(Úkol 3) Vymezení účelu připravovaného výzkumu a určení výzkumné jednotky Metodologie sociálních věd, SOC706 Vedoucí týmu: Vladislav Jankových, Janky@mail.muni.cz učo 65130, sociologie + psychologie Členové týmu: Ivona Masaříková, 183090@mail.muni.cz učo 183090, sociologie + sociální politika a sociální práce Kateřina Vaňková, katerina.vankova@email.cz učo 79210, sociologie + psychologie Vyučující: Mgr. Igor Nosál, Ph.D. Datum odevzdání: 26.10.2005 Fakulta sociálních studií MU, 2005/2006 1) Vymezte účel svého připravovaného výzkumu. (Svou volbu zdůvodněte a reflektujte výhody, případně nevýhody.) dobře stanovený výzkum, i když, tak jak jej definujete by se hodil spíše do oblasti sociální práce a psychologie než do sociologie. Název možná trochu zavádějící (jde spíš o integraci a přijímání studentů se specifickými nároky). Taky se mi zdá, že takto jak jste si vymezili výzkum by se nabízely spíš kvalitativní metody. Jsem proto zvědavá na operacionalizaci a hypotézy. Účel našeho připravovaného výzkumu "Vysokoškolští studenti se specifickými nároky - Jak studenti VŠ vnímají své handicapované spolužáky?" jsme částečně naznačili již při obhajobě relevance a významnosti našeho tématu pro sociologický výzkum. Účelem našeho výzkumu je odhalení souvislostí mezi mírou sociální izolovanosti handicapovaných studentů od jejich spolužáků bez handicapu a mezi tím, jak jsou studenti s handicapem svými spolužáky vnímáni. Konkrétně se budeme snažit zjistit, zda studenti bez handicapu vnímají svět svých spolužáků s handicapem jako sám o sobě natolik izolovaný, že se do něj příliš neodvažují sami aktivně vstupovat. Výsledky výzkumu mají sloužit k lepšímu pochopení současného stavu a jeho příčin, a k navržení vhodných opatření směřujících k lepší socializaci studentů s handicapem. 2) Určete výzkumnou jednotku. (Svou volbu zdůvodněte a reflektujte výhody, případně nevýhody.) Jako výzkumnou jednotku jsme si zvolili skupinu studentů Masarykovy Univerzity v Brně, kteří mají ve svém oboru spolužáka s handicapem. Do výzkumu jsme zařadili pouze studenty, jejichž handicapovaní spolužáci mají zrakový, sluchový nebo pohybový handicap a jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P. Naše výzkumná jednotka zahrnuje studenty všech fakult MU - 25 oborů, na kterých studují studenti s pohybovým handicapem, 36 oborů, na kterých studují studenti se zrakovým handicapem a 21 oborů, na kterých studují studenti se sluchovým handicapem (zdroj údajů: MU Brno). Zdůvodnění: U studentů, kteří mají v ročníku handicapovaného spolužáka lze posuzovat jejich postoje ke spolužákovi s handicapem. Reflexe výhod a nevýhod našeho výběru: Výhody: - Studenti Masarykovy Univerzity v Brně jsou pro nás snadno dostupnou výzkumnou jednotkou, pravděpodobně i ochotnou zodpovědět náš dotazník. - Zvolená výzkumná jednotka je, pro naše účely, dostatečně velká. - Nejedná se pouze o studenty konkrétního oboru, konkrétní fakulty. Výzkumná jednotka studentů pokrývá široké společenské spektrum. Výsledky tedy budou mít větší obecnou platnost, což rozšiřuje aplikovatelnost výsledků výzkumu v praxi, a zároveň je to výhodné pro případné úvahy o začlenění výsledků do nějakého obecnějšího teoretického rámce. - Skupina dotazovaných osob byla vybrána vzhledem k tomu, že má ve svých řadách spolužáka s handicapem. Nejedná se však pouze o jednu konkrétní osobu s handicapem, ale o handicapované studenty celé univerzity, což dostatečně vylučuje, aby vnímání těchto studentů bylo výrazně zkresleno jejich konkrétními jedinečnými osobnostními charakteristikami. Nevýhody: - Jedná se o studenty v konkrétním městě a státě, v konkrétním kulturním a socioekonomickém prostředí.