Na dálnici D1 byl otevřen nový úsek z Vyškova do Vrchoslavic VYŠKOV - Na dálnici D1 byl otevřen nový 17,5 kilometru dlouhý úsek z Vyškova do Vrchoslavic na Prostějovsku. Nejstarší česká dálnice se tak rozrostla o osm procent. Stavba trvala tři roky a stála na šest miliard korun. V následujících letech se má dálnice prodloužit směrem na Kroměříž, Lipník nad Bečvou a propojit Prahu s Ostravou. "Řada lidí může vnímat otevření jednoho úseku dálnice jako něco méně podstatného, ale skutečnostní je, že se dálnice opět prodlužuje, a řada lidí na ni čekala," uvedl při slavnostním otevření premiér Jiří Paroubek. Podle hejtmana Zlínského kraje Libora Lukáše je přínos dálnice pro region zásadní. "Dnešní den je první splátka České republiky ke svému východnímu cípu," řekl hejtman. Díky dálnici se podle něj ulehčí obyvatelům některých obcí a měst od dosavadní tranzitní dopravy a na nové komunikaci vydělá i region jako celek. Kraj totiž bude díky dálnici pro investory mnohem atraktivnější, uvedl Lukáš. Součástí budování bezmála osmnáctikilometrového dálničního úseku byla i stavba nebo oprava asi 30 kilometrů silničních přeložek, přilehlých silnic II. a III. třídy a účelových komunikací. Prodloužený dálniční úsek má i 22 nových mostů v celkové délce 1255 metrů. Při budování 90 metrů dlouhého a 14 metrů vysokého přemostění přes potok Runza u Ivančic na Hané byly použity mostní náspy plněné expandovaným polystyrenem. Tato metoda podle stavebníků zabrání možnému sesedání mostu do zeminy a v Česku byla použita vůbec poprvé. Investorem nového úseku dálnice bylo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), veškeré náklady stavby byly placeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky se další etapy stavby D1 mají financovat nově i z prostředků evropských strukturálních fondů. Z budoucí celkové trasy D1 až k polským hranicím zbývá dobudovat ještě 130 kilometrů, z toho je dnes 80 kilometrů v přípravě a výstavbě jako dálnice D47. Po dokončení bude mít D1 z Prahy přes Brno a Ostravu na polskou hranici 377 kilometrů. Dokončení celé této trasy plánuje ŘSD do pěti let, tedy do roku 2010. Ještě do konce roku plánuje ŘSD uvést do provozu dalších 16 kilometrů dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou. Příští rok se má dálniční síť prodloužit o 72 kilometrů. Dostavěn má být úsek D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové, část dálnice D8 z Ústí nad Labem k obci Petrov na česko-německé hranici a střední část plzeňského obchvatu. Autor: ČTK