Masarykova univerzita v Brně -- Fakulta sociálních studií -- obor Sociologie
SOC706 Metodologie sociálních věd -- Pavel Osoha, Pavlína Kubešová, Věra Čermáková
Úkol č. 8 -- hodnocení návrhu jiného pracovního týmu
VÝZKUMUNÝ NÁVRH
METODOLOGIE SOCIÁLNÍCH VĚD, SOC706
PRACOVNÍ TÝM:
Ľubica Kečkešová, UČO 181889
Martin Kolář, UČO 98784
Ondřej Stojaspal, UČO 106017
Vyučující: Mgr. Igor Nosál, Ph.D. Datum odevzdání: 6.12.2005
Fakulta sociálních studií MU, 2005/2006
POSTAVENÍ ŽEN NA PRACOVNÍM TRHU
Vymezení tématu a cíle výzkumu
Jedním z významných témat zkoumání rozdílného postavení mužů a žen ve společnosti je postavení
žen na pracovním trhu, jejich pracovní podmínky a problémy ohledně diskriminace.
Postavení žen na pracovním trhu je spojeno s historickým vývojem postavení žen a jejich
postupným pronikáním do oblastí, dříve vyhrazených pouze mužům. I když minulé století
přineslo řadu zásadních změn, v české (a slovenské) společnosti se tyto změny prosazují jen
pomalu. Ženy si i nadále ve velké míře vybírají povolání, ve kterých se odměňuje péče o druhé
- povolání zdravotní sestry, učitelky, sociální pracovnice. Ve výkonu těchto povolání se
požadují takové vlastnosti a schopnosti, které ženám společnost tradičně připisuje
(submisivita, péče o druhé...) a které jsou vštepovány tradiční výchovou žen.
Současně ale v posledních letech zaznamenáváme u nás posun žen do středních i vysokých
manažerských pozic i tendenci žen pouštět se do podnikání.
Cílem výzkumu je přispět k poznání procesů, které se podílí na tendenci žen směřovat do
nejvyšších pozic na pracovním trhu, které jsou tradičně vyhrazena mužům. V našem výzkumu nás
zajímá, zda je tradiční výchova žen v jejich původních rodinách oblastí, která nějakým
způsobem ovlivňuje postavení žen na pracovním trhu. Zda pozorovaný jev vyššího výskytu žen v
manažerských pozicích souvisí s faktem, že tradiční výchova žen, jak ji známe z minulosti,
ustupuje v moderní společnosti jiným formám výchovy a poskytuje ženám jiný pohled na
sebeuplatnění v životě.
Cílem výzkumu je tedy zodpovědět otázku, které události ve vývoji mezi 6 -- 18 rokem života a
metody rodičovské výchovy vedou ženy k postupu na funkce, které jsou většinou obsazovány muži
- zjistit příčiny odchylky od genderového stereotypu.
Přínos tohoto výzkumu je v popsání a vysvětlení genderové nerovnosti, vedoucí k -- buď
zvýhodnění -- nebo diskriminaci žen na trhu práce.
Dobré uvedení do tématu, ale cíle nejsou jasně definované -- je to trochu zmatené.
Výzkumná jednotka
Jako výzkumnou jednotku bychom v našem případě zvolili skupinu žen (min. 100), různého věku,
jejichž shodným znakem by byla zastávaná pozice v nějaké řídící funkci, ať už jako vlastník,
jednatel, akcionář, nebo člen představenstva, dozorčí rady a ředitel obchodních společností.
Neomezovali bychom se však jen na soukromou sféru, ale náš vzorek by taktéž tvořili ženy
aktivně činné na rozhodovacích pozicích správy a samosprávy, angažované v politických stranách
apod., neboť nám nejde jen o ekonomickou stránku věci.
