Určeno pouze pro studijní účely Drn-~y kratkodobe zmBny PFedpoklad medialniho uEinku Cele studium masove komunikace je zaloieno na piedpokladu, ie media maji vjrznamne %inky, a piece bychom naHli jen malo shodnjrch nazorii na jejich povahu a rozsah: Takova nejistota je o to piekvapivEjSi, i e kaidodenni zkuSe- nost nam poskytuje nesEetn6 drobn6 p a a d y vlivu m6dii. Obl6kime se podle piedpov&dipoEasi, alespofi ngkdy nakupujeme podle reklamy, jdeme na film, o kterem se piSe v novinach, nejrdzn6jSimi zpdsoby reagujeme na medialni zpravodajstvi, filmy, hudbu v rozhlase atd. Je zn6mo mnoho pEpadd nega- tivni medialni publicity, tjrkajici se napfiklad kontaminace neb0 Sizeni potra- vin a vedouci k vjrznamnym zmBndm ve stravovani. NaSe mysl je neustile plna informaci a dojm6 ziskanjrch z mCdii. iijeme v prostiedi nasycengm me- dialnimi zvuky a obrazy, kde statni sprava, politick9 iivot i obchod funguji na zakladg piedpokladu, i e vime, co se dgje v S;irHimsvGt8. MBlokdo z nas by si nevzpomn61na osobni zkugenost, lrdy ziskal vjrznamne informace neb0 si vy- tvoiil nazor diky m6diim. Dosaieni takoveho CEinku je ostatng vgnovano mnoho lisili a pengz. A piece zde zdstav5 pov5iliva pochybnost. Paradox, o kterjr jde, mdie bjrt EBsteEng vysv6tlen jako rozdil mezi obecnjrm a jedinefnjrm. Mfiieme si bjrt jisti, i e ke konlrr$tnim CEinkdm dochazi dnes a dem8, a piesto nejsme schopni vidgt Ei piedvidat 6hrnjr vjrsledek, ani se po probehnuti ud5losti do- zvBdEtt, lrolik z obecneho obrazu o ni lze piisoudit mkdiim. Mdie existovat mnoho samostatnjrch fSinkd bez urEit6ho celkoveho charakteru neb0 sm8ru. k Media budou jen ziidkakdy jedinou neb0 dostateEnoupiiEinou urEit6ho efektu a je nadobyEej tBik6 stanovit jejich relativni piispgni. Navzdory tgmto nejis- totam se vSak zd5, ie existuje dostateEn6 pragmatickk poznini zaloienk na zkugenosti, ktere umoiiluje mediim a jejich klientdm chovat se tak, jako by skuteEn6 vgdeli,jak liEinkfi dosahovat. Pro uvedenou nejistotu existuje mnoho dobrych teoretickych ddvodfi. Do- konce i ,,zdravjr rozum" a ,,praktickk znalost" vahaji, jsou-li postaveny pied otazku 6Einkfi medii v problematickjrch oblastech moralky, mineni a deviant- niho chovAni, kterk piitahuji nejvice veiejne pozornosti. V mnoha takovjrch zaleiitostech nelze povaiovat media za prvotni piiEinu. Pro mnoh6 vzorce Určeno pouze pro studijní účely PROCESY KRATKOOOBEZMENY - sdf:leni o omezenjrch 6Eincich bylo velrni opatrn6 a samo o sobe byld piede- vSim prdbBinou reakci na nf:ktera nerealisticka tvrzeni. ze 3: znovuobjeveni mocnych midi[ tva by1 ,,nulovjr(Eiminimalni) 6Einek"vepsan do uEebnic, vynoiilo se mnoi- i badateld, ktefi si kladli otizku, zda bylo zjiStEno opravdu vSe, a zdrahali zcela vylouEit moinost, i e by media skuteEnf:mohla mit vjrznamn6 socidlni bjrt nastrojem pro uplatfiovhi socialni a politick6 moci. Do510 tehdy pokusd pokraEovat v hledani jrznamnjrch liEinkd m6dii. Nf:kterB nformaEnf:vybavenii retrospektivni shrnuti dan6ho obdobi (napiiklad ova a Lang, 1981; McLeod a kol., 1991)vyslovuji zavaine pochybnosti, da tehdy vdbec existoval znatelnjr pied51 mezi virou v medialni rnoc a v me- lni bezmocnost. Pokud jde o lieinky na veiejn6 minf:ni, Langova a Lang (1981)tvrdi, ie za- er o minimalnich liEincichje pouze jednou z interpretaci, kter6 se prostf: do- talo nezaslouien6 pozornosti (viz take Chaffee a Hochheimer, 1982). Lan- ang piSi: ,,Dokladydostupn6 na konci padesatjrch let, i pies nektera i zjiSti:ni, nijak neospravedlfiuji obecnjr verdikt o ,impotenci medii'." ,s. 659)Podlejejich nazoru by1mjrtus ,,nulov6holiEinkuiczpflsobenkom- inaci rf~znjrchfaktorfi. Byly to zejm6na pPehnan6 soustiedEni na omezenjr kruh moinjrch uEinkd - piedevSim na krtitkodob6 litinky na jednotlivce (na- iiklad v prbbghu voleb) misto na SirBi socialni a institucionalni lifinky - piehnana vaha piikladana dvi:ma publikacim, totii Katzovi: a Lazarsfel- ov6 praci Persolznl I~zfluellce(1955)a Klapperovf: studii Tlte Effects of ass on7lnu1~icntio1z(1960). PiipouSt6ji nicmknf:, ie tento mjrtus by1 dostatefnf: ~ y ,aby naEas uzaviel nf:ltterk cesty vjrzkumu. ednou z p2iEin vahaveho postoje k z6vEru o minimalnich 6Eincich by1 padesatych a Sedesatjrchletech nastup televizejako nov6ho mkdia,jeBtE pii- tai1ivf:jSiho(ne-li rovnou uEinnf:jSiho),nei byli jeho piedchbdci, s piedpokla- nymi znafnymi ddsledky pro iivot spoleEnosti. Ve tieti f5zi teorie a j.. umu se proto stale hledaly potencialni 6Einky, ovSem jii podle revidova- lych koncepci spoletenskjrch a medialnich procesd, o kterk melojit. Ran5 Bet- ieni se velmi silnf: spol6hala na model (vypdjEenjr z psychologie),v ramci nB- hledaly korelace mezi stupnf:m ,,vystaveni" (exposure)medialnim pod- a meienymi zmf:nami (nebo variacemi) postojd, mingni, informova- I ci chovani, s ohledem na Eetn6 zasahujici promEnn6. OpEt existuje malo azb i pro dalSi mjrtus - ie pro ranjr jrzkum m6dii byla charakteristicka ednoducha vira v pEm6 uEinky m6dii (model ,,injekEni jehly") nebo piiklon primitivnimu modelu chovani ,,podnBt-odezva". Obnoveni vfzkumu ~Einltfiznamenalo obrat pozornosti k dlouhodob6 zmi:n6, k poznavacim procesdm (spiSenei k utvaieni postojd a emoEnimu pd- sobeni), k spolupdsobicim promgnnjrm kontextu a umistgni, k motivaci pii- jemce a ke kolektivnim fenom6nfim,jako je nAzorov6 klima, vira, ideologie, kulturni vzorce a institucionrilni formy fungovani m6dii. Vjrzkum liEinkd se navic zaEal zajimat i o to, jakjrm zpdsobem mddia zpracovavaji a formuji ob- sah, nei je dorueen publiku (napiiklad Halloran a kol., 1970;Elliott, 1972). VetSina daliich vjrzkumd pak vyBla z t6to nov6 teorie a z modifikace ra- n6ho modelu piimjrch LiEinkd. Noelleova-Neumannova (1973) piiSla s poia- davkem ,,nhvratu k teorii mocnjrch masovjrch m6diia, coije heslo, jimi lze tuto f5zi vjrzkumu vjrstiink charakterizovat. DalSim impulzem pro vjrzkum v tomto obdobi by1 nastup levicov6ho myileni v Sedesgtjrch letech (Nova le- vice). Ten vjrznamnf: pFispf:l k teorii silnjrch legitimizujicich a ltontrolnich 6Einkd m6dii v zajmu kapitalistickjrch nebo byrokratickjrch statd. Fize 4: ,,dohodnutya vliv medii Obrat pozornosti lt medialnimi textdm (zejm6na ke zpravodajstvi), It publiku a take k medialnim organizacim, k nf:mui doglo na konci sedmdesatjrch let, vedl opf:tk nov6mu pohledu na lieinky m6dii. Tento pohled by1 asi nejvystii- nEji nazvan ,,socialnf: konstruktivistickjrmi' (Gamson a Modigliani, 1989). Podle nov6 teorie spofiva nejvjrznamnEjSi 6Einek m6dii v konstruov8ni vy- znamd a v systematick6m nabizeni tgchto vyznamd publiku. Publikum pal< tyto vyznamy na zaladf: jist6 ,,dohodyavElefiuje (Ei nikoli) do osobnich vjr- znamovjrch struktur, Easto formovanjrch piedchozimi kolektivnimi identifika- cemi. Popsanjr proces Easto zahrnuje urEit6 pdsobeni zainteresovanych spole- Eenskjrch instituci a silnjr vliv ze strany aktuilniho spoleEenskCho