Cvičný test I -- výpočtová část Příjmení: Jméno: PRACUJTE se souborem EVS-CR- cvicny.sav, který je uložen v adresáři C:xxxxx. Na každou otázku odpovídejte slovně, pište celé věty a dokumentujte své vývody příslušnými čísly z výpočtů. Řešení I. Ověřte, zda platí hypotéza, že vzdělání (proměnná vzdelání) ovlivňuje zájem respondenta o výzkumný rozhovor (proměnná C53). Soustřeďte se především na srovnání skupiny respondentů se základním vzděláním a respondentů se vzděláním vysokoškolským. A platí, že u těchto dvou skupin do tohoto vztahu nějakým způsobem intervenuje pohlaví respondenta? a) Korelace je zanedbatelná, vztah tedy neexistuje, ale: Existuje rozdíl mezi zájmem o rozhovor mezi VŠ a respondenty se základnám vzděláním (poměr je 70 % mající zájem u VŠ a pouze 53 % mající zájem u zákl. vzdělání -- také ASRESID ukazuje na významné odchylky. b) Muži se základním vzděláním měli větší zájem o rozhovor (57 %) než ženy se zákl. vzděláním (48 %), rozdíl 9 % již jistý rozdíl naznačuje. Naopak u VŠ respondentů, byl větší zájem o rozhovor u žen (72 %)než u mužů (67 %). Rozdíl je zde však pouhých 5 %. II) Cítí lidé, kteří tvrdí, že rodiče je třeba ctít a milovat (proměnná q47), větší důležitost Boha (proměnná q33) v jejich životě, to je mají v této proměnné vyšší průměrné skóre, než lidé, kteří se domnívají, že rodiče není třeba ctít a milovat, pokud si to nezaslouží? Je tento rozdíl statisticky významný? A jak těsný je tento vztah? Je asociace statisticky významná? Pozor, zda použít jednostranný, nebo dvoustranný test. Respondenti, kteří říkají, že musíme mít své rodiče rádi, mají průměr důležitosti Boha 3,86 zatímco ti, kdo říkají, že člověk není nucen milovat své rodiče, mají průměr důležitosti Boha 3,01. Rozdíl 0,86 bodu je statisticky vysoce významný, věcně však je tento rozdíl zanedbatelný. b) Korelace je --0,13, tedy čím více respondenti zastávají postoj, že rodiče není třeba milovat, tím nižší důležitost Bohu ve svém životě připisují. Ale,opět, tato korelace je nízká byť je statisticky významná -- jednostranný test, neboť hypotézu máme směrovanou. III: Jak silný je vztah mezi věkem (proměnná vek) a postojem k odpovědnosti jedince (q54a)? Celková korelace: