ZÁKLADNÍ TYPY PÚSOBENÍ MEDIÍ NA PUBLIKUM Tab. č. 1 HLAVNÍ AKTÉŘI A ZÁKLADNÍ TÉMATA DISKUSE O MEDIÁLNÍ CH ÚČINCÍCH OTÁZKY PRAKTIK AKADEMIK EMPIRIK Mají média nějaké účinky? minimální Silné mají,ale jsou diferencované Jakým způsobem nás média poskytují poskytují slouží i manipulují ovlivňují? informační iluzivní servis i kompenzaci a tak relaxaci, manipulují, reagují na poptávku Jaké jsou nejdůležitější informace Odvádějí konzervují status quo účinky masových médií? zábava pozornost od skutečných problémů Které účinky masových médií nabízí minimální při správném užívání řada jsou pozitivní? výklad pozitivních účinků zvláště pro klíčových socializaci společenský ch trendů- orientují Které účinky masových médií pokud "kultivace" při nesprávném užívání je zde jsou negativní? existují jedinců možnost imitace negativních vzorců vyplývají neschopných chování. Vinu ovšem nese především z neadekvát reflexe, kteří rodina a škola ního snadno podléhají užívání manipulaci. médií Společnost sestávající z většího počtu takových lidí je inherentně nestabilní Óăčéma č. 1 PŘEDSTAVY O POVAZE MEDIÁLNÍCH ÚČINKÚ (Paradigmatické proměny/etapy výzkumu mediálních účinků 1920 - 2000) VELMI SILNÉ S Í L A SILNÉ Ú Č SÍLÍCÍ I N K Ú SLÁBNOUCÍ /diferencované, individualizované/ OMEZENÉ NULOVÉ 1920 1940 1960 1970 1980 2000 ČAS Schéma č. 2 PŘEDSTAVY O POVAZE MEDIÁLNÍCH ÚČINKÚ (Paradigmatické proměny/etapy výzkumu mediálních účinků 1920 - 2000) teorie injekční stříkačky S Í silné účinky L A sílící účinky Ú Č I N K slábnoucí účinky U omezené účinky nulové účinky 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 HAS 1972 1942-45 1960 1970 McCombs, 1927 C. Hovland: J.Klapper: Tichenor, Shaw: Teorie 1976 H. Lasswell: Armádní výzkum Effects of Mass Donohue, 1972 mediální deFleur, Ball-Rokeach Propaganda Communication Olien: Report agendy Teorie závislosti Techniques 1937 Teorie to the in the Wold War Založen Institut 1948 vědomostní Surgeon 1973 1984 pro výzkum The People´s propasti General Noelle-Neumanová: Velký test propagandy Choice Spirála mlčení amerických hodnot