Výhodou by v tomto případě byla jasně definovaná jednotka a oblast výzkumu, jisté komplikace
by mohli nastat při shromažďování dat od jednotlivců, ale v tomto výzkumu bychom mohli využít
skutečnosti, že takto aktivní osoby je možno najít např. v obchodním rejstříku, či se obrátit
na jednotlivé profesní sdružení -- např. komoru advokátů apod. Takto bychom mohli získat
skutečně hodnotné informace, které by usnadnili komunikaci s jednotkou a tím nám i umožnily
tento výzkum provést.
V pořádku.
Výzkumný problém
Základním výzkumním problémem je vliv tradiční výchovy žen v původní rodině na uplatnění
těchto žen v manažerských pozicích.
Výzkumná otázka
Existuje vztah mezi tradiční výchovou žen v původní rodině a jejich pozdějším uplatněním
v manažerských pozicích?
Vaše hypotéza je: "Většina žen pracujících v manažerských pozicích, byla vychována ve spíš
netradičních rodinách." To je předpoklad, který berete jako platný, a tak už by už neměl být
předmětem výzkumné otázky. Ta by se měla vztahovat spíše k tomu, jaký je tento vztah mezi
tradiční výchovou a uplatněním v manažerských funkcích.
Otázka, kterou jste uvedli zde, je navíc zcela jiná než ta, která se vyskytuje mezi cíly
výzkumu. ("Cílem výzkumu je tedy zodpovědět otázku, které události ve vývoji mezi 6 -- 18 rokem
života a metody rodičovské výchovy vedou ženy k postupu na funkce, které jsou většinou
obsazovány muži -- zjistit příčiny odchylky od genderového stereotypu.")
Klíčové koncepty: Rodina, Pracovní pozice
1. Rodina:
Dimenze konceptu "Rodina": tradiční, netradiční, moderní, neformální, formální, autoritativní,
tolerantní, problematická, úplná, neúplná, mafiánská, biologická, atd.
Rodina (podle sociologické definice na serveru www.wikipedie.cz) představuje skupinu osob
přímo spjatých příbuzenskými vztahy, jejíž dospělí členové jsou odpovědni za výchovu dětí.
Příbuzenství je vztah, který mezi jedinci vzniká sňatkem, pokrevními vazbami v otcovské či
mateřské linii, a také adopcí.
Rodina (podle internetové encyklopedie www.cojeto.cz) je malá společenská skupina založená na
manželství či pokrevním příbuzenství. Její členové (muž a žena, rodiče a děti, sourozenci,
příbuzní, adoptované osoby) jsou spojeni společným soužitím, vzájemnou morální odpovědností
a vzájemnou pomocí. Rodina je nejdůležitější formou organizace soukromého života. Její formy
a funkce však závisí na výrobně společenkých vztazích a kulturní úrovni společnosti. Život
rodiny je charakterizován specifickým spojením biologických, hospodářských, morálních,
psychologických, právních a jiných procesů, v nichž se realizují jednotlivé funkce rodiny:
reprodukční, ekonomická, výchovná, ochranná a další. Rodina zpětně působí na společenský život
zvláště prostřednictvím výchovy mladé generace, ovlivňováním vývoje osobnosti členů rodiny
a prací v domácnosti...
...Nový typ rodinných vztahů se vytváří se vznikem proletariátu. V dnešní době vychází rodina
ze zrovnoprávnění ženy ve všech oblastech života a zakládá se na principech lásky, vzájemné
úcty a péče o výchovu dětí.
Koncept tradiční rodiny (podle Giddens, 2004) můžeme vymezit na základě typických znaků v pěti
oblastech:
˙ organizační: způsobu rozdělování domácích povinností mezi jednotlivé členy
˙ kulturní: rodinné hodnoty a názory
˙ třídní: promítnutí příslušnosti ke tříde do struktury rodiny
˙ variace životní dráhy: rozdíly v životních dráhách příslušníku rodin
˙ věkové skupiny: vazby mezi generacemi v rodině
Indikátory tradiční rodiny:
o nerozvedení rodiče
o minimálně 2 děti
o rozhodnutí v rodině ve větší míře činí otec
o matka nepracuje nebo pracuje, ale jen na částečný úvazek
o otec má větší příjem než matka
o žena vykonává ženské práce v domácnosti, otec mužské
o výchova dcer k ženským hodnotám a poslaní (hlídaní rodinného krbu)
o výchova synů k mužským hodnotám a cílům
o malá podpora vyššího vzdělání pro dcery
o podpora brzkého vdávání dcery
Zejména první dva indikátory jsou zásadní, pokud nebudou u zkoumané ženy nalezeny, nemůže se
jednat o tradiční rodinu, ve smyslu tohoto výzkumu. Ostatní indikátory chápeme jako podpůrné,
určují jednotlivou míru tradičnosti výchovy v té dané rodině, čili čím víc jich bude u
respondetky nalezeno, tím více bude její rodina považavána za tradiční.
