Jak fungují organizace Základní osnova l Historie pojetí organizace l Struktura organizace (formální a neformální) l Dynamika organizace (interakce, vztahy) Historie teorií organizace l Klasická škola (vědecké řízení) l Byrokratický model l Škola lidských vztahů l Škola reprezentovaná vědami o chování lidí l Škola systémů l Sociotechnický model l Škola kontingence l Trendy – organizace budoucnosti Klasická škola (vědecké řízení) l Představitelé: Fayol, Taylor, Gant l Akcenty: kontrola, řád l Hlavní cíl: produktivita l Přístup: měření - časové studie l Pojetí organizace: mechanismus – stroj l Přínosy: promýšlení racionálních postupů - zvýšení produktivity l Negativa: dehumanizace, nezájem o potřeby zaměstnanců, Byrokratický model l Představitelé: Weber l Akcenty: formální vztahy - stabilita, pořádek, přesnosti, disciplína l Hlavní cíle: racionální uspořádání l Nástroje: Obecná pravidla, neosobní řízení, hierarchická struktura, specializace práce l Pojetí organizace: mechanismus – stroj ? l Přínosy: zvýšení efektivity l Negativa: formalismus, neosobnost Škola lidských vztahů l Představitelé: Elton Mayo,Huga Mintzberg l Akcenty: neformální vztahy l Pojetí organizace: sociální systém l Přínosy: zájem o potřeby lidí Další pojetí l Škola systémů: Miller a Rice l Organizace – otevřený systém (transformace) l Přínos – akcent na okolí organizace l Sociotechnický model – tavistický institut l Akcent – procesy l Přínos – integrace technických a sociálních procesů l Škola kontingence: Burns,Stalker, Woodward l Organizace – funkce okolností Struktura organizace Formální struktura organizace l Def: zřetelné a pravidelně se opakující rysy (Child 1977) l Tvoří ji: síť explicitně definovaných vztahů l Charakteristiky: míra složitosti a stability l Zobrazení: organizační schéma Neformální struktura l Jak byste definovali neformální strukturu organizace ? l Jak a na základě čeho vzniká ? l Jaké byste diagnostikovali neformální strukturu? Diagnostika nef. struktury l rozložení týmových roli – Belbinův test l socio-preferenční vztahy – sociometrie l nástroje zkoumající organizační klima Formování neformální struktury l Jakými konkrétními způsoby byste v pozici odborníka na personalistiku pozitivně ovlivňovali neformální vztahy ? l v pozici interního zaměstnance l v pozici externího experta Loajalita zaměstnanců jako jeden z cílu moderní personalistiky Co je loajalita ? l Jak byste ji definovali ? l Jak byste ji „změřili ? l Jakými způsoby byste ji zvyšovali ? l Je etické zabývat se něčím takovým jako je zvyšování loajality ? Loajalita l Měřítka: l fluktuace, nemocnost, l počet přesčasových hodin, míra spokojenosti l Nástroje zvyšování l princip seniority l benefity – zaměstnanecké výhody l osobní přístup Přínosy zvyšování loajality pro organizaci l stabilizace zaměstnanců – snižování fluktuace l zvýšení „odolnosti“organizace