Jméno a příjmení: UČO: Imatrik. ročník: (pracujte se souborem EVS_CR1999.sav) CVIČENÍ: 1: Ve cvičení 4 jste si vytvořili z otázky č. q53 z dotazníku EVS ČR 99 novou proměnnou, trichotomizovanou stupnici politické orientace levice, střed, pravice. Nyní ji v datech EVS-ČR1999 použijte k zodpovězení otázky, zdali respondenti s různou levo-pravou politickou orientací se od sebe liší ve svých postojích k tomu, jak se dnes u nás dbá na lidská práva (proměnná q64). Proveďte analýzu prostřednictvím srovnání jak procentuálních rozložení, tak také chí-kvadrát. Vytvořte příslušný graf, který bude danou situaci nejlépe ilustrovat. 2: Otestujte na datech předpoklad, že podíl respondentů, kteří si myslí, že nejdůležitějším úkolem pro vládu je udržet ve společnosti pořádek, a podíl respondentů, kteří si myslí že tímto úkolem je prosazovat svobodu jednotlivce (proměnná 964b), bude stejný. 3: a) Jak velkou byste očekávali souvislost mezi důležitostí Boha (q33) a četností motliteb k Bohu mimo církevní obřady (q36)? b) Potvrdilo se vám toto očekávání? Jaký koeficient jste pro výpočet použili a proč? c) Pokud ano, o čem to svědčí? d) Co znamená, že má vypočtený korelační koeficient záporné znaménko? e) Je tato korelace signifikantní? 4: a) Do jaké míry souvisí postoje v baterii q54a -- q54h se vzděláním respondenta (ISCED1)? Výpočet udělejte jako obdélníkovou matici, v níž vzdělání je nezávisle proměnnou. Formát výstupního výpočtu přetvořte tak, aby vzdělání bylo umístěno ve sloupci a závisle proměnné v řádcích. b) Jaký koeficient jste pro výpočet použili a proč? c) S jakou proměnnou v dané baterii vzdělání nejvíce koreluje? Jaký je příslušný koeficient determinace? d) A s jakou proměnnou naopak vzdělání koreluje nejméně? e) Proč jsou některé korelace kladné a některé záporné? f) Proč jsou korelace tak rozdílné? g) Vyjdou výsledky stejně, pokud proměnnou vzdělání měřenou jako znak ISCED1 (se šesti kategoriemi) nahradíte proměnnou vzdelání, která má kategorie pouze čtyři)? 5: V otázce q62 lidé posuzovali svůj postoj k různým typům politických systémů. Jak spolu tyto postoje korelovaly (zvolte dobře koeficient)? Popište základní zjištění. 6: V datech zjistěte, zdali existuje vztah mezi preferencí svobody, či rovnosti (proměnná q52) a levopravou orientací (trichotomizovaná proměnná l-p). Příklad řešte prostřednictvím CROSSTABS. Před výpočtem rekódujte proměnnou q52 tak, aby nová stupnice zněla: 1. preference svobody, 2. ani svoboda, ani rovnost, 3. preference rovnosti. Po zjištění vztahu otestujte, co se s ním stane, když zavedete třetí proměnnou, a to věk (trichotomizovanou proměnnou VEK-KAT1). 7: Zkontrolujte, zdali stejné výsledky přinese také kontrola přes parciální koeficient. U proměnných věk a levice-pravice použijte nekategorizované proměnné -- vek a q53. Pokud vyšly jinak, pokuste se zdůvodnit, proč tomu tak je.