. . . je důležité vědět víc Krizová komunikace Může nás potkat krize? Mějme neustále na paměti, že ... KTERÁKOLIV instituce může být KDYKOLIV zasažena nějakou formou krize krize nemusí být přímo něco, co ohrožuje lidské životy, majetek, životní prostředí, ale i událost z hlediska chodu firmy sama o sobě nevýznamná to co může společnost poškodit či zničit, nejsou obvykle škody způsobené samotnou krizí, ale negativní publicita Co je to krize? Jedna z definic komunikační krize zní: ,,Krize je vážný incident, který ohrožuje například bezpečí lidí, životní prostředí nebo výrobek a dobré jméno firmy a který již zaznamenal nepříznivou publicitu nebo mu tato publicita hrozí." Zjednodušeně řečeno se jedná o: ,,neočekávanou negativní publicitu" Typy krizových situací (Cutlip, Center, Broom) neočekávaná krize nejobávanější druh, není čas se připravit. např. havárie a přírodní katastrofy postupně se objevující krize dává určitý čas na přípravu a plánování, ale může poměrně rychle vyvrcholit např. je rostoucí nespokojenost zaměstnanců trvalá krize může působit bez ohledu na vyvíjené aktivity např. fámy a spekulace ­ latentně v médiích nebo formou ,,šeptandy" Obvyklé příčiny krize negativní hospodářské výsledky nestandardní obchodní operace ekologická katastrofa ztráty na lidských životech v důsledku havárie závažná hospodářská kriminalita člena managementu výrazné zvýšení cen radikální snížení počtu zaměstnanců ... Možné zasažení cílových skupin klienti akcionáři široká veřejnost, příp. veřejnost v lokalitě působení společnosti (komunita) zaměstnanci odbory desicion makers .... Komunikačně špatně zvládnuté krize 1999 ­ Firma Coca-Cola 40 dětí mělo zdravotní potíže, když se napily Coca-Coly, která obsahovala vadný kysličník uhličitý. Firma Coca- Cola situaci nezvládla. Po celém světě bylo propuštěno 5000 lidí, zisk poklesl o 31% a byl propuštěn generální ředitel. 2002 ­ Spolana Neratovice, a.s. V období povodní unikly ve Spolaně Neratovice do ovzduší a vodních zdrojů zdraví škodlivé chemické sloučeniny. Společnost podávala veřejnosti nejednoznačná stanoviska. S důsledky komunikačně špatného zvládnutí krize se Spolana potýká do dneška. Komunikačně úspěšně zvládnuté krize 1999 ­ Komerční banka V důsledku fámy o uvalení nucené správy na Komerční banku začalo docházet v několika vlnách v různých regionech ČR k masivnímu výběru depozit banky. Díky okamžité reakci banky se podařilo přesvědčit klienty o solidnosti a bonitě banky a zastavit tak odliv aktiv. 2002 ­ AAA Auto Praha Společnost čelila nařčení z poskytování špatného servisu, prodeje nekvalitních aut a pro klienty nepříznivé cenové politiky. Pomocí externích konzultantů na krizovou komunikaci se situaci podařilo bez vážnějších škod zvládnout. Co je to krizová komunikace? úzce specializovaný obor (vyučuje se na univerzitách), nejvýraznější složka krizového řízení podstatou není jen chování v krizi, ale především příprava na možnost krize a prevence proti jejímu vzniku významnou součástí je pak tvorba krizové komunikace, definice specifických pravidel pro řízení a komunikaci v krizi a zásady komunikace post-krizové Životní fáze krize: ˇ fáze slabých signálů systém včasného varování ­ schopnost organizace signály zachytit, rozpoznat a analyzovat manuál krizové komunikace - aktualizovaný seznam potenciálních krizí 2. konfrontace (erupce + medializace) krize se stává z hlediska médií potenciálně zajímavým tématem první reakce - rychlá, pravdivá a jednoznačná nepodcenit roli interní komunikace využití krizových scénářů z manuálu krizové komunikace Životní fáze krize 3. vyvrcholení (+ tematizace) krize se stává tématem pro významnou část mediální scény klíčovým faktorem řešení je operativní přístup v závislosti na situaci a jejím vývoji významná role externích expertů a agentur 4. odeznění první příležitost pracovat na obnovení reputace ­ akční plán komunikace (zahrnuje korporátní komunikaci, produktovou podporu i interní komunikaci) krizová prevence: ­ zabránit cyklickému opakování krize, ­ analyzovat chování organizace v prodělané krizi a promítnout závěry do manuálu krizové komunikace Zásady krizového řízení systém dosažitelnosti (nezávislé spojení) krizový štáb (stanovení rolí) rozhodovací pravomoci (zjednodušené procedury) stanovení režimu krizové komunikace (manuál) Manuál krizové komunikace definuje okruh osob oprávněných komunikovat (mluvčích) stanovuje předběžný okruh médií pro rychlé oslovení stanovuje okruh autorit pro případné ,,přizvání" (nezávislí odborníci...) obsahuje předem připravené formulace obsahuje přesný plán instruktáže zaměstnanců Obsah MKK I. Diagnostika možných krizí Potencionální krizová témata Prioritizace krizových témat Cílové skupiny pro komunikaci Příprava na krizi / Prevence Systém včasného varování Aktivní informační politika Pasivní informační politika /zásady okamžité (vyvolané) reakce Obsah MKK II. Krize Detekce krize První reakce / provizorní postup do svolání týmu krizové komunikace Krizový tým / složení, svolání a práce týmu krizové komunikace Komunikační strategie / klíčová sdělení, šablony postupů Monitoring a vyhodnocování / průběžné sledování vývoje krize a účinků komunikace, operativní korekce uplatňované strategie Návrat do předkrizového režimu Analýza / reflexe Analýza příčin vzniku krize Analýza reakce společnosti / před, během a po krizi Vyhodnocení účinku krizové komunikace Kvantifikace dopadů krizové situace Návrh opatření Dopad krizí podle ag. Porter-Novelli (1993) Čím je krize rozsáhlejší, tím déle působí. Existuje vztah mezi způsobem řešení krize a reakcí veřejnosti. Negativní reakce veřejnosti byla prohloubena, pokud organizace odmítala odpovědnost, zveřejňovala zkreslené údaje, přistupovala liknavě k řešení problémů nebo vyvolávala dojem, že upřednostňuje svůj prospěch před veřejným zájmem. Za důvěryhodné bývají považováni očití svědci a třetí osoby, nikoliv mluvčí organizace. Ztráta prestiže znamená ztrátu peněz. Zákazníci totiž pod vlivem krize pečlivěji zvažují svá nákupní rozhodnutí. Pozitivní dopad krizí (Meyers a Holusha) vzniknou noví hrdinové rozhýbou se změny latentní problémy vyjdou na povrch vymění se lidé rozvine se nová strategie vytvoří se nový systém varování jsou nalezeny nové konkurenční výhody Tři vzkazy závěrem... Není možné se stoprocentně připravit na jakoukoliv krizi, ale z velké části ano! Dobré řešení krize spočívá spíše v přístupech než v postupech! Krize je také příležitost k publicitě, kterou byste jinak nezískali! Konec Děkuji za pozornost . . . organizujeprojekt partneři Na financování projektu se podílí Evropský sociální fond