Úkol č. 6 -- Pavel Osoha, Pavlína Kubešová, Věra Čermáková Klíčové koncepty a jejich operacionalizace, teoretická a pracovní hypotéza 1. otázka: Je rozdíl ve výskytu šikany na státních a církevních školách? 2. otázka: Jak se k šikaně staví učitelé? Klíčové koncepty Míra šikanování v prostředí sociální instituce -- školy -- sekulární versus církevní. Postoj učitelů sekulárních škol k šikanování oproti postoji učitelů církevních škol. Konceptualizace Šikanování: Forma fyzického a duševního týrání druhých osob poskytující uspokojeni z demonstoravné moci a popřípadě i různé služby a výhody. (podle sociologického slovníku) Je to chování, jehož záměrem je druhému ublížit, ohrozit ho či zastrašit. Ten, kdo ji provádí (agresor), je v převaze (fyzické, psychické, početní) a ten, kdo je obětí, se neumí bránit. K útokům agresora dochází opakovaně a po delší dobu. Šikana se může projevit např. jako opakované nadávky, bití, ohrožování, odebírání nebo poškozování věcí druhého, vydírání, rozšiřování pomluv, vyloučení ze společných her a zábav, ignorování či vysmívání se. Jdete na to dobře, ale rozčleňte to! Operacionalizace není slohové cvičení. Musí to mít strohý, jasný, přesný ráz. Takže např.: Fyzická šikana (to je dimenze) - bití -- jak často je žák fyzicky napadán (indikátor) atd atd. Náběh máte dobrý, jen tomu dejte potřebnou formu. Postoj: Naučená dispozice jedince reagovat pozitivně či negativně na nějaký objekt (předmět, osobu, ideu) určitými pocity, představami, hodnocením a způsoby chování. Je to hypotetický konstrukt, který nemůžeme pozorovat přímo, ale usuzujeme na něj podle vyslovených chování a mínění. Zde je to nevyhovující. Máte pojem "postoj pedagogů k šikaně". A chcete-li ho měřit, musíte ho operacionalizovat.Přes to nejede vlak! J Teoretická hypotéza o vztazích mezi koncepty Proměnná v našem případě: míra (výskyt) šikany podle typu školy -- církevní x sekulární. Teoretická hypotéza "Míra výskytu šikanování je (částečně) závislá na školním prostředí (církevní x sekulární)" "Školní prostředí (církevní x sekulární) nemá žádný vliv na postoj učitelů k šikanování" Indikátorem míry v našem případě jsou odpovědi z předem připraveného dotazníku. Pracovní hypotézy "Míra výskytu šikany je závislá na ... ... přístupu pedagogů k dětem" ... formě výuky na školách" ... výchově dítěte v rodině" ... na ekonomické situaci v rodině" ... citové stabilitě dítěte" ... citové deprivaci dítěte" ... na školním prostředí" Já myslela, že vám jde především o vztah církevní-necírkevní škola a míra šikany. Proč tu najednou máte věci jako "výchova dítěte" atd.? Vždyť to by jednak vyšlo na samostatnou práci, zadruhé přeci chcete primárně zkoumat něco jiného. "Postoj učitelů k šikanováni je závislý na ... ... dostupnosti informací" ... odborném vzdělání učitele" ... vedení školy" ... zainteresovanosti učitele" ... osobních zkušenostech učitele" ... věku učitele"