Kurz: SOC706 Úkol č. 6: Konceptualizace a operacionalizace, teoretická a pracovní hypotéza. Tým: Milan Bohata, UČO: 182510, email: milan@bohata.cz Pavla Drahorádová, UČO: 182253, email: 182253@mail.muni.cz Štěpán Horn, UČO: 181997, email: stepan.horn@lidovky.cz Jasně a přesně definovaný originální výzkum Téma: Genderové role v reklamě Klíčové koncepty: Vzhledem k tématu našeho výzkumu jsme jako klíčové koncepty vymezili sociální role, genderové role a genderové stereotypy. Při formulaci teoretické hypotézy vycházíme z definování sociální role jako ustanoveného způsobu jednání od držitelů určitých pozic. Přičemž rozlišujeme tři významy tohoto pojmu: 1) normativní - role je označením toho, co by měl držitel určité pozice činit 2) statistický -- role popisuje chování většiny lidí 3) individuální - role chce vysvětlit konkrétní chování určitého člověka (viz. Keller,Jan.2004.Úvod do sociologie. Praha:Slon; s. 69-75) Dále vycházíme z definování genderové role jako způsobu chování, očekávaného od členů společnosti v souvislosti s jejich pohlavní příslušností. Přičemž gender chápeme jako sociální konstrukt, který vyjadřuje, že vlastnosti a chování spojené s obrazem muže a ženy jsou formovány kulturou a společností. Posledním konceptem naší teoretické hypotézy je genderový stereotyp, který je definován jako předsudečná představa o tom, jací/jaké mají muži a ženy být a jak se mají chovat. ( viz. Jarkovská, Lucie.2004.Prohlédněme genderové stereotypy. in ABC feminismus. Brno:Nesehnutí;s.20) Teoretická hypotéza: Reklama potvrzuje genderové stereotypy v genderových rolích a sociální role v jejich normativním významu. Při hledání indikátorů vycházíme rovněž z teoretického základu a to konkrétně z členění sociálních rolí na: 1. připsané role (pohlaví, věk, národnost) 2. získané role (prestiž, vydělání, nezděděná privilegia) 3. role nucené (vojenská služba, nezaměstnanost) Indikátory sociální role v reklamě: věk, pohlaví, sociální skupina jejímž členem je sledovaný jedinec, pozice ve skupině, vykonávaná činnost, povolání, míra prestiže Indikátory genderové role: pohlaví, sociální skupina, druh aktivity, povolání, míra prestiže, způsob jednání a chování Pracovní hypotézy: Ženy se v reklamách vyskytují v průměru častěji než muži v souvislosti s propagací čistících prostředků, potravin, farmaceutických výrobků a kosmetických výrobků. Ženy v reklamách v průměru častěji něž muži vystupují v rodičovské roli a v roli manželky. Ženy jsou v reklamách v průměru častěji zobrazované jako tvůrkyně domova. Ženy jsou v reklamách v průměru častěji než muži zobrazované v podřízených pozicích. Ženy v reklamách jsou v průměru častěji zobrazované jako ty, jimž jsou dávány rady. Muži se v reklamách vyskytují v průměru častěji než ženy v souvislosti s propagací alkoholu, tabákových výrobků, výrobků lehkého a těžkého průmyslu. Muži jsou v reklamách v průměru častěji než ženy zobrazováni při výkonu povolání. Muži jsou v reklamách v průměru častěji než ženy zobrazováni ve vedoucích funkcích nebo v pozicích spojených s autoritou. Muži jsou v reklamách v průměru častěji než ženy zobrazováni jako ti, kteří udílejí rady. Seznam použité literatury: Keller, Jan.2004. Úvod do sociologie. Praha:Slon. Jandourek, Jan. 2001. Sociologický slovník. Praha:Portál. Jarkovská,Lucie.2004.ABC feminismus. Brno: Nesehnutí Renzetti,C;Curran,D.2003.Ženy a muži a společnost. Praha:Karolinum. Disman, Miroslav.1993.Jak se vyrábí sociologická znalost. Prah: Karolinum.