Tato část je zpracována velmi dobře -- indikátory jsou výstižné. Jen drobná připomínka,
týkající se vysvětlení pojmu "rodina": Nejde o slohovou práci, ale o práci vědeckou -- tudíž by
měla mít více strohý, jasný ráz.
A ještě jedna poznámka (spíše pod čarou): Dalo by se polemizovat nad tím, zda je opravdu
nejdůležitějším znakem tradiční rodiny "mít minimálně 2 děti" -- co když jich rodiče nemůžou
mít více např. ze zdravotních důvodů? Tím se přece "tradiční rodina" nevylučuje.
2. Pracovní pozice
Dimenze konceptu "Pracovní pozice": manažerská, dělnická, čestná, běžná, náddenická, vysoká,
nízká, výkonná, atd.
Indikátory manažerské pozice:
o podnikatelka, majitelka firmy či podniku, jednatelka, členka představenstva nebo dozorčí
rady obchodní společnosti, ředitelka, náměstkyně, předsedkyně, poslankyně, senátorka,
vedoucí odboru,
Pokud respondent vybere jednu z těchto pozic, bude pro účely tohoto výzkumu považován za
manažera. Všechny pozice obnášejí vícero skutečných provedení, například funkcí předsedkyně je
myšleno cokoliv, od občanského sdružení či soudu, po politickou stranou a senát. Obdobně pak i
u dalších indikátoru. Respondent na toto bude upozorněn. Nejde tedy o manažera ve smyslu řídit
lidi, ale vůbec něco řídit a vést, třeba vlastní firmu. Čili to nejširší pojetí manažerské
pracovní pozice.
V pořádku.
Teoretická hypotéza:
Většina žen pracujících v manažerských pozicích, byla vychována ve spíš netradičních rodinách.
Dobře formulovaná hypotéza.
Pracovní hypotézy
˙ Ženy pracující v manažerských pozicích většinou vyrůstali v rodině, kde matka nebyla ženou v domácnosti
˙ Ženy pracující v manažerských pozicích většinou vyrůstali v rodině, kde matka měla stejný nebo vyšší příjem než otec
˙ Většina žen pracujících v manažerských pozicích vyrůstala v rodině, ve které byly vedené k dosažení nejvyššího možného vzdělání
˙ Model rodinné výchovy, ve které jsou dcery vedené k tradičným ženským
hodnotám, nepodporuje rozhodnutí žen vést vlastní firmu
˙ Čím vyšší je vzdělání ženy, tím je pravděpodobnější, že se uplatní v
manažerských pozicích či vedoucích funkcích
(V poslední pracovní hypotéze se jedná o relaci mezi dosaženým vzděláním a manažerskou pozicí ženy. Domníváme se, že je nutno tuto hypotézu prověřit, i když neodpovídá celkovému záměru výzkumu. Disman (2005) píše, že při prověřování vztahu mezi proměnnými je třeba odizolovat (pomocí techniky statistické analýzy) tzv. vnější proměnné, které můžou ovlivňovat vztah mezi studovanými jevy. Relaci mezi dosaženým vzděláním a manažerskou pozicí ženy tedy zařadíme mezi pracovní hypotézy.)
Dotazník bude zahrnovat i otázky ohledně pocitů jednotlivých žen na jejich uplatnění, ohledně
jejich práce a rodiny a také ohledně pohledu na okolí, jak hodnotí její okolí jí a naopak.
