ÚKOL 4: VÝZKUMNÁ STRATEGIE SOC706 -- Metodologie sociálních věd Vedoucí týmu: Alena Drvotová, UČO 13265, email: 13265@mail.muni.cz Členové týmu: Martina Mikulášková, UČO 182798, email: 182798@mail.muni.cz Pavel Šťastný, UČO 182413, email: 182413@mail.muni.cz Termín odevzdání: 7. 11. 2005 Fakulta sociálních studií MU, podzimní semestr 2005 ÚKOL 4 Rozhodněte se pro výzkumnou strategii. Diskutujte propojení s cíly a výzkumnou otázkou. Své volby vždy zdůvodněte a reflektujte výhody případně nevýhody. Náš výzkum bude mít kvantitativní podobu, cílem je zjistit vztah mezi dvěma a více proměnnými. V našem případě chceme zjistit jak ovlivňuje třídní příslušnost jednotlivce jeho trávení volného času. Použití kvantitativního výzkumu nám při validním měřením ukáže aktuální strukturu volnočasových aktivit zvoleného základního souboru populace, což je přímo cílem naší studie. Zjištěná data budou mít kvantitativní charakter, mohou být tedy statisticky analyzována, výhodou je i jejich agregovatelnost, porovnatelnost oproti kvalitativním datům, nevýhodou je že výsledky nebudou detailní, budou zkoumat pouze omezené množství aspektů a neprozkoumají daný problém do hloubky (strukturu trávení volného času zjistíme pouze v hrubých rysech generalizovaných skupin, nezjistíme motivaci, detailní a konkrétní rozvrstvení volnočasových aktivit), to ovšem není účelem našeho výzkumu. Ke sběru zjišťovaných dat použijeme metodu dotazování vybraného vzorku respondentů pomocí anonymního standardizovaného dotazníku, který strukturálně rozdělíme na 3 sekce -- věk, pohlaví; třídní příslušnost; volnočasové aktivity. Z hlediska časového bude mít výzkum podobu průřezové studie. Zvolili jsme tuto možnost, protože je časově méně náročná ve srovnání s longitudinální metodou a z toho důvodu i nákladově úsporná. Nevýhodou je, že takovýto výzkum bude vztažen k jednomu časovému okamžiku a není tudíž možné zachytit vývojové změny. Je ovšem možné tento výzkum v budoucnu použít jako základ pro longitudinální výzkum, tzn. porovnání vývoje volnočasových aktivit z hlediska třídní struktury během delšího časového úseku. Takovýto longitudinální výzkum by mohl mít podobu kohortové nebo trendové studie. Dobrá volba i vhodná strategie. Jen tak dál. Ještě upřesněte jak získáte přístup k výzkumné jednotce. Trochu více rozšiřte na co se budete ptát, například zaměstnání, kolik hodin v něm respondent tráví, rodina, počet dětí, ale i třeba typ bydlení...