cvičení z analýzy dat sociologického výzkumu ("A") i) krok Jméno a příjmení: Imatrik. ročník: Cvičení Identifikujte nezávisle a závisle proměnné v následujících výzkumných projektech (jejich názvy vepište do příslušných kolonek): A. Výzkum se snaží zjistit, zdali ti, kdo poslouchají heavy metalovou hudby jsou násilnější ve svém chování než ti, kdo takovou hudbu neposlouchají. _________________ _________________ nezávisle proměnná závisle proměnná B. Výzkumníci se zajímají o některé efekty dlouhodobé chudoby. Proto studují zdravotní situaci dlouhodobě chudých a také míru jejich sociálních kontaktů. _________________ _________________ nezávisle proměnná závisle proměnná _________________ _________________ nezávisle proměnná závisle proměnná C. Pedagogové se zajímají o vztah mezi mírou sebevědomí a studijními výsledky u středoškoláků. _________________ _________________ nezávisle proměnná závisle proměnná C0-2: Podle vzoru ve cvičení C0-1 vymyslete nové tři výzkumné projekty. Opět vyznačte nezávisle a závisle proměnnou. 1. projekt: 2. projekt: 3. projekt: C0-3: Určete, které proměnné jsou nominální, které ordinální, které intervalové (kardinální) a které dichotomické: Průměrný měsíční příjem respondenta; počet závislých dětí v rodině; povolání respondenta; zdali respondent souhlasí, nebo nesouhlasí s výrokem X; zdali je respondent spokojen, ani spokojen ani nespokojen, či nespokojen se současným stavem demokracie v ČR; kolik by si přál mít respondent ve svém životě dětí; zdali se respondent obává, je mu to jedno, nebo neobává období stáří; zdali respondent čte denní tisk denně, alespoň 3x týdně, alespoň 1x za 14 dnů; co dělá respondent nejraději ve svém volném čase; národnost respondenta; zdali by respondent chtěl nebo nechtěl mít za sousedy Rómy; dosažená nejvyšší úroveň vzdělání respondenta; příslušnost respondenta k vyšší, střední nebo nižší třídě; počet souhlasných odpovědí v sadě 5 výroků; subjektivní posouzení zdravotního stavu -- zdali je špatný, průměrný či dobrý; míra nezaměstnanosti v evropských zemích; typy vysokých škol podle oborů; Nominální Ordinální Intervalové dichotomické II. krok Cvičení Vytvořte matici dat z miniankety, kterou uspořádáte mezi svými spolupracovníky nebo spolužáky. V matici popište data tak, že jednotlivým proměnným přidělíte jejich jména (variable name) a jejich popisky (label) dále že u každé proměnné přidělíte popisky jejím variantám (value label). U každé proměnné rozhodněte,o jaký typ proměnné se jedná. Získejte odpovědi od 10 respondentů. A n k e t a : I) Je pro vás tělesný pohyb důležitý? 1. Ano 2. Ne II) Kolik asi hodin týdně věnujete tělesnému cvičení nebo sportu? .......... III) Který z následujících sportů je podle vašeho názoru pro vás ideální a který se naopak pro vás vůbec nehodí: Tenis, vysokohorská turistika, posilování ve fitness centru, jízda na kole, box, windsurfing? 1. Sport ideální pro mne: 2. Sport, který pro mne nehodí: IV) Cvičíte nebo sportujete v týdnu pravidelně, nepravidelně, nebo vůbec ne? 1. Cvičím (sportuji) pravidelně 2. Cvičím (sportuji) nepravidelně 3. Necvičím (nesportuji) vůbec V) Věk respondenta: .......... VI) Pohlaví respondenta: 1. Muž 2. žena V programu SPSS vytvořte z vašich dat matici, do níž zadáte odpovědi vašich 10 respondentů. Soubor uložte pod jménem : VASEPRIJMENI_SPORT.SAV a pošlete na adresu kulhavy@fss.muni.cz. III. krok Cvičení (a) Jak vysokou míru důvěry v Evropskou unii měla česká populace v roce 1999? Tuto otázku odpovězte i s komentářem na základě analýzy proměnné q58_10 v datovém souboru Evropského výzkumu hodnot CR99_reduk.sav. Doložte vybraným typem grafu. (b) Jak česká populace řadila (z hlediska významu) následující hodnoty: PRÁCE, RODINA, PŘÁTELÉ A ZNÁMÍ, VOLNÝ ČAS, POLITIKA a NÁBOŽENSTVÍ? Odpovězte na základě rozboru otázek q1_1 až q1_6 v tomtéž souboru. Na základě vašeho rozboru napište krátký sociologický komentář. (c) Vyberte si jednu proměnnou z předcházejícího cvičení a u ní se podívejte na průměrný věk v jednotlivých kategoriích. Jsou na první pohled podobné? Pokuste se výsledky interpretovat. Pokuste se zkonstruovat box-plot. Uvádějte pouze ty výstupy, které souvisejí s úkolem. Pokuste se vybrat pouze to, co je důležité. Jinými slovy, omezujte maximálně výstupy. Nezapomeňte na jméno souboru. Děkuji. VK.