V pořádku -- velice výstižné.
Výzkumná strategie
Rozhodli jsme se pro výzkum kvantitativní, protože chceme určit z relativně velkého počtu
případů základní trend ve společnosti, který se dotýká obsazovaní žen do středních a vysokých
manažerských postů. Budeme sledovat vztah mezi tradiční výchovou žen v rodině, která bude
definovaná pomocí malého počtu znaků (vzhledem ke kvantitativně postavenému výzkumu) a
povoláním ženy -- manažerky.
Jádrem našeho výzkumu bude tedy jedna průřezová studie, založená na dotazníkovém šetření
v roce 2006 mezi ženami v manažerských pozicích. Tato studie bude mít za úkol, tázat se na
otázky ohledně současných i předchozích zaměstnání, ohledně představ o zaměstnání a ohledně
rodiny, ze které dotázané ženy pocházejí (výchova, stav rodiny).
Protože nás ale sekundárně zajímá i vývoj procesů na pracovním trhu, doplníme dva průřezové
výzkumy (dotazníky ohledně 90 let.), a pokusíme se vyhodnotit trend ve společnosti. Touto
trendovou studií v rámci longitudinálního výzkumu, budou osloveny tři věkové skupiny žen,
které nastupovali do pracovního procesu na začátku 80-tých, na začátku 90-tých let a v roce
2000. Otázky se budou vždy týkat toho období, kdy ženy nastupovali do práce. Odhadem se bude
jednat o ročníky 1960, 1970 a 1980.
V pořádku -- jenom drobná poznámka -- možná nebylo nutné zabíhat do takových podrobností.
Stačilo by to v krátkosti.
Použitá technika sběru dat
Přes obchodní rejstřík, profesní organizace a personální oddělení firem získáme kontakty na
ženy v manažerských pozicích a rozešleme dotazníky. Manažerskou pozicí rozumíme i
ženu-podnikatelku. Vzhledem k výzkumné otázce bude dotazník sestaven z otázek ohledně toho, co
je přimělo k této práci a jaké měli poměry v rodině (cca 500 dotazníku).
Výhodou takto formulované strategie je pokus o zjištění základních trendů v postavení žen na
pracovního trhu. Zejména bychom mohli zjistit, jakým způsobem se přístup žen k manažerským
pozicím změnil z jejich osobního hlediska a z pohledu okolí. Nevýhodu spatřujeme ve složitém
zpracování dat z dotazníkového šetření, případně i v možném zkreslení údajů v dotaznících,
protože se ptáme i na údaje zpětně v čase, čili odpovídající ženy nebudou možná moci
autenticky popsat své tehdejší pocity a názory. Nevýhodou dále může být to, že trend
zaměstnávání žen v manažerských pozicích může být daleko více ovlivněn jinými faktory, než
tradiční výchovou v rodině, a proto budeme toto dopředu předpokládat a snažit se tak
jednotlivá data z dotazníku obezřetně vyhodnotit.
V pořádku.
Literatura
Písemné zdroje:
o ABRAMSOVÁ, L. 2005. Zrození moderní ženy. Brno : CDK
o ČERMÁKOVÁ, M. 2002. Na cestě do EU : rovné příležitosti mužů a žen v ČR. Praha : Národní
kontaktní centrum -- ženy a věda. ISBN 80-7330-013-3.
o DISMAN, M. 2005. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum.
o FISCHLOVÁ, D. 2002. Analýza rozdílů ve výši pracovních příjmů mužů a žen - navržení
modelového postupu zjišťování podílu diskriminace. Praha : VUPSV.
o GIDDENS, A. 2004. A. Sociologie. Praha : Argo.
o KŘÍŽKOVÁ, A. 2002. Sociální kontext života žen pracujících v řídících pozicích : analýza
odlišnosti životních postojů a názorů mužů a žen v české společnosti v závislosti na
jejich pracovním postavení. Praha : Sociologický ústav AV ČR.
