SOC706 Vypracovali: Kečkešová, Kolář, Stojaspal Úkol 6: Identifikujte ve svém výzkumném problému (výzkumné otázce) klíčové koncepty. Formulujte teoretickou hypotézu o vztahu mezi klíčovými koncepty svého výzkumu, kterou chcete svým výzkumem dále ověřovat. Teoretické koncepty dále operacionalizujte (tj.navrhněte indikátory) a vytvořte pracovní hypotézu (případně soubor více pracovních hypotéz) pro další ověřování výzkumem. Úkolem je tedy najít indikátory např. pro měření míry sociální kontroly v sousedství a charakteru (typu) sousedství (nezapomínejte, že oba termíny jsou sociologickými koncepty, vyjasněte si jejich obsah konfrontací s učebnicemi a Sociologickým slovníkem). Nejprve vymezte dimenze svých konceptů (například dimenze sousedství, v nichž se realizuje sociální kontrola) a pak zvolte jednu dimenzi relevantní pro vaši výzkumnou otázku a vytvořte pro tuto dimenzi klíčových konceptů indikátor či soubor indikátorů). Nepochopila jsem, jak chcete srovnat, že ženy z tradičních rodin se uplatní v manažerských pozicích méně, než ženy z ostatních rodin, když ženy z ostatních rodin nechcete do výzkumu zahrnout? To byste tam museli asi zahrnout ženy ze všech typů rodin, rozlišit, jaké indikátory budou vypovídat o jakých typech rodin (ty bych si v tom případě poněkud zúžila a vyjasnila v závislosti na nějakých existujících teoriích) a tím pádem ale rozšířit výzkum na "vliv typu původní rodiny na umístění ženy v manažerské pozici". Nebo jinak: zkoumejte jen to, co jste si určili, tedy vliv tradiční rodiny na uplatnění ženy v manažerské pozici, ale v tom případě nemůžete srovnávat počet těchto žen s ostatními, ale pouze to, jak se tradiční výchova v rodině (a jaká) odráží např. na výkonu manažerské role těchto žen (atp).. Jednotlivá míra tradičnosti -- to opravdu není moc sociologické a vyjasněné..A co to jsou sekundární závěry? Poslední pracovní hypotéza vůbec neodpovídá celkovému záměru výzkumu -- jde o relaci mezi dosaženým vzděláním a manažerskou pozicí ženy a ne mezi tradiční rodinou a manažerskou pozicí.. Čtěte jiné výzkumy a přemýšlejte! Začátek a nápad na výzkum není tak špatný, ale je to celkově nedotažené. Teoretické koncepty jsou např. tradiční/moderní rodina, sociální role, genderové role v rodině, atp. Měli byste je krátce vysvětlit a určit indikátory, které na ně ukazují a v hypotéze určit nějaký vztah mezi nimi a v pracovních hypotézách tento vztah podpořit, popř. vyvrátit opačný. Výzkumný problém (otázka): (to není otázka, ale název -- musíte říct: Jaký je vliv..)Vliv tradiční výchovy v rodině na uplatnění žen v manažerských pozicích. Klíčové koncepty: Výchova v rodině, Pracovní pozice o Dimenze konceptu "Výchova v rodině": tradiční, netradiční, neformální, formální autoritativní, tolerantní, problematická, atd. o Dimenze konceptu "Pracovní pozice": manažerská, dělnická, čestná, běžná, náddenická, vysoká, nízká, atd. Teoretická hypotéza: Tradiční výchova v rodině má vliv na uplatnění žen v manažerských pozicích. Indikátory tradiční výchovy v rodině: o úplná rodina (nerozvedení rodiče) o min. 2 děti o rozhodnutí v rodině ve větší míře činí otec o matka nepracuje nebo pracuje, ale jen na částečný úvazek o otec má větší příjem než matka o žena vykonává ženské práce v domácnosti, otec mužské o výchova dcer k ženským hodnotám a poslaní (hlídaní rodinného krbu) o výchova synů k mužským hodnotám a cílům o malá podpora vyššího vzdělání pro dcery o podpora skorého vydaja u dcéry Zejména první dva indikátory jsou zásadní, pokud nebudou u zkoumané ženy nalezeny, nemůže se jednat o tradiční rodinu, ve smyslu tohoto výzkumu a další dotazování by bylo zbytečné. Ostatní indikátory chápeme jako podpůrné, určují jednotlivou míru tradičnosti výchovy v té dané rodině. Indikátory manažerské pozice: o podnikatelka, majitelka firmy či podniku, jednatelka, členka predstavenstva nebo dozorčí rady obch. společnosti, ředitelka, náměstkyně, přesedkyně, poslankyně, senátorka, vedoucí odboru, Pokud respondent vybere jednu z těchto pozic, bude pro účely tohoto výzkumu považován za manažera. Všechny pozice obnášejí vícero skutečných provedení, například funkcí předsedkyně je myšleno cokoliv, od občanského sdružení či soudu, po politickou stranou a senát. Obdobně pak i u dlších indikátoru. Respondent na toto bude upozorněn. Nejde tedy o manažera ve smyslu řídit lidi, ale vůbec něco řídit a vést, třeba vlatní firmu. Čili to nejširší pojetí manažerské pracovní pozice. Pracovní hypotézy: o Ženy s tradičnou výchovou v rodině se uplatní v manažerských pozicích méně než, ženy s jinou výchovou. ˙ Ženy, které vyrůstaly v rodině, kde matka byla ženou v domácnosti, uplatňují se ve výkonu veřejných funkcí méně než ženy, jejichž matka pracovala. ˙ Ženy, které nebyly v rodině vedené k dosažení nejvyššího možného vzdělaní se uplatňují ve firmách na vedoucích postech méně, než ženy, jejichž vyšší vzdělání rodina podporovala. ˙ Model rodinné výchovy, ve které jsou dcery vedené k tradičným ženským hodnotám, podporuje rozhodnutí žen vést vlastní firmu méně, než jiný model výchovy. ˙ Čím vyšší je vzdělání ženy, tím je pravděpodobnější, že se uplatní v manažerských pozicích či vedoucích funkcích. Dotazník tedy bude zahrnovat i otázky ohledně pocitů jednotlivých žen na jejich uplatnění, ohledně jejich práce a rodiny a také ohledně pohledu na okolí, jak hodnotí její okolí jí a naopak. Z těchto odpovědí, pak budeme vyvozovat sekundární závěry.