cvičení z analýzy dat sociologického výzkumu 5. úkol Jméno a příjmení: Imatrik. ročník: C5.1a: Zjistěte, zdali se podle dat EVS-ČR1999 liší postoj k homosexualitě (q65a_8) v závislosti na intenzitě náboženského přesvědčení (q28). Výsledek ilustrujte i graficky (upravte přitom měřítko osy Y tak, aby zachycovalo plnou škálu od 1 do 10). V odpovědi se zamyslete nad možnými důvody, které k tomuto výsledku vedly. Řešení: Analyze-Compare Means -- Means: Dependent q65a_8, Independent q28 Graphs -- Bar -- Simple -- Summaries for Groups of Cases -- Other summary function: Variable q65a_8, Category Axis q28 (tento graf je pak nutno otevřít dvojtým kliknutím myši a editovat tak, aby škála byla od 0-10 -- kliknutím na osu y a v properties -- scale zadat maximum a minimum) V ČR jsou vůči homosexualitě nejtolerantnější přesvědčení ateisté, kterých je však velmi málo. Věřící lidé jsou méně tolerantní, což může být způsobeno jejich tradičnějšími hodnotami a důrazem na tradiční rodinu. Rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi však nejsou velké. C5.1b: Jakým způsobem intervenuje do vztahu mezi náboženským přesvědčením a postojem k homosexualitě vzdělání respondenta (proměnná vzdelaní)? Opět ilustrujte i graficky. A která ze skupin, jež vzniknou kombinací náboženského přesvědčení a vzdělání, je nejméně a která naopak nejvíce k homosexualitě tolerantní? Jak se projevuje vliv víry na postoj k homosexualitě u respondentů se středoškolským a vysokoškolským vzděláním na rozdíl od respondentů se vzděláním základním a vyučen(a)? Řešení: Analyze -- compare means -- means: přidáme k předchozím (cv. 1) ještě další layer : vzdelani (ťukneme na next uprostřed a do independent dáme ještě vzdelani). OK Tento graf se udělá úplně stejně jako předchozí, jen místo simple zadáte clustered. A jako další layer vzdělání. Tolerance k homosexualitě se mění se vzděláním, čím je člověk vzdělanější, tím je tolerantnější. U SŠ a VŠ je tolerance nejvyšší u nevěřících, u přesvědčených ateistů se to zase láme dolů. Nejvíce tolerantní k homosexualitě byli nevěřící s vysokoškolským vzděláním a nejméně věřící se základním vzděláním. C5.2: a) Spočítejte průměry tolerance k homosexualitě pro skupiny respondentů podle jejich volebních preferencí. Výsledek zobrazte graficky a poté zjistěte, zdali je rozdíl v postoji k homosexualitě mezi stoupenci komunistů a stoupenci KDU statisticky významný. Použijte parametrického i neparametrického testu. V odpovědích vždy uvádějte všechna potřebná čísla jako argumenty. b) Totéž zjistěte také pro rozdíl mezi stoupenci ODS a ČSSD. I zde použijte obou druhů testů. c) Abyste byli schopni tuto úlohu vyřešit, budete muset z proměnné q72 vytvořit novou proměnnou. Nazvěte ji preferen a její nové kódy vytvořte tak, aby měla tyto varianty: 1. KSČM, 2. ČSSD 3. KDU 4. US 5. ODS 90 nevolil by -- (tuto variantu vtvořte sloučením variant 96 a 97 v původní proměnné) Řešení Ad c) RECODE q72 (6=1) (1=2) (3=3) (13=4) (9=5) (96 thru 97=90) (ELSE=SYSMIS) INTO preferen . VARIABLE LABELS preferen 'volební preference 99'. EXECUTE . Nebo přes Transform - Recode Ad a) Analyze -- Compare Means - Means Parametrický test: Analyze -- Compare Means -- Independent Samples T Test. Test variable q65a_8, grouping variable preferen, Define groups 1,3 Podíváme se na signifikanci pod F, je větší než 0,05, tudíž interpretujeme levý sloupec. Signifikance pod t je vyšší než 0,05. Rozdíl je statisticky nevýznamný, držíme nulovou hypotézu. Neparametrický test Analyze -- nonparametric tests -- 2 Independent Samples.... (a stejně jako předtím) I zde vychází rozdíl statisticky nevýznamný. Ad b) Rozdíl je statisticky nevýznamný, držíme nulovou hypotézu. Neparametrický test I zde je rozdíl statisticky nevýznamný, držíme nulovou hypotézu. C5.3: Testujte, zdali výběrový soubor EVS-ČR1999 pochází ze základního souboru populace ČR z hlediska věku. Jelikož výběrový soubor zahrnuje populaci ČR starší 18 let, musíte nejdříve vypočítat průměrný věk tohoto základního souboru. Ve Statistické ročence České republiky 2000 si najděte tabulku Obyvatelstvo 4.-2 (str. 106) a z údajů ve sloupci 1. 7. 1999 Celkem (náš výzkum totiž proběhl v květnu 1999) a z řádků pro věk 18-99 ručně vypočtěte průměrný věk populace starší 18 let (věk 99+ chápejte jako hodnotu 99). Tuto hodnotu pak použijte v SPSS. Řešení: Průměrný věk v souboru je 45,7 let. Průměrný věk v ročence vyšel 45,3 Testujeme rozdíly: Analyze -- Compare means -- One sample T test Signifikace nám vyšla 0,383, což je více než 0,05 -- je tedy potvrzena nulová hypotéza o neexistenci rozdílu mezi výběrovým průměrem a průměrem v základním souboru. Můžeme tedy říci, že náš soubor vychází ze základního souboru populace ČR.