kontextu piijemce. Rozchod se ,,vSemocnjrmi m6diiUje patrnjr i v metodologick6m po- sunu, zejm6na smi:rem od kvantitativnich vjzkumnjrch nletod. Jeden z bada- telb, 1iteE dlouha l6ta zkoumali pdsobeni mkdii, dokonce poulrazuje na ,,6pa- dek behaviorismu" jako zpdsobu vysvi:tlov6ni medialnich dEinkii (Mendel- sohn, 1989). PoEitky nov6 vjrzkumnk faze jsou rdznorod6 a leii dosti hluboko v minu- losti. Novjr smgr uvaiovani take zachovava nBkter6 podobilosti s ranou teorii ,,mocnjrch mkdii", vEetnE napiiklad teorie o ideologii a faleSn6m vf:domi, Gerbnerovy kultivaEni teorie (Signorielli a Morgan, 1990) a mySlenek vyslo- venjrch Noelleovou-Neumannovou (1974)v jeji teorii o ,,spirAlemlfeni". Nova 'teorie medifilnich 6Einkd ma dva hlavni body: za prv6, mCdia ramovanim ob- raz6 reality pfedvidatelnjrm a typickjrm zpdsobem ,,konstruujiUsocialni pro- cesy a historii (ve filrci stejnf:jako ve zpravodajstvi); za druh6, lid6 v publilru sami pro sebe konstruuji s d j vlastni pohled na socialni realitu a sv6 misto v ni ve spolupraci se symbolickjrmi konstrukcemi nabizenymi m6dii. Tento p?istup poEita jak s moci m6dii, tak s moci publika pii vjrberu a s pomyslnym prostorem pro newt516 ,,dohadov8nii'mezi nimi. Obecni: lze iici, ie tat0 for- mulace procesu pdsobeni m6dii je v souladu s teorii zprostfedkovani (medi- ace) piedstavenou ve tieti kapitole. 362 363 LICINKY PROCESY KRATKODOBE ZMCNY V souEasn6 dobf:existuje rnnoistvi vjrzkumnjrch studii operujicich v tomto 0 pKEin6ch takov6ho EasoviS prom6nliv6ho spojovdni m6dii a spoleEen- rkmci. Jejich pozornost se upira na vzajemn6 pdsobeni m6dii a jrznamnjrch sk6ho df:nimfiieme pouze spekulovat, ale nemfiieme vylouEit ani moinost, i e hnuti (zamf:ienYchnapiiklad na iivotni prostPedi, mir a postaveni ien a men- media skutetni: jsou urEitjlm zpdsobem vlivniijgi v obdobich mezinSrodnich Sin), kter6 jsou ve spoleEnosti aktivni. Jeden z piikladd nabizi Gitlinova krizi nebo zjitien6 vnimavosti, jako napilldad v obdobi padu komunismu (1980)zprava o studentskkm hnuti v USA na konci Bedesatjrch let. DalSim je v Evropf:Ei valky v Zglivu, nebo kdyi je pocitovana krize uvniti statu. Pro Gamsondv a Modiglianiho (1989) zaznam formovani nkzonl na jadernou tuto moinost existuje n6kolik zddvodn8ni. 0 jrznamnf:jSich historickjrch uda- energii. Nedavna studie van Zoonenov6 (1992) o vzestupu iensk6ho hnuti lostech se lid6 Easto dozvidaji pouze prostiednictvim m6dii a mohou si sdeleni v Nizozemsku vyuiiva konstruktivistickjr pohled pro stanoveni podilu m6dii spojovat s m6diem; v dobf:promen a nejistoty je talc6 vysoce pravd6podobn6, na udalostech. ,,Soci&lnf:konstruktivistickjr" pohled vysvf:tlujev zasadi: takto: ie lid6 budou z5vislejii na m6diichjako na zdroji informaci a rad (Ballova-Ro- media nepien5Seji pouze poselstvi a aktivity hnuti, ale Eini tak vjrbf:rovf:; keachova a DeFleur, 1976; Ballovk-Rokeachovd, 1985). Ukazalo se take, ie jedna se spiSe o ,,urEitou konstrukci myilenek a aktivit hnuti" ovlivnEnou media jsou vlivniSjSi v z6leiitostech leiicich mimo bezprostiedni osobni zku- mnoha dohadovanimi a konflikty v prSlb6.h~zpravodajsk6ho procesu. Auto- Benost piijemce. V podminkach napeti a nejistoty se vlada, obchodni svi:t rka piSe, ie ,,medi&lniobraz hnuti je jrsledkem sloiit6 interakce mezi hnu- a jin6 elity a z5jmov6 skupiny Easto pokouieji pouiivat media k ovliviiovani tim a m6diiU,ktera vede k urEit6 veFejnc5 identiti5 a definici. a kontrole veiejn6ho minf:ni. Konstruktivistickjr piistup nevytlaEuje vSechny dEvi:jSi piedstavy o pro- , To viechnojsou argumenty podporujici tvrzeni, i e sila (~otencianiuEinek1 cesu pdsobeni m6dii - napiiklad v oblasti ziskkvani pozornosti, piimeho sti- medii se v zivislosti na historickjrch podminkdch mdie skutetnf:mf:nit.V po- mulovani Einnostijednotlivce nebo emocionalni odezvy.Je rovnf:i konzistentni nekud jin6m kontextu (a sice v kontextu socializujicich fieink6 televize na s velkou Eisti diivf:jSiteorie, i kdyi se radikdn8 odliSuje v otizce metody df:ti) piipominaji Rosengren a Windahl(1989),ie variace v ddkazech o vlivu a struktury vjrzkumu a vola po mnohem hlubSich, BirSich a radfji kvalita- televize mohou odraiet fakt, ie televize byla v osmdes~tjrchletech skuteEnf:, tivnich ddkazech, zejm6na pokud jde o kontext ,,kritickjrch uddlosti", behem pokud jde o obsah a spoleEenskou zkuienost, kterou poskytovala, jina nei nichi konstrukce vznikaji. Tento pEstup je zietelnf: bliie kulturalni nei v padesdtjrch letech, kdy probf:hl p ~ n ijrzkum. Tento dbleiity fakt - totii ie strukturalni a behavioristick6 tradici (viz druhg kapitola), nicm6nf: nestoji potencialni vliv m6dii neni z hlediska Easu a mista konstantni - byvi pii ani zcela mimo nB, protoie vjrzkum musi brat v livahu spoleEenskjr kontext snaze o generalizaci Easto piehliien. a pIedpokl5dd se, ie koneEn6 konstrukce jsou vidy vjrslednici chovani a po- znavani mnoha liEastnikd v komplexnich sociglnich udfilostech. Uvedenjr pfistup lze pouiit pro mnoho piipadd pfedpokladan6ho ovlivfiovani m6dii, ~ r o v n ga druhy LiEinku zejmkna v oblasti ve2ejn6ho minEni; spoleEenskjrch postojd, politickjrch na- Medialni #inkyu (media effects) jsou, jednoduSe feEeno, zamjrSlen6 Ei neza- zorfi, ideologie i obecn6ho pozn6v.v6nisvf:ta.Pod jeho hlaviEltu spadaji i rdznf: mjrSlen6 dfisledky Einnosti masovjrch m6dii. Vjrraz ,,mocm6dii" (mediapower) formulovane teorie ramcd a sch6mat (Graberova, 1984). na druh6 stranf: odkazuje k obecn6mu potencialu m6dii urEitjrm zpdsobem liEinnf:pdsobit, zejmkna plinovitf:. Termin ,,medialni liEinnostU(media efecti- MOCmedii se miZe msnit v Ease ueness) oznaEuje ekonnost m6dii pPi dosahovini dan6ho zamf:ru a vidy im- Diive nei opustime historickjr pPehled vjrzkumu medialnich iiEinkd,bude uii- plikuje jistjr planovanjr cil komunikace. ZminBna terminologicka rozliSeni teEn6 podivat sejeBtf:na Careyovu (1988)tezi, ie promgny viry v moc masov6 jsou ddleiita k d l i piesnosti, piestoie je tEik6 za vBech okolnosti dodriovat komunikace lze vysvstlit historicky: ,,Je moino tvrdit, ie hlavnim ddvodem jejich konzistentni uiivani. RozliSeni mezi ,,urovn&mi"vjrskytu liEinkfi je pro posunu ve sporu o uEincich od silnjrch k omezenjrm a opEt k siln6jBimje to, ie vjrzkum a teorii jeiti: z8sadnf:jBi.Jednd se zejm6na o liroveii jednotlivce, sku- se svgt a spoleEnost v prfibf:hu tohoto sporu transformovaly." piny nebo organizace, spoleEensk6 instituce, cel6 spoleEnosti a kultury. Pbso- Siln6 6Einky byly opravdu piedpokladiny v dobf:svi:tov6ho zmatku okolo benim masov6 komunikace mdie bjrt zasaiena kaid5 z tgchto urovni zvl5Sf Ei dvou sv5tovych vklek, zatimco k1idnf:jSipadesata a iedesata l6ta se zdgla bjrt vBechny najednou. Casto plati, i e ~Einkymasov6 komunikace na jedne stabi1nf:jBia i do doby, kdy by1 mir opet naruSen socialnim neklidem. Sku- z tf:chto lirovni (zejm6na na ,,vyBSichUz nich) vedou k dalSim liEinkdm na teCnr? se tedy zdh, i e kdykoli je stabilita spoleEnosti pol-uBena, at! jii zloEin- ostatnich lirovnich. VEtSina vjrzkumd liEinkfi m6dii byla metodologicky ve- nosti, v&lkou,elronomickjrm lipadkem Ei nijakou ,,mor&lnipanikou", je 'jistj dena na crovni jednotlivcd, i kdyi mnohdy s cilem vyvodit zavf:ry vztahujici dil odpovf:dnostiza tuto situaci piipisovan m6diim. se ke kolektivnim Ei vySBim lirovnim. 