Úkol č. 2 -- Pavel Osoha, Pavlína Kubešová, Věra Čermáková Téma Problém šikany na školách Chybí mi základní výzkumná otázka. To, co jste zformulovali, jsou bez souvislosti "pláclé" dvě jakési konkrétnější otázky, z nichž není patrné, jaký je obecnější záměr vašeho výzkumu. Takže prosím zformulujte základní výzkumnou otázku! Výzkumné otázky 1) Je rozdíl ve výskytu šikany na státních a církevních školách? 2) Jak se k šikaně staví učitelé? Obhajoba tématu Na začátek je nutné říci, že tento problém je v dnešní době skutečně aktuální. Podle různých průzkumů se s nějakou formou šikany setká až 30% dětí a každé druhé volání na linku bezpečí se týká tohoto problému. Tyto zážitky děti poznamenávají, ať už méně nebo více, a protože děti budou v budoucnu tvořit další generaci dospělých a udávat chod celé společnosti, nestojí tento patologický úkaz jen za pozornost pedagogů a psychologů, ale i sociologů. Existuje mnoho otázek, týkajících se šikany na školách, ale zaměříme se především na dvě, výše jmenované. Cílem první otázky je zjistit, zda a do jaké míry má křesťanské prostředí na církevních školách vliv na chování dětí v kolektivu, na vztahy mezi nimi a na výskyt šikany. Odpověď na druhou otázku by měla ozřejmit, jaké povědomí o šikaně mezi učiteli existuje a zda umějí tento problém řešit. Celkově jde tedy o to, získat informace, které by mohly do budoucna pomoci lépe řešit otázku šikany na školách.