Strategie sociálního začleňování ve vybraných oblastech n Cíle v českém NAPSI 2004-6 n Strategie ve vybraných oblastech § Prevence a snižování rizika chudoby § Vzdělávání a kvalifikace § Pracovní trh n NAPSI ČR -- hodnocení plánu jeho tvůrci Cíle v českém NAPSI n Obecnost a nízká míra kvantifikace n Jeden konkrétní cíl n Absence indikátorů n Odráží počáteční stádium řešení problému Prevence a snižování rizika chudoby n důraz na pracovní aktivitu n ČR § Zvyšování pracovních pobídek § Zvyšování úsilí v oblasti APZ § Podpora vzniku pracovních míst pro ohrožené skupiny n EU 15 § Zvýšení pracovních pobídek: zvyšování minimálních mezd, daňové úlevy, výplata sociálních dávek i po nástupu do zaměstnání n Regulace výše dávek sociální pomoci § Zvýšení reálné hodnoty (Španělsko, Irsko) § Zachování kupní síly (Francie, Belgie, Lucembursko) § Redukce dávek (Dánsko, Nizozemí) § ČR: obecná formulace cíle n Ochrana důchodců před chudobou § Zvýšení kupní síly minimálních důchodů § ČR: sociální a zdravotní služby n ČR: opomíjení ochrany nezaměstnaných před chudobou, nízká pozornost specifickým skupinám (koncentrace chudoby) n Nadměrně zadlužené domácnosti § Prevence vysokého zadlužení -- osvěta, vzdělávání § Nástroje na řešení situace výrazně zadlužených domácností § ČR -- nízká pozornost n Bezdomovectví § Zvyšování dostupnosti ubytovacích zařízení § Pomoc s každodenními problémy § Strategie výrazné redukce nebo eliminace bezdomovectví § ČR: problém není dostatečně vymezen, chybí komplexní strategie, obecnost a parciálnost Začleňování v oblasti vzdělávání a kvalifikace n Předškolní vzdělávání § Harmonizace rodinného a pracovního života § Vyrovnávání šancí pro děti ze znevýhodněného prostředí n Školský systém § Pozornost přechodům mezi stupni § Monitoring, individuální přístup § Prevence funkční negramotnosti dětí § Doučování, poradenství § Mimoškolní aktivity § Vzdělávání učitelů § Odstranění finančních bariér plné participace § Zohlednění potřeb dětí studujících v cizím jazyce § ČR: cílenost na znevýhodněné děti, opomíjení oblasti vzdělávání n Vzdělávání dospělých a celoživotní vzdělávání § Potřeba zvyšování funkční gramotnosti dospělých (EU 15) § Jazyková výuka pro imigranty § ICT, interpersonální a občanské dovednosti, umět se učit § ČR: identifikuje jazykovou bariéru u imigrantů, ale ne nástroje řešení § Konstatuje vysokou míru gramotnosti a opomíjí rozvoj funkční gramotnosti dospělých n Zvýšení počítačové gramotnosti § Zejména nové členské země § Ohrožené skupiny: staří lidé, osoby se ZP, nízkokvalifikovaní, s nízkými příjmy, ve vyloučených nebo odlehlých oblastech, Romové § ČR: marginální téma § Zpřístupnění portálu veřejné správy § Odkazy na existující programy (Národní program počítačové gramotnosti, Program realizace rozvoje lidských zdrojů) § Neidentifikuje potřeby ohrožených skupin Začleňování na pracovní trh n Zaměření na problematiku specifických skupin n Priority: redukce nezaměstnanosti/růst zaměstnanosti n Malý počet NAPSI rozšiřuje NAPE n ČR: § žádná přidaná hodnota § spíše zaměřeno na redukci nezaměstnanosti § Okrajová a nesystematická pozornost začlenění Romů, obecně formulované přístupy n Význam kvalifikace a dovedností n APZ § Chráněná pracovní místa pro specifické skupiny § Individuální přístup § Zefektivňování programů § Decentralizace a zohlednění lokálních podmínek § Harmonizace pracovního a rodinného života § Zapojování zaměstnavatelů NAPSI ČR n Tvorba NAPSI ČR n Vazba na evropské politiky § Nové výzvy v oblasti realizace a kontroly politik § Možnost využít zkušenosti z ostatních států EU § Možnost financování prostřednictvím ESF § Zprůhlednění systému financování, zlepšení možností kontroly § Vyrovnání šancí pro NGOs v přístupu ke zdrojům n Přínosy: § Propracovaná analýza výchozí situace § Faktory, příčiny a dopady sociálního vyloučení § Faktická věcnost a reálnost § Pragmatičnost, politická akceptovatelnost § Zastřešení problémů jedním konceptem § NGO -- samotná existence plánu, uznání práce NGO § Provázanost kapitol n Problémy § Vágnost a obecnost § Malá přidaná hodnota § Deklarativní charakter § Malé aspirace Hodnocení současných inkluzivních politik v ČR POZITIVA n Komplexnost n Oblast zaměstnanosti -- nejrozpracovanější n Pozitivní posuny -- projekty v oblasti bezdomovectví, strategie inkluze osob se ZP PROBLÉMY n Chybí systémový přístup, návaznost opatření n Chybí informační toky n Nedostatečná spolupráce mezi institucemi n Chybí zpětná vazba, nesleduje se kvalita a efektivnost opatření n Chybí kontrolní a sankční mechanismy n Další problémy -- financování neziskových organizací, nízký status sociální práce, nedořešená oblast sociálních služeb, opomíjení některých sociálně vyloučených skupin