364 365 Určeno pouze pro studijní účely Určeno pouze pro studijní účely Určeno pouze pro studijní účely ovlivn6ni. Prvni z nich, ,,poddajnost",se tjrka piijeti vlivu v oEekavLd odm6ny Ei trestu. ,,Identifikacea nastava, kdyi si dan6 osoba pieje bjrt vice podobna zdroji a napodobuje neb0 piejimi jeho chovini (podobn6jako v piipad6 ,,pie- nesenk" moci). ,,InternalizaceUpopisuje ovlivngni, kter6 je vedeno jii existuji- cimi vlastnimi potiebami a hodnotami piijemce. Posledni?jmenovanjr proces mfiie bjrt rovn6i popskn jako ,,funkEniN(functio~zal)vysvi?tleni vlivu (nebo Ginkfi), protoie zmi?naje vysv6tliteln8 piedevgim na zkkladf: vlastnich mo- tivb, potieb a piani. PrBvit tento piistup k vysv6tleni vlivu masov6 komunikace doporuEil i Katz (1960) a dal mu piednost pied tim, co povaioval za dominantni zpd- soby vysv&tlov8nitechto proces&v minulosti. Jeden z nich popsal jako ,,iraci- onalni model" lidsk6 povahy, jeni piedstavuje lidi jako koiist jak6koli formy silneho podngtu. Alternativni pohled vychazi z ,,racion8lniho modelu", podle n6hoi lid6 k utvaieni nazord a ziskavani informaci uiivaji sv6 kritick6 a ro- zumov6 schopnosti. To by se shodovalo s pohledem na jednotlivce jako nezC visl6ho na propagand6 a klamani. Katz shledal oba pohledy tak Ei onak myl- nymi a pro objasngni komunikaEnich iiEinkd men6 vhodnjrmi nei zminEnjr ,,funkEni" pfistup. Piisoudil tak vice vahy potiebim pffjemcd a jejich moti- vfim pro 6East v komunikaci. Uiiti komunikace podle ni;.ho pomiha jednotliv- chm dosahnout jejich cilfi, upevnit si sv6tovjr nazor a sebev6domi. Model ueinkfi na chovani Vstupni bod I 7 Vstupy P TV jednani TV vybuzeni TV jednani Popsanjr v*oj teorie ukazuje cestu od prost6ho podmiiiovaciho modelu a po- maha objasnit nEkter6 ze spletitostivyskytujicich se ve vjrzkumu. Je ziejm6, Y Piileiitost ie v situacich nez&mi?rn6hodEinku budou ni?kteii jednotlivci nAchyln6jSi lt reakci neb0 odezv6 na podnet nei jini - budou ,,vice ohroieni", pokud pfi- jde o negativni dEinky. Comstock a kol. (1978) rozpracovali zakladni model podngt-odezva pro piipad televizniho divactvi. Model slouiil zejmenajako po- mdcka pro uspoi-8dbnijrsleclkfi jrzkumd tjrkajicich se pi.eviink nisili. Com- stock a jeho spolupracovnici piedpokladaji, ie medidni zkuienost se v zisadi;. neliSi odjakjrchkoli jinjrch zkugenosti, jednani Ei pozorovani, kter6 mohou mit dfisledky pro uEeni neb0 chovani. Zjevne chovani -- 6 Proces popsanjr timto modelem a znizornEnjr na obrazku 13.2 zaEin5 ,,vy- stavenim" urEit6 form6 chovani v televizi (,,TVjedndni"). To je prvni a hlavni ,,impulzi'k uEeni neb0 napodobovini dan6ho chovani. DalSi ddleiitd poloiky Obrazek 13.2: ZjednoduSena verze Comstockova a kol. (1978)modelu televiznich EinkSr na individualni chovani (z McQuail a Windahl, 1993):proces phsobeni je neustala iada (na obrazku 13.2jsou vloieny do rarnefku) jsou stupeii vzruieni a vybuzeni opakovanvch vystaveni ukazkim chovani (,,TV jednani");utinky zaviseji na tom,jak je cho- (,,TVvybuzeni") a mira, v jake jsou zobrazovana alternativni chovani (,,TVal- vani vnimano, na vstupech danych ze situace a na piileiitostech piedvadgt dane chovani ternativy"): Eim v6tSi je vybuzeni a Eim m6n6 je alternativnich zpdsobd cho- vani (nebo Eim vice opakovini tehoi), o to pravd6podobnFjSi je, ie dojde k uEeni. Dv6 dalSi poloiky se tjrkaji zobrazovani ddsledkd dan6ho jednini Cim vice se zd5, ie pozitivni dfisledky pievaiuji nad negativnimi a Eim je te- (,,vniman6 TV dfisledky") a stupn6 realistiEnosti (,,vnimani TV realnost"). levizni chovini podobnitjbi skuteEn6mu, tim pravdEpodobn6jSije uEeni Ei na- 374 375 OCINKY PRoCESY KRATKOOOBEZMENY V podoba piijemcem (,P TV jednbni"). Tam, kde podminky pro 6Eixiek chybi zoru, i e medidni referov&ni pom&hi vice teroristfim nei oficialnim mistdm (P = O), se jedinec vraci na poE6tek procesu; kde existuje urEita pravd8podob- a i e miiie napomahat Siieni teroristickjrch utokd. nost 6Einku (P > O), piichkzi na iadu otazka pii'leiitosti k jednini. Viechny zmin6nC poloiky ovlivfiuji moinost uEeni se urEit6mu jednani Panika a famy (6Einek),alejak6koli vjsledn6 chovani je nakonec zavisl6 na tom, zda nastane V piipadf:vysilani Vdllcy sve'td sice zfistfivti urEita nejistota ohled116sltuteE-ppileiitost toto jednani uskuteEnit. Krom6 piileiitosti je nejdf11eiitEjSi pod- njrch rozmgrfi a charakteru ,,panikyir,ale neni piiliS pochyb o tom, ie za urEi-minkou ,,vybuzeni" (konotujici t6i ziijem a pozornost), bez nf:hoi nemdie tjrch okolnosti skuteEnE:mohou nastat podminky pro panickou reakci na zpra-k uEeni dojit. V praxi se tento model sice jeStg zcela nepotvrdil, piesto se ne- vodajstvi, zejm6na v poslednich desetiletich, kdy narfistk mnoistvi teroristic-pochybni;. jedna o pokrok vzhledem k jednoduch6mu modelu podmiiiovani kjrch dtokd a existuje neustal6 ~izikojadernkho neSt6sti (Rosengren, 1976;a o uiitefny impulz pro obrjceni pozornosti ke kliEovjrn1 aspektfim zkouma- Nimmo a Combs, 1985). Setkdvime se zde se zvliStnim pfipadem fkmy (viznjrch piipadfi. Shibutani, 19661, ale media piidivaji prvek zasaieni velk6ho poEtu rhznychNeni zde tfeba sumarizovat vfsledky studii o medihlnim nasili, kter6 se lidi ve stejnou chvili stejnou informaci, kteri nemusi bjrt olcamiit6 pfistupnktgsni;.dotjrkaji popsan6ho procesu, protoie o nich periodicky dostateEni?infor- nezavisl6mu ov6ieni. Daliimi piidruienjrmi podminkami pro panickoumuji jini (napfikladBryant a Zillman, 1986; Comstock, 1986).V tomto ollledu odezvu jsou czkost, strach a nejistota. Urychlujicimi faktory panilcy jsoustaEi podotknout pouze toto: skladba dokladov6homateridlu podporuje nazor, ltromf: toho pravdf:podobni?neiiplnost neb0 nepiesnost informaci, vedouciie media nzohou vdst k nisiln6mu chovani a zPejm6 tak i Eini. Tyto 6Einky na- k naldhav6mu vyhledkvani dalSich informaci - obvykle prostiednictvim osob-stgvaji hlavnf:jako dfisledek ,,spouSti?nil'agresivnihojednkni, nipodoby, iden- nich kanalfi, coi vede k daliimu uv8dEni pfivodniho sdtileni do obtihu.tifikace s agresivnimi hrdiny a ,,znecitlivi;.ni" vedouciho k vySSi toleranci vDEi skuteEnemu nasili. 