KROK 3 PROGRAMOVÝ NÁVRH PROJEKTU (=definování problémové situace cílové skupiny a konkretizace jejího řešení) Návrh projektu stanovuje etapy realizace projektu spolu s odhadem klíčových termínů a rozsahem prací a prostředků spojených s dosažením cíle projektu. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Znak projektu |Činnost | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| |Problémová situace cílové|Určení cílové skupiny a definování její problémové situace | |skupiny |(podobně jako v Kroku 2). | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| | |Stanovení cíle projektu, který je měřitelný (konkrétní, jasný a | | |přesný) a dosažitelný (dle názoru lidí, kteří se budou zabývat | | |řešením projektu). Formulovat jej v rovině věcného řešení (co a s | | Cíl projektu |jakým efektem udělat), v rovině času (za jaký čas, obecně, | | |dosáhnout cíle) a v rovině prostředků (s jakým objemem prostředků,| | |obecně, dosáhnout cíle). Stanovit jej jako dlouhodobý, krátkodobý | | |a operativní. | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| | |Volba adekvátních metod intervence (vhodné z hlediska povahy | |Metody intervence |problému a naší kompetence odborné, časové a materiální), volba | | |postupů vůči tzv. terčům (osoby, které mají moc rozhodnout o | | |vyřešení jednotlivých součástí projektu), spojencům a odpůrcům. | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| | |Definování problémové situace v oblasti vnějších zdrojů určením | |Vnější zdroje |šancí a ohrožení (členové a spojenci vs. odpůrci našeho projektu; | | |procesy, které budou posilovat realizaci projektu a které mu budou| |pro realizaci cíle |překážet; materiální zdroje a skutečnosti, které lze využít ve | | |prospěch projektu a které mu budou spíše škodit). | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| | |Definování problémové situace organizace/instituce/týmu, v rámci | |Vnitřní zdroje |které, nebo prostřednictvím které, realizujeme projekt určením | | |jejích slabých a silných stránek (vnitřní problémy organizace, | |pro realizaci cíle |které je nutné řešit a pozitiva, která lze využít, dát k dispozici| | |pro realizaci projektu). | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| | |Stanovení etap realizace projektu s odhadem klíčových termínů. | | | | | |V rámci toho odhadnout rozsah prací a prostředků spojených | | | | | |s dosažením cíle projektu, určit podmínky (zdroje, čas, spolupráce| |Strategie a taktika | | |(postup) |a pod.), které nutno splnit pro realizaci zvolených metod | | |intervence | | | | | |a postupů. Členit na akce ve vztahu k spojencům, odpůrcům | | | | | |a terčům. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Určení cílové skupiny a definování její problémové situace. V tématu 2 jsme vymezili problémovou populaci obecně (například obecně mládež v ČR nebo v určitém regionu vstupující do období dospívání a ohrožené konsumací drog). V tématu 3 postoupíme dál a vymezíme konkrétní skupinu (většinou na lokální úrovni), jejíž problémová situace se stane předmětem našeho projektu (např. mládež ve věku 12 - 15 let na sídlišti XY, ohrožená konsumací drog). Definujeme status cílové skupiny jako zájmové skupiny. To znamená, že popíšeme její "symbolickou" a "organizační" moc, její pravděpodobné zájmové "spojence" a "odpůrce", jakož i "terče" její případné akce. Jedná se o závažný bod, protože na tom, jak určíme cílovou skupinu a jak budeme identifikovat její konkrétní potřeby a zájmy, záleží podoba celého projektu a úspěšnost jeho řešení. Zde nás může čekat nejedno překvapení. Jeho zdrojem může být například rozdíl mezi tím, jak potřeby a zájmy cílové populace vidíme my a jak je vidí její členové; může se také stát, že jsme špatně určili hranice cílové populace a následně cílové skupiny a pod. Jedná se o formulaci toho, jak je problém vnímán (tj. jaká je potřeba jeho řešení) v lokalitě v sociálním prostředí, které je kompetentní resp. má povinnost jej řešit. Jedná se o odpovědi na otázky "Proč sociální služby, kterými lze problém řešit, nejsou v regionu, resp. v lokalitě zřízeny? Protože nebyla ochota, nebyly peníze, lidé... ? A existuje to všechno už v současnosti?" Odpovědi na tyto a podobné otázky mohou ukázat, že problém