GEN110 Proseminář ke kurzu sociologické teorie genderu (podzim 2006) Komentář k hodnocení závěrečné recenze A – práce splňuje nároky na recenzi. Představuje dílo v kontextu, ve kterém vzniklo. Nepapouškuje fakta, která jsem se v textu mohli dočíst, ale shrnuje hlavní myšlenky díla (je patrné, že autorka recenze pochopila, co bylo záměrem textu, např. v Mateřské lásce nepřevypráví podobu mateřství v jednotlivých stoletích, ale uvede, proč Badinterová tuto historii vypráví, co chce čtenářstvu ukázat). Velmi kladně hodnotím snahu některých, ukázat relevanci textu pro genderová studia, pro některé současné sociální problémy apod. B – práce splňuje nároky na recenzi. C – Práce je spíše převyprávěním obsahu textu. Autorce recenze se nepodařilo práci kriticky zhodnotit, ale přeci jen můžeme nalézt pokus o jakési shrnutí a zhodnocení. D – Práce je převyprávěním obsahu. Pokud se objevuje nějaké shrnující zhodnocení, pak jen v náznaku. E – Práce má závažné nedostatky. Nesplňuje nároky na odborný text. Nedostatky, které se ve vašich recenzích opakovaně vyskytly Obsah o Nenapsaly jste recenzi ale spíše referát, reprodukující fakta uváděná autorkou v jednotlivých kapitolách. V některých recenzích se objevilo i to, co jsem zdůrazňovala, že se objevovat nemá: výčet jednotlivých kapitol a jakási krátká anotace u každé z nich (v první kapitole autorka píše, v druhé kapitole pojednává o….) o Vyjmenovávaly jste často různá zajímavá fakta, ale neuvedly jste hlavní tezi textu. Co chce autorka říci a proč? Když Wolf popisuje různé praktiky kosmetického průmyslu, anorexii a jiné fenomény, když Badinter popisuje způsoby zacházení s dětmi v 18. století ve Francii, nepíší o tom proto, že je to samo o sobě zajímavé, ale chtějí tím podložit své myšlenky. V recenzi se musí objevit, co je tou hlavní myšlenkou a ne jen seznam těch ilustrací, které podporují autorčinu tezi. o Svá tvrzení musíte opřít o fakta, argumenty a existující literaturu (musíte citovat). Pokud napíšete, že tématem se zabývalo noho dalších autorek a autorů, musíte uvést nějaká jména, odkazy na díla, která téma zpracovávají. o Stejně tak, pokud píšete, že vás text zaujal, musíte být konkrétní a napsat, které myšlenky pro vás byly inspirativní, jaké otázky se otevřely. Nestačí napsat kniha mě zaujala, protože je zajímavá. o Některé z vás uvedly, že za nedostatek díla považujete to, že se váže je k určitému kulturnímu kontextu (Francie, USA). I zde musíte konkrétně uvézt, v čem vidíte nerelevanci pro náš kontext. V čem by podle vás byly např. statistiky jiné. Proč je problematické mít příklady pouze z jedné země. o Pozor na faktické chyby. V jedné z recenzí se objevila např. věta, že by určitými změnami mohla být odstartována 3. vlna feminismu. Třetí vlnu už tu dávno máme a někteří mluví už o vlně čtvrté. Forma o V některých textech se objevovala nadbytečná a především nicneříkající sdělení.Např. text mě přiměl k zamyšlení (ano, musíme přemýšlet, to se rozumí při studiu na FSS samo sebou); kniha předkládá mnoho zajímavých myšlenek, nad kterými je dobré se zamyslet (ano, odborné knihy jsou od toho, aby předkládaly zajímavé myšlenky a my je čteme proto, abychom nad nimi přemýšleli); autorka odkazuje na velké množství literatury (ano, i toto je samozřejmost nad kterou není třeba se pozastavovat, odborné texty vždy vychází z literatury, v které bylo téma již zpracováno, takto funguje věda), Přehledně seřazené kapitoly a podkapitoly čtenáři umožňují dobrou orientaci v textu (ano, knihy bývají seřazené do kapitol, což usnadňuje orientaci v textu, ale to není třeba říkat, to každý ví). o Podobně nadbytečné je sdělení, že název knihy napovídá, o čem kniha je. Vystihnout obsah textu je totiž přímo účelem názvu. o Nepoužívejte subjektivní výpovědi. Odborný text nemůže vypadat jako zápis v deníčku (objevilo se např. Upřímně řečeno, mohu jen děkovat nebesům, že jsem se narodila až na sklonku 20. století a nikoli o dvě stě let dříve, protože praktiky provozované tehdy na mě byly až moc silným kafem), mírou kvality knihy nemůže být to, zda jste něco podobného zažily vy nebo vaši přátelé a přítelkyně (např. to co říká autorka o mýtu krásy a zaměstnání je pravda, protože moje kamarádka, když se ucházelo o místo, tak…) · Nepopisujte ani své myšlenkové pochody: Nejsem si jistí jestli jsem všemu rozuměla. Po díle francouzské spisovatelky Elizabeth Badinter jsem sáhla s rozporuplným pocitem. Neměla jsem totiž ponětí, co myslí autorka zpochybněním přirozené mateřské lásky. Kniha Priroda: vzor žena?! lze označit za poměrně dobrý studijní materiál, který mě jistě obohatil a donutil mě k zamyšlení nad některými otázkami. o Některé z vás si stěžovaly na poznámky na konci každé kapitoly. Též uznávám že je to nepraktické, ale je to jedna z možných forem citací. Formálně je to v pořádku, takže není možné to v recenzi kritizovat. Učo hodnocení 215454 E 209704 A 215496 D 219474 D 209535 E 209491 C 219648 C 217236 C 144089 A 216823 C 220113 A 219463 D 219921 A 219821 C 216183 C 217777 D 219906 D 219514 E 219822 A 217669 C 219405 B 167297 C 64592 A 219764 D 219048 E 220186 D