0 mnoh6m v t6to oblasti se vSak stale vede diskuse: do jak6 miry m6dia ObEanskk nepokoje slouii spiie vybiti agresivnich pocitfi nei provokovani nasiln6ho jednani; zda Icolektivni nasiln6 chovani je potenciilni hrozbou pro zavedeny pofadek jsou laboratorni zjiSt&niaplikovatelna v realnjrch podminkach; jakjr je rela- a jako takov6 bylo podrobeno rozs5hl6mu studiu. Pfi hledani jeho piiEin byla tivni vjrznam nasili zobrazovan6ho na jedn6 strani?ve fikci a na druh6 strani? vzata v potaz i media. Zazllf:lnazor, ie media mohou v rfizn6 mife provokovat v ,,realnych" situacich; zda mohou m6dia pfisobit jen sama o sob6 a jak vjr- nepokoje, vytvafet kulturu obEanskjrch bouii, poskytovat ,,lelice boufeni se" znamnou mgrou mohou vlastni;. k mife nasili ve spoleEnosti v tom Ei onom a Siiit neklid z mista na misto. Doklady pro tyto teze i.i proti ninl jsou slabe sm6ru piispgt. Mgli bychom mit na pamf:ti, ie media mohou pfisobit ,,pro- a zlornkovit6. MA se za to, ie pii jakjrchkoli nepokojich hraje vidy dfileiitijii soci5ln6" stejnf: jako antisoci~ln6,piiEemi zkkladni procesy ovliviiovani bu- roli osobni kontakt nei m6dia. Pfesto existuji urEit6 dolclady o tom, ie media dou s nejv6tSi pravdf:podobnosti stejn6. mohou k neklidu piispivat prostjrm oznkmenim vyskytu nepokojii v urEit6m mistf: (Singer, 1970), zvefejiiov5nim incidentd, kter6 jsou pi-iCinami boufi, inky kolektivni reakce neb0 tim, ie dopiedu davaji publicitu pravdi?podobnCmu vjrskytu nepokoju. Obecn6 se zdk, ie media jsou schopna definovat povahu udalosti a ie i kdyi V tdto podkapitole se budeme zabjrvat tiemi druhy ~Einkfi,jejichi df~leiitjr jsou pevn6 ,,na strani?"zavedenkho pof&dlru,mohou v urEityc11 pfipadech ne- spoleEn9 aspekt je vyjidien terminem ,,nikazovjr iiEinek" (co~ztagio~zeffect). chtBn6 zvyiovat napf:ti. Jedna se o rozsd~loupaniku vyvolanou alarmujicimi, nedplnjrmi neb0 zavg- I kdyi se neprokazalo, ie by media byla prvotni nebo hlavni pfiEinou ob- dgjicimi informacemi, o zesilovani neb0 Siieni hromadn6 Ei davov6 Einnosti Eanskjrch boufi (viz napiiklad Kerner a kol., 1968; Tumber, 1983), n~ohou a o moine povzbuzovani terorismu Ei nechtgnou pomoc jeho pachatelfim. ovlivnit jejich naEasovani neb0 formu. Na zakladf: v6tSinou negati~rnichclu- Prvni z tdchto tii druhd 6Einkd lze ilustrovat Easto citovanou reakci na vysi- kazd tuto hypotkzu do jist6 miry podporuje Spilermano~~a(1976)prace. Iidyi lani rozhlasov6 llry Orsona Wellese Vdka svetd v roce 1938,kdy sirnulovan6 se pfes rozsahljr jrzkum nepovedlo nal6zt uspokojiv6 struktur,ihli vysvittleni zpravodajsk6 relace informovaly veiejnost o mart'ansk6 invazi (Cantril a ltol., mnoha m6stskjrch boufi ve Spojenjrch statech (tojest vysvtitleni v podobe pod- 1940).Druhf typ je popszin na piikladu piedpoklddan6ho CEildtu m6dii pfi minek uvnitf komunit), doiel Spilermall k zavdru: ie prin~cirniodpov6dnost vyvolavani obEanskych nepokojd v ngkterych mEstec11 Spojenych sta'tou v Se- nese televize a jeji zpravodajsk6 strulttury, a to piedevSim vytvafemm ,,&I.- desatych letech. Do tietice se pak budeme v6novat Easto opakovanemu na- noSsk6 solidarity p2ekraEujici hranice komunity". 376 377 Vnirnan6 TV nasledky Vnirnana TV realnost Určeno pouze pro studijní účely Ti-etimrysem mnoha kampanije, ie se snaii redistribuovat omezerlou miru Rozmanitost ucinkii kampangveiejn6 pozornosti, Einnosti nebo pengz (proto podminka ,,nulov6ho souEtuU). Pojedntivame-li spoleEn6 t6ma paniky a nepokojd, stoji za zminku, ie nej- Kampaii rozSiiengjSi piistup k ieSeni Eerstvg signalizovanjrch nebezpefi, tedy kontrola nebo omezeni zpravodajstvi (Paletz a Dunn, 1969),mdie sama o sob5 vyvolat- lokalni paniku, kdy lid6 postradaji jak6koli vysvgtleni pro zjevnjr neklid Zakladni rysy v okoli. UrEujici charakteristiku kampani?jsme sijii ukizali, ale zvl68tni pozornost je tieba vgnovat skuteenosti, ie kampang v drtiv6 vBt8ini: piipadd souviseji Mbdia a terorismus s velmi pevnB institucionalizovanjrm choviinim, kter6 bjrva ve shod6 se zave- V6tSina teroristickjrch akci, at u i se pohybuji v roving pl&nov5ni,vjrhrfiiky Ei denjrmi normami a hodnotami. Na kliEov6 rysy tohoto procesu poulcazuje ob- uskuteEngni, sm6iuje k dosaieni politickjrch cild a jejich akt6i-i se snaii, byf r6zek 13.3. Pdvodce kampanB je t6mEi vidy kolektivni - politicka strana, nepiimo, pouiivat media. Hlavnim potencialnim uiitkem pro teroristy je zis- vlada, cirkev, charitativni organizace, natlakovri skupina, obchodni spoleE- kani pozornosti pro ,,v6$' nebo vzbuzeni strachu a neklidu u veiejnosti a nB-. nost atd. Nadgji na iispEBnou kampafi silng ovlivfiuje obecnf:zn5ma socialni slednjr tlalc na vladu. RikA se, ie terorismus je iiven ,,kyslikem publicity": pozice zdroje. Schmid a de Graaf (1982) tvrdi, ie ndsili je Easto prostiedkem pii'stupu do Kampang se take Easto tjrkaji usmErfiovrini, posilov6ni a aktivace existuji- masove komunikace, a dokonce i jistjrm poselstvim samo o sob&Media piina- cich tendenci ke spoleEenskyuznavanjrm cildm -napiiklad davkni hlasd, lcu- Sejici ,,sdgleni o terorismu" jsou do tohoto procesu nevyhnutelng zapojena - povani zboii, vgnovani penBz na dobroEinn6 iiEely nebo upeviiovani zdravi vzhledem k vaze, kterou piiklidaji referovani o nasili. Nabizi se rnnoistvi a bezpetnosti. Prostor pro neobvyklost iiEinku Ei v5tBi zmBnu je Easto ziisadni. moinjrch iiEinkd, jei mohou media v souvislosti s terorismem vykazovat, omezen a media zde pdsobi spolu s dalSimi instituciondlnimi silami. 0 kam- vEetn6 iiEinkd na samotn6 teroristy, vlady, veiejnost a obBti teroristd. Pdso- panich, kter6 maji prosazovat kontroverzni nebo nejasnr! vymezen6 cile, toho beni m6dii mdie pomfihat jak teroristdm, tak oficialnim mistdm (Alali a Eke, vime pom8rn6 mdo (zkugenosti ovSem piibjrvaji diky pozornosti vgnovan6 1991;Paletz a Schmid, 19921. AIDS). Pies vjrznaEnost tohoto t6matu zde vjrzkum zatim piiliS nepronikl za hra- Druhjrm vjrznamnjrm bodem je okolnost, ie kampang Cjakkoli cilene na nice nabizejicich se zjiStEni. Schmid a de Graaf nal6zaji doklad o siln6 viie ze ,,veiejnostUjako celek) musi vidy nakonec pdsobit na jednotlivce, kteii pi-iji- strany policie a o mirn6 vife ze strany medidlnich pracovnikd, ie iiv6 zpravo- maji sdBleni a reaguji na ng. I pro kampan6 tudii plati mnoho zjii popsanjrch dajstvi z teroristickjrch akci skuteEnB podporuje terorismus. Picard (1991) podminek iiEinku na jednotlivce. Vzhledem lc organizovan6mu a rozs5hl6mu piesto odmita zdanliv6 ddkazy o ,,Siieni nakazy" jako pseudovBdeck6 a ohro- charakteru kampani je nicm6n6 iddouci naErtnout zde specialni model vlivu iujici medi5lni svobodu. Argumenty pro a proti se zdaji bjrt pomErnB vyv6- kampani, jak je zachycen na obrazku 13.3.Kampaii obvykle obsahuje mnoho ien6 (Paletz a Schmid, 1992).Je ovSem dosti tgik6 seridzng odhadnout, jake sdEleni distribuovanjrch prost?ednictvim rdznjrch mkdii, piiEemi dosah a 6Ei- ndsledky by mglo odrnitnuti mediglniho pokrjrvkni teto oblasti. nek techto sdBleni se li8i podle jejich obsahu a podle povahy danjrch kanalii. Nakaza a napodoba -- Tento rys se tjrk5 zejm6na reklamy, ale plati i pro politiku a v praxi rovnBi Poloika ,,iiEinkyUv naSem modelu nim nakonec piipomini neobyEejnou roz- pro mnoho sbirek na charitativni iiEely (viz Benthall, 1993). manitost moinjrch iiEinkd, z nichi ngkter6 budou zimErn6 a jin6 nikoli, nB- kter6 budou kr5tkodob6 a jin6 dlouhodob6. U S ~ B C ~Ei ,,iiEinnostUkampang op6t Filtrujici podminky zavisi na pomBru mezi iiEinky planovanjrmi a skuteEnE dosaienymi. Kriterium iiEinnosti tak stanovuje skm podavatel. Hodnoceni kampani: ovSem musi brat Existuje soubor ,,filtrujicich podminek" Ei potencialnich zabran, kter6 usnad- v 6vahu i 6Einkyvedlejgi. NBS modelje piipominkou sloiitosti kampani a toho, ii~~ji,nebo naopalc znesnadfiuji tok sdgleni smBrem k veiejnosti Eijeji vybrane jak snadno se mohou ocitnout na scesti. 