Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí Myšlenky o podstatě a úloze ženy a muže (příklady) • Aristoteles: žena jako nedokonalý muž • Hony na čarodějnice: démonizace ženského vědění a moci • Renesance: nebyla renesancí pro ženy (vizte J. Kelly-Gadol, in Dívčí válka) • 19. stol.: legislativní úpravy v západní kultuře různé, ale všechny stavěly ženu do podřízené role • Viktoriánský model: oddělené mužské a ženské sféry Vznik ženského hnutí • Querelles de femmes • Osvícenství Hlavní témata 1. vlny ženského hnutí (19. stol.) • Právní postavení žen • Vzdělání • Účast na veřejném životě (volební právo) Christine de Pizan (1364-1430) • Začala psát po manželově smrti ve věku 35 let. • Za svého života uznávaná a čtená. • Dílo: Město žen, Kniha třech cností, Proměny Stěstěny - a mnoho dalších • Témata: láska, vztah muže a ženy, mravní výchova, výchova a výchova žen, osudy žen. Město žen 1 • Odmítá akceptovat podřazenost ženského těla (Aristotelova doktrína) • Původ zla vidí v nevědomosti • Rovný přístup dívek ke vzdělání • Napadá muže, jako uchovatele psaného slova, že neukazují úplný obraz dějin - mizení ženské tradice • Proti dohodnutým manželským svazkům (majetek, věkový rozdíl - právo na rozkoš) Město žen 2 • Přemýšlí nad vlastní proměnou v “muže” dané osudem (tj. výdělečná činnost). • Problematizuje “spokojenost” žen s ženskou rolí: odmítnutí “tradiční” ženskosti. • Předkládá problém, ale nenabádá ženy k radikálním změnám: dáno praktickou nutností (ženy měly-podle spol. postavení-malý výběr životních alternativ). Olympe de Gouges: Deklarace práv ženy a občanky (1791) • Stejně jako de Pizan vidí původ zla v nevědomosti. • Přepsala Deklaraci práv člověka do ženského rodu (francouzská Deklarace nezahrnovala ženy pod pojem “občan”). • Volá po důsledné rovnosti mezi pohlavími (“škodit druhému” by mělo zahrnovat i manželskou tyranii) (pokrač.) Olympe de Gouges • Prolínání rovnosti soukromé i veřejné (Srov. s II. Vlnou žen. hnutí: “Osobní je politické”). • Rovnost na tribuně i na popravišti • Rovné povinnosti a “nepříjemnosti” a tedy i rovný podíl na moci. • Přístup žen k majetku: zdroj svobody (srov. Mill a Woolf) • Kontext Deklarace: duch revoluční Francie: narozdíl od de Pizan, již ne “hodnota” ženy, ale “aktivita” (odmítá trpitelskou roli žen) - opět srov. 2. vlna žen. Hnutí a koncept občanství Mary Wollstonecraft: Obhajoba ženských práv (1792) • Spisovatelka, matka Mary Shelly (autorka Frankensteina) • Obhajoba přeložená do češtiny už v r. 1904. • Společnost od žen žádá jemnost, poddajnost a “psí” oddanost a “ctnost”. • Svoboda je matkou ctnosti: pokud jsou ženy v postavení otrokyní, nemohou být ctnostné. Mary Wollstonecraft • Náprava stavu je ve vzdělání a výchově žen i mužů. • Apeluje na muže, aby ženy osvobodili: svobodná žena bude lepší členkou společnosti, lepší matkou, partnerkou, dcerou… Kontext děl: • Tyto ženy psaly z pozice vzdělaných a privilegovaných vrstev; • Nicméně také z pozice právně podřadných bytostí - proto omezené požadavky a omezený výber alternativ ke změně a apel na muže, aby ženy osvobodili.