudební nástroj, výtvarná činnost,...) -o Společenské aktivity (setkání s přáteli, restaurace, plesy,...) -o Pomáhající aktivity (dobrovolnické práce,...) -o Studium (samostudium, návštěva jazykových kurzů, příprava do školy,..) -o Čas strávený s partnerem -o Média (četba novin, časopisů, sledování televize, poslech rozhlasu,...) -o Práce s PC a internetem -o Ostatní Respondenti budou u jednotlivých položek, které budou rozpracovány pochopitelně podrobněji, než jsme na tomto místě naznačily, vyplňovat pouze četnost- využijeme tedy škálování. Předností této metody je přímý kontakt s respondentem, nevýhodou je určitá nepřesnost. Uvažovaly jsem i o metodě časového snímku, ale následné zpracování se nám zdá příliš komplikované. Data tímto způsobem sebraná budeme zpracovávat matematicko- statistickou analýzou dat. Klíčové koncepty Volný čas: takový časový prostor, který umožňuje svobodnou volbu činností, kdy si člověk vybírá činnost nezávisle na společenských povinnostech, vykonává ji tedy dobrovolně a tato činnost mu poskytuje uspokojení a příjemné zážitky (Žáková, M.: Řešení otázek volného času v zahraničí. Praha, Výzkumný ústav pedagogiky . 1990) Věková kohorta: skupina osob se společným znakem, v tomto případě je společným znakem věk. Pracující: skupina osob, jejichž společným sociodemografickým znakem je fakt, že pracují, že jsou ekonomicky produktivní, že nejsou studenty. Studenti: skupina osob jejímž společným znakem je fakt, že nejsou ekonomicky produktivní a věnují se studiu. Teoretické hypotézy -o S rostoucím vzděláním se bude snižovat čas věnovaný rodině. -o Čím více času věnuje respondent práci s PC a internetem, o to méně jej stráví uměleckými aktivitami. -o Sledování televize bude vyšší u pracujících, než u studujících. Operacionalizace : K těmto pojmům jsme navrhly následující indikátory: -o sledování televize- kolik času respondenti stráví u televizní obrazovky - respondent (ne)vlastní TV -o práce s PC a internetem- respondent (ne)vlastní PC - respondent (ne) má stále připojení na internet - kolik času respondent stráví u PC -o umělecké aktivity- kolik času respondent stráví aktivní uměleckou činností - kolik času respondent stráví pasivní uměleckou činností -o vzdělání- respondent (ne)má dokončené středoškolské vzdělání - respondent (ne)studuje na univerzitě, nebo na vyšší odborné škole - respondent má dokončené vysokoškolské vzdělání Aplikace výsledků výzkumu: Výsledky výzkumu, jehož cílem je zmapovat volnočasové aktivity mladých lidí ve věku 19- 26 let, jsou použitelné pro další výzkum, ve kterém by byly námi zjištěná data srovnávána s daty starších výzkumů. Z tohoto srovnání by bylo možno vyvodit , jak se prodloužení studia a oddálení založení rodiny projevuje na volnočasových aktivitách mladých lidí. Literatura: Alan,J.: Etapy života očima sociologie. Praha, Panorama 1989. Filipcová, B., Člověk, práce a volný čas. Praha, Svoboda 1966 Kučerová, S.: Vlný čas jako hodnota. Ped. Orientace 1994, č. 10, s. 121- 128 Lokajíčková, J.: Pedagogika volného času. Praha, Státní pg. Nakladatelství 1967 Machoninová, O., 1987: Volný čas a rozvoj osobnosti pracujícího člověka. Praha. Pácl, P.: Sociologie životního způsobu. Praha, Státní pg. Nakladatelství 1988 Vážanský, M.: Základy pedagogiky volného času. Brno, Print- Typia 2001 Veselá, J., 1999: Základy sociologie volného času, Pardubice: Univerzita Pardubice. Veselá, J., 2002: Sociologický výzkum. Pardubice: Univerzita Pardubice, FES. Zich, F.: Co s volným časem? Praha, Panorama 1978 Žáková, M.: Řešení otázek volného času v zahraničí. Praha, Výzkumný ústav pedagogiky 1990