0 politickjrch kampanich (dobi-eoteto EBsti. 0 ngkterjrch z tgchto podminek jsme jii hovoiili. Jejich fungovani lze do problematice piSi Kraus a Davis, 1976) i o jinjrch druzich kampani (Rice urfitk miry pfedvidat, i lcdyijen ve velmi hrubjrch rysech. Ddleiita je pozor- a Paysley, 1981; Rice a Atkin, 1989)existuje obrovske mnoistvi literatury. nost, protoie bez ni by iadnjr iiEinek nemohl nastat. Pozornost zavisi na z&- Vjrsledky vyzkumu kampani nelzejednoduSe shrnout jinak, nei ie ngkteld jmu piijemcd a na tom, jak je pro nE obsah ddleiitjr, na jejich motivaci a pied- kampanB se zdaji bjrt 6spBBn6 (Mendelsohn, 1973)a jine neuspgine (Hyman pokladech i na falctorech souvisejicich s kanfily. Figuruje zde take vnimhni a Sheatsley, 1947)- s tim, ie ve vBtSint3 piipadd popsanjrch v literatuie (Win- (percepce), protoie sdglenijsou otevfena alternativnim vjrkladdn~a iispsch dahl a kol., 1992) a pravd8podobnG i ve skuteEnosti se vyskytuji fhtefna se- kampnni! dojist6 miry zavisi na tom, zda budejeji sdgleni interpretovano tak, * lhani a EasteEn6 6spBchy. Rogers a Storey (1987, s. 831) dochize~v souvis- jalc bylo zamjrdeno. Vyzkum zaznamenal vyskyt ,,bumerangojrch" 6Einkd - losti s kampangmi k zPvEru, ie ,,posun ve zkoumani komunilca~lliclldtinlcil kupFi1cladu p?i pokusech zmgnit piedsudky (napiiklad Cooper a Jahoda, a komunikaEni110 procesu vede k poznatku, ie komunikace pdsobi v ramci 1947;Vidmar a Rokeach, 1974). Tvdrci obchodnich a politickjrch kampani se komplexniho spoleEensk6h0,politick6ho a ekonomick~hozszemi a ie vytva- neustale snaii vylouEit protiiifinky, kter6 by pomohly ,,opozici". Nechtgne ieni iiEinkfi nelze oEekkvatjen od komunikace sam6". vedlejgi iiPinky se vyskytuji i v kampanich vedenjrch s cilem ziskat penize na dobroEinn6 6Eely. Vjrzvy k pomoci zemim tietiho svgta mohou naptiklad vy- Ohlasy kampane tv5tet obraz neschopnosti a m6nGcennosti dotyEnjrch zemi Ei narodd (Bent- Jii jsme vyjmenovali rdzn6 podminky ovlivfiujici iispkch nebo selh6nl kam-hall, 1993). pan& Je vSak tieba uEinit je6tB ngkolik daliich pozntimek. Za prve, v mnoha 0 roli, kterou pi-i zprostiedkovini 6Einkd kampani hraje skupina, bylo oblastech spoleEensk6110 iivota, zejm6na v politice a obchodu, se kampali napsano mnohe (viz podkapitola Osobrzi vliv a prdbe'h Izamparzd). Zde je stala hluboce institucionalizovanou formou komunikace a vylcazuje urfitjr rl- tfeba pouze poznamenat, ie pdvod kampani leii obvykle ,,vnEUonoho mnoi- tualni charakter. Otizka pak nestoji, zda z kampani vypljrva taleovj. Ei onaliy stvi slcupin, do nichi se lid6 Iadi podle sveho vgku, iivotnich okolnosti, za- dilEi prospgch, ale zda by bylo moine kampang (neb0 reklamni akce) vdbecm6stnani, bydlibtg, zajmii, vyznrini atp. Historie jrzkumu medialnich kam- rzeprovcide't, anii by to vecllo ke katastrofalnim ddsledlcdm. Za druhe, pdvodci pani je proto do znaEn6 miry dgjinami iisili o vyrovnani se s faktem, ie spo- lcampani obvykle neovlgdaji udalosti, k nimi ve sv6tg dochcizi, ani referovcini letnost ileni tak vjrhodng ,,atomizov~nal'a individualizov6na, jak prvni o nich. Mohou proto nastat takov6 okolnosti, kter6 sdgleni kampan6 zniti tvfirci lcampani oEekavali. Pozornost venovana sdglenim a skuteenost, zda neb0 znehodnoti. eim v5tSi moinosti ovladat realitu nijalcy subjekt disponuje jsou tat0 sdBleni piijata Ei odmitnuta, je ovlivngna skupinovou loajalitou, (napi-ikladvlada tvorbou politiky Ei Siienim informaci), tin1 v6tbi je pochopi-neb0 naopak jeji absenci. telng jeho kontrola nad konefnym jrsledkem kampang.Poloilca ,,motivate" v naSem modelu (obrazek 13.3) odkazuje lc typu Za tieti, vBtSina zkoumanych kampani se odehravala v podminkach volne a stupni ofekAvan6ho uspolcojeni Elend publika. h'Idie ovlivnit uEelli nebo soutgie (tedy v prostiedi protikampani nebo diskusi o alternativach). Teorie zmgnu postojfi. Oiiveni zajnlu o motivy publika a obecngji o piistul~z hledislca je snad a i piiliS ovlivngna pdsobenim takovjrch podminek, zatinlco o lcampa- ,,uiivAni a uspolcojeni" bylo ovlivn6no Csilim o lepii pPedpo\r8di a vysvgtleni nich zamBienjrch k cildm, pro ngi neexistuje konkurence a jei ~robihajizn procesu mediAlni110 pfisobeni (Blumle~.a McQuail, 1968).Tyto ,,filtrujici pod- podminek, ktere zti!iuji vyhnuti se medialnimu pfisobeni, toho vime pomErn6 nlinky" spolefn6 urEuji skladbu zasaien6 vei-ejnosti. U S ~ E C I I lcampani! nako- malo. Takove piipady se vyskytuji spiSev uzavienjrch reiimech mimo kontext nec zavisi pravi! na tom, do jake miry se ,,shodujel'sMadba planovane cilove zapadni industrializovane spoleEnosti. Je moine, ie jejicll prozkoumani byslcupiny a skuteEn6 zasaiend East veiejnosti. stavajici teorii pozm8nilo. 380 381 neStBsti mi51 sklon vzrdstat podle toho, jakjr prostor v tisku by1 dftvan sebe- Motivace d Mnoho sdBleni -a-.a- ~ ~ i n k ~ Kognitivni Afektivni Behavio- ralni -a- Piikladem moinjrch n6kazovjrch 6Einkd je Fada iinosd letadel v letech 1971-1972. Tyto iinosy vykazuji jasn6 znaky ovlivn5ni zpravodajstvim. Hol- den (1986) piinesl doklady o podobnosti jednotlivjrch piipadfi, ukazujici na vliv mediilni publicity. Teorii, ie ohlasy v tisku mohou ,,spouStBt"vlnu indi- vidualnich alcci patologick6 povahy, podporuji i dalSi empirick6 doklady. Phil- lips (1980) poukazal na to, ie poEet sebevraid a automobilovjrch a leteckjrch -a-Filtrujici podminky Pozornost Vnimani Skupinova Rdzny veiejny dosah Kolektivni zdroj -+-Rdzne kanaly Určeno pouze pro studijní účely ULINKY ~Einnostkampan6 rozhodn5 do znaEn6 miry zavisi na vztahu mezi poda- vatelem a piijemcem. Vztahy iiidouci pro lisp5Sne vedeni kampang vznikaji rdznjrmi zpdsoby. 0 n5kterjrch aspektech tohoto procesu jsme jii pojednali v souvislosti s Sinky na individualni firovni. Vjrznamnjrmi Einiteli jsou pie- devSim piitailivost, autorita a dhv5ryhodnost m6dii a zdrojd. ZvlaSt5 ddleiita jsou rnortillli Ei emocionalnipouta mezi publikem a mddii a take vira publika v objektivitu a nestrannost zdrojd. Bez povSimnuti by rovn5i nem5la zdstat skuteEnost, ie learnpan6 se mo- hou liSit podle toho, co Rogers a Storey (1987)nazfiaji ,,t6iiSt5prosp5chuU(10- c ~ r sof betzefit). Nikter6 kampani chtiiji budit dojem, ie jsou vedeny v zajmu recipients Inapiiklad zdravotn5 osvitove neb0 informativni kampanti), za- tinlco jind se vedou zieteln5 v zajmu podavatele (v6tSina lcomerEni reklamy). To samo o sob5nemusi nutilk znamenat rozhodujicivjrhodu pro prvn5jmeno- vane kampane, nesplni-li dalSi zakladni podminky Gsp5Snosti (jako je zasa- ieni zamjrSlendho cilov6ho publika Ei vjrb5r spravn6ho sdBleni). Ddv5ra a dobra vdle pFijemc0 dokaii kampani hodn5 pomoci. 