Vytváření organizace a organizační rozvoj Nůžky • Která studentka mně minule půjčovala nůžky? Systémové pojetí organizace • Organizace představuje w Otevřený systém se vstupy a výstupy w Systém, jehož prvky jsou vzájemně provázané a vzájemně závislé w Jednotliví členové usilují o dosažení společného cíle w Rozhodující procesy v organizaci probíhají mezi lidmi w Změnit organizaci znamená působit na lidi Proces organizování • Vytváření a rozvoj systémů koordinovaných činností, v němž jedinci a skupiny lidí kooperují v zájmu společně pochopených a dohodnutých cílů. (Armstrong) • Organizaci tvoří především lidé – je třeba přizpůsobit organizaci lidem, nikoli naopak Analýza organizace - doplnění • Analýza vnějšího prostředí w Obecné okolí – analýza PEST – typy faktorů: • Politické • Ekonomické • Sociální a demografické • Technologické w Oborové okolí – analýza struktury odvětví, životní cyklus odvětví, analýza konkurenčních sil (Porterův model pěti sil) Porterův model pěti sil 7S – metoda analýzy vnitřního prostředí (Peters, Waterman) • Strategie (strategy), • Struktura (structure), • Systémy řízení (systems), • Styl manažerské práce (style), • Spolupracovníci (staff), • Schopnosti (skills), • Sdílené hodnoty (shared values). Diagnostika organizačního chování • Co je organizační chování? • Chování jednotlivců v skupin v prostředí organizace, které má vliv na fungování organizace jako celku. • Chování je organizační pokud w je organizací facilitováno či vyvoláno w nebo je příčinou či následkem organizačních procesů jako takových w nebo je členy organizace vnímána jeho relevance pro organizaci Discipliny přispívající k objasnění organizačního chování • Experimentální psychologie (motivace, percepce, vliv fyzikálního prostředí, stres) • Sociální psychologie (skupinová dynamika, postoje, vůdcovství, dojmy) • Klinická psychologie (abnormální chování, emoční stres, životní cyklus) • Sociologie (socializace, soc. status, náboženství) • Antropologie (srovnávací studie, kulturní vliv na organizaci, adaptace organizace v prostředí) • Ekonomika (plánování lidských zdrojů, trh práce, analýza produktivity) • Politologie (zájmové skupiny, konflikty, moc, koalice, kontrola) Kriteria hodnocení organizačního chování • Efektivita organizace (produktivita, růst org., výkonnost, adaptace, inovace, přežití) • Blaho jednotlivce (spokojenost s prací, osobní růst, psychické zdraví, kvalita života, sebepojetí apod.) Otázka pro chytré hlavy • Co všechno můžeme diagnostikovat v rámci organizace a která disciplína při tom bude využita? Co všechno tedy můžeme diagnostikovat • Motivace pracovníků • Učení • Rozhodování řešení problémů (konvergentní,divergentní, tolerance víceznačnosti, kvalita rozhodování) • Stres (např. Škála soc. přizpůsobení – Holmes, Rahe), zvládání zátěže • Vnímání • Postoje • Pracovní výkon • Spokojenost se zaměstnáním ----------------------------------- • Hodnoty • Existence neformálních soc. skupin, jejich kohezi • Efektivnost skupin • Moc, vliv • Vůdcovství Diagnostické nástroje • Statistika – tzv. „tvrdá“ data (míra absencí, obrat, fluktuace) • Dotazníky a testy (především informace o lidech a jejich názorech) • Další diagnostické metody (analýza výsledků činnosti, rozhovor, AC…) Příklad: Spokojenost se zaměstnáním • Minessotský dotazník spokojenosti (Weiss et al., 1967) • Scottův sémantický diferenciál: w Já v práci w Oceňovaný…………………neoceněný w Spokojený………………….nespokojený w Informovaný……………….neinformovaný w Atd. Faktory ovlivňující výkon jednotlivce v organizaci (Organ, Bateman) Specifické prvky organizačního chování • Skupinové chování • Skupinové rozhodování • Moc a vliv • Vůdcovství Skupinové chování • Klíčové aspekty existence skupiny (Organ, Bateman) w Psychologická vazba (jsme si vědomi, že jsme členy skupiny) w Interakce a interdependence w Společný cíl w Poskytování odměn a uspokojení skupinou Přitažlivost skupiny (Thibaut, Kelly) • Výstupy (Outcomes, O) – co organizace člověku poskytuje • Srovnávací úroveň (Comparison level, CL) představuje osobní standard, jímž poměřujeme vztah ke skupině a výhody, jež nám poskytuje. Závisí na předch. zkušenostech. • Srovnávací úroveň alternativ (comparison level of alternatives, CLA) (standardní úroveň výstupů při členství ve srovnatelných organizacích) • Je-li O