Public Affairs, Governmen Relations a Lobbying uim m m je dulezite vedet vie !> 2. širší koncept - public affairs se do jisté ^ míry překrývá s public relations -^ koncentruje se spíše na korporátní komunikaci 111�5555 Public Affairs - definice (P. Nemec. J. Línová) „.. Jsou funkcí managementu a jejich ^^^™ posláním je pozorování a analýza ------ nekomerčních vztahů s okolím organizace | a organizování vhodných podpůrných akcí či dokonce protiakcí." (např. aktivity nátlakových skupin či občanských sdružení a také government relations) I Firemní komunikace a řízení reputace 55555 0202020202000000000000700000 Goverment Relations > „.. Je činnost, která zahrnuje jednání se zákonodárci a vládními představiteli k _ podpoře či obraně před dopady legislativy a regulace." > klíčovým nástrojem je lobbying realita českého prostředí odpovídá užšímu pojetí, tj. public affairs = zejména lobbying I Firemní komunikace a řízení reputace Lobbying ^ jako termín se objevil století lobby = původně prostory (chodba, předsálí, vstupní hala, kuloáry) v area britské Dolní sněmovny lobby = různé skupiny, které se zde (v GB a USA) snažily působit na zákonodárce, aby podpořili či zamítli určitý návrh < / Firemní komunikace a řízení reputace 111155599999999999999999999990 020202090000000000000001010101 Lobbying - definice (Luigi Grazianol „.. Je specializovanou a odbornou reprezentací prostřednictvím široké škály m prostředků, které v zásadě vylučují korupční výměnu služeb, ve své podstatě velmi odlišná od obecné nespecializované reprezentace, kterou zajišťují volení zástupci. Jako reprezentant partikulárních zájmů lobbyista dodává informace a technicko-odborné expertízy, které mohou být užitečné a někdy rozhodující při definování legislativní a správní regulacemi Firemní komunikace a řízení reputace Lobbying > činnost veřejně kontrolovatelná a^^ legální ■ > důležitá participační a informační hodnota, tj. - občan se vyjadřuje i mimo volební akt - do systému rozhodování se dostávají další informace a hlediska pozn.: dlouholeté diskuse na téma zmenšující se demokratičnosti systému / Firemní komunikace a řízení reputace 11��99999999999999111 Lobbying - hlavní nástroje 1. využití osobních vazeb a kontaktů > „klasická forma" lobbyingu > osobní setkání, telefonáty, korespondence, elektronická komunikace... 2. monitoring a analýza daného prostředí a S procesů, které v něm = probíhají ■ např. monitoring legislativního procesu, přehled jednotlivých decision makerů a jejich názorových preferencí... 3. mobilizace širší skupiny sympatizantům > jednotlivců či organizovaných skupin > petice a podpisové akce, _ demonstrace, dopisové a telefonické kampaně... 4. realizace standardních komunikačních kampaní > využití standardních komunikačních nástrojů z oblasti media relations, event managementu, reklamy, DM... / Firemní komunikace a řízení reputace 555 Korupce - definice (M. Zantovský) „...je prime působeni jednotlivce ci zájmové skupiny nebo jejího reprezentanta na voleného představitele nebo vládního úředníka s cílem ovlivnit výsledek legislativního, regulačního nebo exekutivního procesu výměnou za materiální nebo zpeněžitelný prospěch voleného představitele nebo vládního úředníka či politického subjektu, který reprezentují. Korupce je zpravidla neveřejná." ■ / Firemní komunikace a řízení reputace Regulace lobbyingu > Regulační přístup - stanovení pravidel, kdo a za jakých okolností může provozovat lobbying > Liberální přístup - vychází z názoru, že ^^ společnost a obecné zákony jsou sami dostatečným regulátorem, pokud je ovšem o lobbyingu dostatek veřejných informací / Firemní komunikace a řízení reputace ? !0!!!!"""" Regulace lobbyingu v Evropě > není pravidlem > Švédsko, Nizozemí, Rakousko, Irsko, Řecko, Španělsko - regulace neexistuje > SRN - relativně obsáhlá úprava - povinná každoroční registrace všech jednotlivců i skupin, kteří chtějí prosazovat svoje zájmy ve Spolkovém sněmu, na základě které získají propustku do budovy > Velká Britanie - namísto regulace lobbyingu existuje etický kodex člena Dolní rovněž pracovníci aparátu poslanců a akreditovaní novináři jsou součástí veřejného registru a musí informovat o svých vedlejších aktivitách i i / Firemní komunikace a řízení reputace 0544444441 �9999999999111 Regulace lobbyingu v EU > počítá s aktivitou zájmových skupin vita ji > rozlišuje - „non-profit making organisations" (evropské, mezinárodní nebo národní svazy ze všech oblastí ekonomické a sociální aktivity...) | - „profit making organisations" (právní firmy, public relations a public affairs poradci...) > definuje doporučené zásady chování zájmových skupin > definuje práva a povinnosti svých úředníku 'Sbij / Firemní komunikace a řízení reputace Regulace lobbyingu v USA > > > právo na lobbying se odvozuje z prvního dodatku Ústavy USA, podle něhož Kongres nesmí omezit práva občanů vyjadřovat se k politice vlády í pokusy o regulaci lobbyingu od počátku 20. století v roce1938 přijat The Foreign Agents Registration Act - reakce na fašistickou propagandu ovlivňující domácí politiku - povinnost registrovat se a podávat zprávy o činnosti pro cizí agenty (platí dodnes) od té doby několik neúspěšných pokusů v prosinci 1995 přijat The Lobbying Disclosure Act of 1995 reakce na antirefromní aktivity farmaceutických firem detailně pojatá regulace lobbyingu povinnost registrace a předkládání pravidelných zpráv / Firemní komunikace a řízení reputace 9999999999999999� Děkuji za pozornost BJ$ON&RO$E ■i.ihons organizuje partneri Na financovaní projektu se podílí Evropský sociální fond