0 dopadech informativnich kampani na veiejnost mame k dispozici mno- hem vice informaci, nei je tomu u kampani komerEnic11, piestoie komerEni kampanf:jsou mnohem East6jSi. Stale neexistuje dostatek reprezentativnich dokladd, kter6 by umlEely tvrzeni, ie pPesv5dEovaci sila kampani je siln6 pPe- cefiovana. Dolclady o lieinnostijsou Eastojen nepiim6 a vychazeji hlavn6 z tr- valeho chovani samotnfch pdvodcd kampan5. Osobni vliv a priibe'h kampan6 HypotCza o ,,osobnimvlivu" nemi jen silnjr dopad na vjrzkum i samo ve- deni kampani, ale hraje take vjrznamnou roli v teorii masovd komunikace, a dokonce v ideologii m6dii. Casto se k ni odkazuje,je-li tieba vysv6tlit nedo- statek dokladd o pFim6m medialnim pdsobeni. ,,Osobnivliv" slouii take jako argument proti nazoru rozvinutemu nejprve teoretiky masove spoleEnosti a pozd5ji zastanci ideologick6hodeterminismu, ie media v modernich spolee- nostech jsou mocnjrmi a t6m5i nevyhnutelnjrmi tvdrci znalosti, nazorb a pfe- sv5dEeni. ,,IdeologickBsloika" teorie osobniho vlivu spoEivd v piedpolcladu, ie jednotlivci jsou pied manipulaci ,,chrBnBni" silou osobnich pout a skupinovou strukturou, v jejimi rgmci ziskavaji znalosti a vytvgieji si usudky. VelkB East vjrzkumu a livah vBnovanjrc11 teto otfizce se ovSem od takoveho prost6ho tvr- zeni postupn5 vzdaluje (napiiklad Okada, 1986). PPestoie vjrzkum potvrzuje ddleiitost konverzace a osobniho kontaktu jalco doprovodnych a snad i modifikujicich prvke mediallliho ovliviiovani,do- sud se ziet~ln6neprok5zal0, ie by osobni vliv vidy fungovaljako silnjr nezg- visljr neb0 protichddnjr zdroj ovlivfiovalli ve vztahu k zaleiitostem b5in5 zpra- covcivanjrm masovjrmi m6dii. NBkter6 z dokladfi uvdd5njrch pdvodci t6to teo- rie byly take podrobeny piezkoum5ni s odlignjrmi vjrsledky (Gitlin, 1978). Dale se zieteln5 ulcazalo, ie rozdgleni na , , ~ d c e "a ,,n~sledovnilcy"se liSi od t6matu k t6matu. Role jsou promEnliv6 a je mnoho t6cl1, lrter6 nelze pFiPadit k tf:m ani on5m (a lcteii mohou bjrt i mimo dosah vlivu skupiny) (Robinson, 1976). Navic se pak zda pravd5podobn6, ie dochizi spiSe k mnohastuplio- vemu nei jen dvoustupiiov~mutoku. Je ziejmd, ie mdie dojit a skuteEn5 tak6 dochhzi i k pfim6mu pdsobeni medii bez ,,vmESovbni" nizorovjrch vddcd, a je vysoce pravd6podobilt5, ie pd- Pojem ,,osobnivliv" (persotzalitzfluetzce)si v ramci studia liEinkd masov6 kornu- sobeni m6dii mdie bjrt osobnim vlivem jak podkopav&no,tak i podporov5no. nilcace vyslouiil tak vysok6 postaveni, ie se o n5m hovof-ijako o z5klaclni sou- Navzdory t5mto limitujicim poznhkAm k tezi o osobnim vlivu existuji olrol- EBsti ,,dominantniho paradigrnatu" (Gitlin, 1978).Tento pojem se sice dotfk5 nosti, za kterjrch mdie bjrt osobni vliv siln5jSi nei media: velmi dobPe doku- vSech clruhd lieinkti,alejeho pdvod tkvi ve studiu kampani. 0 zasahu osobnich mentovanjrm piikladem takov6 situace se zdd byt svrieni S5ha v jrsinu (Te- kontalctD jalro zdrojd vlivu nejvice vypovida prdb5h stPedn5dobych a fimysl- heranian, 1979). njrch polcusii pfesvidEit a informovat. Z a a d n i piedstava osobniho vlivu je prostB. Jeji pdvodci ji vyjBdi.ili v prdb5hu vjrzkumu prezidentskd piedvolebni Icampanf:v USA (Lazarsfeld a kol., 1944,s. 151)nisledujicim zpdsobem: ,,My& 1: lelllcy zprostPeclkovandrozhlasem a tiskem Easto plynou nejprve k nazorovjrm vddcdm (opi~~iot~leaders) a od nich pak k men6 aktivnim EBstim populace." VrBtime-li se k piedpokladu uEinkfi m6dii ve svitle zn~iiiovanychdokladd a teorii, hlavnim zav6rem je, ie s8m pFedpoklad ~Einkfimasovych nledii jeVe hfe jsou tudii dva prvky. Prvnim z nich je piedstava populace rozvrst- opodstatn6nfJ ale smcr, stupefi, trvalost a piedvidatelnost fieinkti jsou na-ven6 podle stupn5 z5jmu a aktivity ve vztahu k m6diim a k tkmatiim, jimii se prosto prom5nlivC a musi bjrt zjigtlovany pFipad od pPipadu, pPiEemi moinostim6dia zabS;vaji (struEn6PeEeno ,,nizorovivbdci" a ,,ostatniU).Druhjrm prvltem zobecn6nijsou velmi omezen6. je pPedstava ,dvoustupliov&hotoku" vlivu namisto pfim6ho kolitaktu mezi ,,podn6temUa ,,respondentemu.Tyto fivahy pozdiji dale rozvinuli a rozpraco- vali ICatz a Lazarsfeld (1955). Od t6 doby se mnozi autoii rozbord kampani pokouSeli zahrnout roli osobniho vlivu jako ,,prom6nnou".Rafinovan5jSi orga- nizatoii kampani se snaii tuto mySlenku vyuiit k jejich usp6gn5jSimu Pizeni. 382 383 he media effects tradition The implication that the media effects tradition has been the motor force behind the development of mass communication research was established iswith the dynamic expansion of the field in the period following the Second World War, and the generation of awareness at that time of the importance of 'intervening variablesf. and illustrated in Section 1.Indeed, as commentators such as McQuai] have The notion of 'intervening variable' connects back to an interest within noted, 'the entire study of mass communication is based on the premise social theory in the 'rediscovery of the primary group1,and to studies such that the media have significant effects'; however, he adds that, 'yet there as those of 'Hawthorne' (Roethlisberger and Dickson, 1939)and Stouffer is little agreement on the nature and extent of these assumed effects1 (1949) which recognized that attempts to manipulate human-behaviour in (McQuail, 1994, p. 327). As this section shows, much of the movement in hierarchical organizations were often undermined by the resistanceof cohesive the effectsresearch tradition has been away from the notion of direct effects i orgdnizationalsubcultures. Earliereffectsstudieshad tended to focuson short- (the stimulus-response or magic-bullet premise), towards an interest in term and measurable effects,and the audiencewas perceived asan aggregate mediation and intervention -the filtering or prismatic 'intervening variables1, ofisolated individuals. The newer generation of studies emphasized the social to do with the individual, the physical context of viewing or reading, and 1 relations that connected people, the shared values that ~ ~ o u n t e dfor group the social and cultural context, that lie between the delivery of a 'messager solidarity in small groups or communities, and the relationship of attitudes and any influenceit may be said to have. and behaviour to such close personal groups. Studies of 'the two-step flow' The preoccupation with effectscan be related to a wide range of issues in the 1940s stressed the importance of interpersonal networks in the and interests. Mass