cílové populace nelze řešit bez vyřešení problémové situace, ve které má být problém řešen. Cíl projektu. V této etapě bude cíl určen v konečné podobě. Cíl má být konkrétní, jasný a přesný (měřitelný) a dosažitelný, jinak není cílem. Cíl by se měl dát vyjádřit podle schématu: Udělat to a to, a to tak, aby se tím dosáhlo toho a toho. Cíl není cílem ani v tom případě, když není stanoven pro všechny tři roviny, které jsou důležité pro realizaci úspěšného projektu: pro rovinu věcného řešení (podstatné je specifikovat co a s jakým efektem se v důsledku realizace projektu změní); pro rovinu času (stanoví se obecně, bez bližší specifikace, v jakém čase se dosáhne cíle); pro rovinu prostředků (obecně se vyčíslí objem prostředků - finančních nebo v hodinách, které je nutno použít, aby se cíl naplnil). Volba metod intervence. Tuto činnost děláme ve dvou krocích. Zvolíme adekvátní metodu, případně kombinaci metod a následně budeme specifikovat akce, prostřednictvím kterých budeme zvolenou metodu a postup implementovat. Metody sociální práce řeší na tuto problematiku zaměřený kurz. Na tomto místě lze pro připomenutí doporučit základní literaturu (Navrátil, P., 2001 a Navrátil, P., Musil, L., 2000). V rámci této činnosti se setkáváme s typickými problémy, které blíže popisuje Rosenau (2000) na stranách 41 - 42. Vnější zdroje pro realizaci projektu. Uděláme bilanci šancí a ohrožení. Tato bilance by měla vyústit jednak do formulace problému v oblasti šancí a ohrožení, které stojí před organizací/týmem při realizaci projektu a jednak do formulace řešení. Řešení má být zaměřeno na to, jak využít skutečnosti, které při realizaci projektu považujeme za šance a jak oslabit vliv těch skutečností, které jsme shledali jako ohrožení jeho realizace. Vnitřní zdroje pro realizaci projektu. Zorientovat se v nich nám pomůže bilance slabých a silných stránek organizace/instituce/týmu, který realizuje projekt. Výsledkem této bilance by měla být formulace problému v oblasti silných a slabých stránek a formulace jeho řešení. Řešení má být zaměřeno na to, jak využijeme silné stránky organizace a jak oslabíme její slabé stránky. Hlavní myšlenky - Správná formulace cíle obsahuje tři složky: specifikaci provedení (co udělat a s jakým efektem), specifikaci času za který bude cíle dosaženo a specifikaci prostředků, které budou použity. Tyto tři složky je třeba formulovat tak, aby byly měřitelné (tj. konkrétní, jasné a přesné) a dosažitelné (dle názoru těch, kteří budou projekt řešit). - Všechny tři složky cíle musí být v rovnováze. Změna v kterékoli z nich znamená změny v obou dalších. - Když je plán nereálný už na papíře, projekt nebude realizovaný v požadovaném rozsahu a kvalitě, v požadovaném čase a za požadované náklady. - Je dobré zapojit do zpracování projektu všechny klíčové členy projektového týmu, kteří se budou později podílet na realizaci projektu. - V této etapě práce musí být mezi zadavatelem projektu, vykonavatelem a manažerem projektu cíl projektu ujasněný do všech podrobností. Kontrolní otázky - Projekty mají trojrozměrný cíl. Vysvětlete. - Co znamená měřitelnost a co dosažitelnost cíle? - Cíl má být formulován tak, aby každý z jeho tří rozměrů byl měřitelný a dosažitelný. Uveďte příklad. - Jakým typickým problémům se při tvorbě projektu lze vyvarovat? Jak je řešit, když už s nimi budeme konfrontováni? Otázky do diskuse - Lze pomocí parametrů měřitelnost a dosažitelnost vyjádřit všechny cíle? Zadání 3 Pro řešení problému, který jste si zvolili, vypracujte návrh projektu. Věnujte pozornost především rozpracováni jednotlivých akcí tak, aby jste zachovali rovnováhu mezi požadovaným provedením prací, časem a prostředky, které máte k dispozici. Literatura: Ÿ Ako ..., 1996. Ako organizovať efektívne. Bratislava: Nadácia pre podporu lokálnej demokracie. ss. 7-11, 29-40 (uvedena v předcházejícím tematu). Ÿ M. D. Rosenau, 2000. Řízení projektů. Praha: Computer Press. ss. 19 - 42 (uvedena v předcházejícím tematu). Doporučená literatura: Ÿ Navrátil, P., 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman. Ÿ Navrátil, P., Musil, L., 2000. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Pp. 127-163. In: Sociální exkluze a nové třídy. Sociální studia, 5. Brno: FSS MU.