ISBN 80-7330-035-4.
o KŘÍŽKOVÁ, A. 2004. Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí.
Praha : Sociologický ústav AV ČR. ISBN 80-7330-060-5.
o SAMUELSON, P.A. 1995. Ekonomie. 2. vyd. Praha : Svoboda. ISBN 80-205-0494-X.
o ZAMYKALOVÁ, L. 2000. Rovnost příležitost žen a mužů na trhu práce. Praha : VUPSV.
o Plnění Úmluvy o odstranění všech forem diskriminace žen. Praha : MPSV. 1998. ISBN
80-85529-44-0.
o Plnění Úmluvy o odstranění všech forem diskriminace žen II. Praha : MPSV. 2003. ISBN
80-86552-74-8.
Internetové adresy:
o Aperio - společnost pro zdravé rodičovství. [online] Praha: Asociace podnikatelek a
manažerek, last revision 2005. [cit. 2005-11-24]. URL: .
o APM ČR. [online] Praha: Asociace podnikatelek a manažerek, last revision 2005. [cit.
2005-11-24]. URL: < http://www.apmcr.cz/>.
o Feminismus.cz: o ženách, mužích, feminismu a gender studies. [online] Praha: Gender
Studies, o.p.s., last revision 24.11.2005. [cit. 2005-11-24]. URL: <
http://www.feminismus.cz/>.
o FHS UK katedra generových studií. [online] Praha: Katedra generových studií FHS UK Praha.
last revision 2005. [cit. 2005-11-24]. URL: < http://www.fhs.cuni.cz/gender>
o Fórum žen. [online] Praha: Fórum žen, last revision 2005. [cit. 2005-11-24].
URL: < http://www.forumzen.cz/>.
o Gender centrum FSS MUNI. [online] Brno: Gender centrum FSS MU v Brně, last revision 21.
11. 2005. [cit. 2005-11-24]. URL: .
o Gender On-Line.cz: gender - rovné příležitosti - výzkum. [online] last revision
09.08.2005. [cit. 2005-11-24]. URL: < http://www.genderonline.cz >.
o Gender Studies, o.p.s. [online] Praha: Gender Studies, o.p.s., last revision 2005. [cit.
2005-11-24]. URL: .
o Hlídací fena. [online] Praha: Profem a Gender Studies, last revision 21.11.2005. [cit.
2005-11-24]. URL: < http://www.hlidacifena.cz/>.
o Moravská asociace podnikatelek a manažerek. [online] Brno: Moravská asociace podnikatelek
a manažerek (MAPM), last revision 22.11.2005. [cit. 2005-11-24].
URL: < http://www.mapm.cz/>.
o Most k životu: Rekvalifikační centrum v Trutnově. [online] Trutnov: Most k životu, last
revision 15.8.2005. [cit. 2005-11-24]. URL: .
o Národní kontaktní centrum -- Ženy a věda. [online] Praha: Sociologický ústav AV ČR, last
revision 2005. [cit. 2005-11-24]. URL: .
o Rovné příležitosti 2005: Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v České
republice. [online] Praha: Gender Studies, o.p.s., last revision 2005. [cit. 2005-11-24].
URL: < http://rovneprilezitosti.ecn.cz/>.
o Slovak-Czech Women's Fund. [online] Praha: Nadační fond Slovak-Czech Women's Fund., last
revision 6. 9. 2005. [cit. 2005-11-24]. URL: < http://www.womensfund.cz/>.
o Úřad vlády České republiky. [online] Praha, last revision 2005. [cit. 2005-11-24].
URL: < http://www.vlada.cz/>.
o Ženská práva jsou lidská práva. [online] Brno: NEzávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ --
NESEHNUTÍ, last revision 23.11.2005. [cit. 2005-11-24]. URL: .
o Sociologický časopis. [online] Praha, last revision 2005. [cit. 2005-11-24].
URL: < http://sreview.soc.cas.cz/ >.
V pořádku.
Celkově je práce na velmi dobré úrovni.
Pozor ale na gramatické a stylistické chyby, kterých je zde opravdu hodně!