media products were new to the nineteenth century, and 1 communication process. have since gone through a variety of transformations, both technological - and cultural. They are, almost by definition, designed to attract attention, and have regularly challenged and provoked establishment values in order to do so.Unease about the media, whether popular or establishment in origin, is an under-researched phenomenon, but it is clear that there has always been substantial unease, and a body of opinion which believes that more should be done to study the 'effects' of media. Such concern has typically focusedon issues related to violence, sexualbehaviour, 'bad language', moral values. There areothers whose interest is in measuringmore benign, positive, or even 'pro-social' effects,whether these are to do with the 'effects' of media on political behaviour, consumption, levels of information and education, or campaigns against smoking, drug abuse, or AIDS. Media industries and advertisers have an innate interest in questions relating to the audiences for their programmes and advertisements. As both Hardt and Gitlin The first extract in this section is drawn from the second of these studies, Katz and Lazarsfeld Personal Influence.Published in 1955,and based on 1945 research data, it was sparked off by the first two-step flow studyl Tllepeople's Choice (1948) which had been researched in 1941. The main focus of this first study was on factors that influenced voting behaviour; its 'discoveryi, as Katz and Lazarsfeld called it, was that mass media played very little part in the process of attitude and opinion formation. The main influence was that of other people. Key people within the primary group Were seen to take the role of 'opinion leaders'; these opinion leaders were important 'intervening variables' between media and audience. The extract from Personal Influence contextualizes the two-step flow' and further examinesthe role of opinion leaders or 'influentials'. Gitlin's criticism notwithstanding (see Section I), the concept of the 'two-step flow' is important, in that it switched the focus of research from the individual in demonstrated in the first section, the majority of American-based research I a laboratory, to the individual as member of one or more primary groups was, and to an extent still is, based on an administrative model, funded by in their social context, and in doing so it invited a broader range of relevant the media industries themselves and whose goals, at least in relation to the drive for advertising revenue might more narrowly be described as the delivery of audiences to advertisers (see the Smythe extract in Section 4). This too can be seen as requiring that a certain 'effect' be shown to exist, otherwise why should advertisers use the medium? This section focuses on effectsstudies themselves, rather than the place 118 factors into the analysis. In short, its own defects aside, it greatly extended the research imagination. In his famous statement 'mass communication does not ordinarily serve as a necessary or sufficient cause of audience effects, but rather functions through a nexus of mediating factors' (Klapper, 1960,p. 81),Joseph K l a ~ ~ e r moves away from a media-centric approach. In the extract in this section Určeno pouze pro studijní účely ncss of mass communication itself as an influence,whilst also assessingthe roles of other important influences which contribute to observable change of opinion. Observable change of opinion in this framework refers to effects which are registered in the short term. Few studies in this tradition have been able to analyse or hypothesize the effects of media consumption over consid- erably wider time spans. This may in large part be a reflection of the limitations of the favoured quantitative methodologies which dominate effectsstudies, as well as of demands of industry for immediate feedback and results. One approach to effects which has grappled directly with the issue of long-termeffectsis to be found in the work of GeorgeGerbnerand his theory of'media cultivation'.This grew out of 1960sand 1970sresearch into media violence and society, in the wake of intense public debate. The key to understanding cultivation as 'effects' is its examination of the relationship between television culture and the symbolicenvironment it creates for the audience, the idea being that television 'cultivates' people's beliefs. The viewer is subject to a slow, cumulative effect, related to the intensity of his or her viewing over long stretches of exposure to the values and world representations of television. Gerbner's extract in this sectionfocuseson his research model of cultural indicators. Cultural indicators can be understood as similar to economic indicators utilized by economists in the understanding and creating of economicpolicy. Astudy of television would serve as an indicator of cultural values.Television is then seen as the predominant contributor to the symbolic environment, taking the place that organized religion held in past centuries. Gerbner's centralconcern is to showhow farviewers' perceptions of society, social structures, gender roles, and so on, are congruent with and modelled on the (highlyskewed) representations of these things through television. 'Television cultivatesconsciousness.Accordingto Gerbner it tells us about what is good and bad in our society; it is a symbolicsystem which cultivates and regulates our perceptions. Thus, methodologically a lot of emphasis is placed on content analysis of television output to unpack the values and beliefs it propagates. Such analysis explores the cultivation of collective perceptions and ideas through the public message system. One of its consequences for research has been to resurrect the notion of the media, and particularlytelevision, as a source of powerful effects, where television acts asa stimulus,and the audience responds in termsof behaviour, attitude and opinion change, albeit over an elongated period of time and viewing exposure. Thus, whereas in Europe the reconceptualization of the media aspowerful cameabout in the late 1960sand 1970sthrough the process of highly-abstract, French-inflected, neo-Marxist macro-analysis of media as 'ideological apparatuses' of social reproduction, in the U.S.A. a similar outcome was the product of essentially empirical, content-based analysis. It was open to criticism, however, for its particular focus on television, and its relative insensitivity to patterns of differencein television watching other than along the continuum of 'light' to 'heavy' television viewing. Where Gerbneris concerned with media as generalagents of enculturation b understood in purely individualistic termsrather than in relation to the Social -..