Sylabus PSY 124 – PSYCHOLOGIE HANDICAPU Podzimní semestr 2006, FFS, posluchárna 44, čtvrtek 16:00 – 17:40 (1. setkání 5.10.2006). J. Vančura, vancura@fss.muni.cz Nabízené pojetí předmětu „psychologie handicapu“ vychází převážně z poznatků a z úhlu pohledu sociální psychologie. Sociálně psychologický pohled na život člověka s postižením umožňuje určitá zobecnění společná všem různorodým kategoriím, pro něž je možné pojem handicap použít. Základními zpracovávanými tématy jsou zapojení člověka s postižením do společnosti, adaptace rodinného systému na postižení dítěte a adaptace na handicap v životě jednotlivce. Cílem předmětu je zprostředkování poznatků vztahujících se k problematice handicapu pro budoucí odbornou práci absolventů. 1 Pojem handicap a možnosti kurzu Šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění v „psychologii postižených“ 2 Společnost a člověk s postižením Kulturní kontext vztahu k lidem s postižením Společenské stigma; obecné důvody přijetí a odmítnutí odlišnosti Vybrané postoje: ambivalence, soucit a role „oběti“ 3 Exkurze do ústavu sociální péče 4 Potřeby dětí s postižením a ústavní péče (L. Šebková,?) 5 Rodina s postiženým dítětem Narození postiženého dítěte Zdroje stresu pro rodiče Vnímané příčiny postižení 6 Adaptace rodiny na postižení dítěte Proces akceptace nepříznivé skutečnosti Potřeby rodičů a úspěšné adaptační strategie Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi 7 Exkurze do chráněné dílny v Růžovém sadu L. Procházka o zkušenostech z pracovní terapie a o podporovaném zaměstnání 8 Ústavní péče – vybrané aspekty Úzkost a agrese vs. důvěra Separace od rodiny L. Šebková (?): Deprese. Deprivace. 9 Návštěva chráněného bydlení Gorkého Principy integrace a historie chráněného bydlení v Brně, financování neziskových organizací, alternativy nabízených služeb aj. 10 Integrace – vybrané aspekty Společenský status a role postiženého člověka Utváření sebe-pojetí člověka s postižením 11 Posttraumatický růst Zkušenost pečujících: Nepříznivá skutečnost jako výzva ke změně Pozitivní aspekty čelení nepříznivé skutečnosti 12 Závěrečné setkání Otázky, reflexe, prezentace prací Podmínky pro absolvování kurzu: Zvládnutí probírané látky. Prezentace práce na jedno z témat nabízených v průběhu kurzu (písemné zpracování na 3-5 stran). Účast 75 %. Doporučená literatura: Blažek, B., Olmrová , J. (1985). Krása a bolest. Praha: Panorama. Blažek, B., Olmrová , J. (1988). Světy postižených. Praha: Avicenum. Bútora, M. (1990). Překročit svůj stín. Praha: Avicenum. Čálek, O. (1984). Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova. Frankl, V. E. (2005). Přesto říci životu ano. Kostelní vydří: Karmelitánské nakladatelství. Chvátalová, H.(2001). Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál. Kerrová, S. (1997). Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál. Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. Langer, S. (1995). Mentální retardace. Hradec Králové: Kotva. Mareš, J. (2001). Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J. (2002). Sociální opora u dětí a dospívajících II. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J.(2003). Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H. Matějček, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha: Avicenum. Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing. Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama. Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN. Říčan,P., Krejčířová, D. a kol. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing. Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press. Sacks, O. (1992). Migraine. London: Picador. Sacks, O. (1995). Antropoložka na Marsu. Praha: Mladá fronta. Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos. Smidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. Svatošová, M. (1999). Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo. Šiška, J. (2005). Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum. Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications. Titzl, B. (1998). Postižený člověk ve společnosti. PedF UK, Praha. Vágnerová, M. (2002). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., Štech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha, Karolinum.