-- . U l l of the rnechanisAs th;ough which the media create consensus. Unlike Gerbnertshypothesis, their agenda-setting model attributes to media not a directinfluence on attitude formation,but on what it is that people think it is important to be thinking about. Thus the mass media influence people not by telling them what to think, but by telling them what to think about. The basicidea ofagenda settingasserts a direct causal relationshipbetween the content ofthe media agenda and subsequent public perceptionsofwhat the important issues of the day are. Research can establish this relationship byboth examiningthe contentof the media agenda and thmugh interviewhg audience membersinorder to explorethe extentofconpitybetween media and audiences in the priorities which they attribute to issues. The salience ofan issue inthe agenda settingmodel is important sincethe model ProPoses that an issue ofhigh media salience willbe also perceived by the audience to be very important,whereasissuesof lowermedia salience notbe rated by audiences, and ones of very low salience may never even be registered by audiences. M ~ c ~ ~ ~ ~and Shaw here report a satisfactory first test of the agenda- setting hypothesis. Subsequent research such as that of Oscar Gandy (lgS2) has tried to move the analysis away from media definitionsof importance to the agendaswhich are setby those organizations and power groupswhich enjoy privileged access to the media. None the less the premise remains that the media are sufficientlypowerful that they can construct audience perceptions of the socialworld, yet again swingingresearch away the earlier model of limited effects so ably summarized by Klap~er(19b0). Asking not what the media do to people, but what people do with the media, the 'uses and g~atifications'approach represented here in the extract from Blumler, Katz, and Gurevitch, takes us back from the media to the audiences, not the passive audiences of the stimulu+response model but, in the first of its many guises over the past 20 years, an active audience in control, to some extent, of the ways in which its members choose to be by the media. 'Uses and gratifications' shiftsthe focusofresearch in the 'effectstraditionfaway fromthe persuasive aimsofthecommunicator towards the recognized needs of the audience, to treat these needs as intervening variables in the relationship of media content with audience reception. ~n updated version of what they describe in the article as P functionalist approachto the mediacanbe stated thus: 'Uses and gratification theory is concerned with the socialand psychological originsofneeds, which generate expectations of the mass media or other sources which lead to differentidpatternsofmedia exposureresultinginneed gratificationand other unintentional consequences' (Rosengrenet ~ 1 . ~19851P-14.1. The 'uses and gratifications' approach can be traced back to the work of Herrog (1944)in which she examined the use that women listeners made of day-hmeradio soap operas to escapetheir mundane lives; indeed a similar approach was taken by Radway in 1984 to examine women's reading romance novels (see Section 10). The main thrust of the approach is to examine people's motivations media use. It has been criticized for an overly functionalist conception, focusing on the role of media in satisfying audience needs, a Process --- Roethlisberger,F. J. and Dickson, W. J. (1939)Management and the Workcr, Harvard contextofboth production and consumption. In its simpler manifestations the media are represented as innately neutral or positive resources at the disposal of individual needs. Media content always serves a function; otherwise it would not exist. Methodologically the theory places possibly undue faithin the abilityofpeople, when asked, to =tialate their own needs and gratificationsin relationto the media.Thesearchforafinitelistoffunciional categoriesin aid ofquantitativeresearch may be a significantbarrier to deeper investigationofthe psychologically,sociallyand culturallyconte~tu&~dways in which viewersorreadersexperience,enjoy,negotiate, refled upon, fantasize and in many other ways interact with the media. 'Uses and gratifications' Was a major influence in the leffectstradition1, and many ofitsearlierconceptualproblemshavebeen engaged andresolved; McQuail (1984)tfor instance, goes some way towards this. There have also been attempts to unite some of the media-centred approaches with notions ofdifferentialaudiencejudgements and opinions.Inpa&alar, McCombsand Weaver(1985)suggesta synergyofagenda settingwith uses and gratifications to bring together media-centred and audience centred approaches. , The final extract,by Jensen and Rosengren, talks of combining some of the main strands of the field within the 'effects traditionf by emphasizing their common concern with the audience. Effects research, uses and ~afificafions,literary criticism,cultural studies and reception analysis, each strandsthat are generally intertwined in the samerope, and which be rewound. The author calls for cross-cultural and pluri-methodo- lo@cal development. In short, while this tradition shows evidence of antagonismbetween differenttheories, there is alsosomeevidenceofmutual learning and of a will for convergence. Referencesand further reading Cumberbatch,G. and Howitt, D.(1989)A Measure of Uncertainty: The Effects of the MassMedia.British StandardsCouncil ResearchMonograph Series:1,JohnLibby. Dale, E. (1933)Children'sAttendance at Motion Pictures,Macmillan. Dale, E. (1933)Motion Picturesand Youth: A Stlmmary,Macmillan. candy,0.(1982)BeyondAgenda Setting,Ablex, Norwood, NJ. HerzOgtH. (1944) What do we really know about daytime radio listeners? In Lazarsfeld, (ed.) Radio Research, Duell, Sloan and Pearce, New york. H'Jvlandl C. L t Lumsdane, A. A. and Sheffield, E D. (1949) Experimentsin M~~~ Cilnlmunicntion, Princeton University Press, Princeton,NJ. Napper,J- (1960)The Efifectsof Mass Communication,Free Press,New York. Lazarsfeld, E, Berelson, B. and Gaudet, H. (1948)The People's Choice,Columbia University Press. S.A. and DeFleur, M. L. (1988)Milestonesin Mass CommunicationsResearch, 2nd edn, Longrnan. McCornbstM. E.and Weaver, D. H. (1985)Towards a merger of gratification'sand agenda-setting research. In Rosengren et al. (eds)Media Grat$~tion's:Current Pcrspectiz~es,Sage. McQuailtD. (1984)wth the benefitofhindsight:reflectionson uses and research. In Critical Studiesin Mass Cnmmunicatio~~,~01.1.N ~ .2. McQuailt D. (1994)Mass Conrmzrnicntio~zTheory: An Introduction, 3rd edn, Sage. University Press. Rosengren,K. E., Palmgreen, I? and Wenner, L. (1985)Media Gratificatio~lResearch: Current Perspectives, Sage. Stouffer, S. A. et al. (1949)The American Soldier: Studiesin SocialPsychology in World War. Princeton University Press. Určeno pouze pro studijní účely Určeno pouze pro studijní účely