„Ve skutečnosti je jen málo spolehlivých faktorů předvídajících štěstí, s výjimkou blízkého, pečujícího, vyrovnaného, intimního a dlouhodobého vztahu s nejlepším přítelem.“ (David Myers) Člověk je svou povahou vztahový a dialogický • celý život se odehrává v poli vztahů - vztahy ovlivňují duševní zdraví • člověk znovu a znovu objevuje a utváří hranice mezi JÁ a TY, JÁ a OSTATNÍ, JÁ a SVĚT - vymezuje se a sdílí se • vnitřní duševní život má také povahu dialogu (motivů, rolí, podosobností) - vnitřní dialog se podobá vnějšímu, člověk zaujímá vztah sám k sobě • pouze ve vztahu k někomu či něčemu si uvědomujeme sami sebe - vztahy jsou naším zrcadlem sebepoznání • jedinec není od vztahů ani od prostředí plně oddělitelný Význam pro duševní hygienu • duševní zdraví člověka je významně ovlivňováno jeho vztahovým světem • vztahy jsou důležitým zdrojem podpory, zvládání • využití dialogických technik DH – vnitřní dialog s reálnou osobou, s pocity či jinými aspekty sebe sama, imaginace vnitřního rádce apod. Chceme být milováni Neuspějeme-li, chceme být obdivováni Neuspějeme-li, chceme být obáváni Neuspějeme-li, chceme být nenáviděni a opovrženi Chceme probudit u druhých jakési emoce. Duše se třese před prázdnotou a po kontaktu touží za každou cenu. (Hjalmar Söderberg) Partnerské vztahy komplikuje • opomíjení (nerespektování) vlastních nebo partnerových potřeb • povrchní přejímání modelů soužití • nereálné předpoklady – existuje jen jediná osoba, s níž budu šťastný – musím být lepší než ostatní (než soupeři) – partner se mnou musí vždy souhlasit, nesmí mě ani kritizovat, ani nudit – musím s partnerem vždy souhlasit, nesmím ho ani kritizovat, ani nudit – musíme jeden druhému bezpodmínečně uspokojovat všechny potřeby Vztah je živá, stále se měnící skutečnost. Staví nás před nutnost pružně reagovat na své vlastní změny i změny partnera. Vyjadřování citů v komunikaci Zdroje komplikací • tendence popírat a ignorovat vlastní i cizí city • nechuť bezprostředně vyjadřovat aktuálně prožívané a vzájemné city • omezené uvědomování si a neakceptování vlastních citů Vyjadřování citů v komunikaci Nepřímé • kladení zdánlivých (řečnických) otázek • přikazování a zakazování • nadávání • výčitky • ironie a zlomyslnost • chvála a kritika • připisování zdánlivých vlastností jiným lidem, projekce Vyjadřování citů v komunikaci Přímé • označení vlastních citů • používání přirovnání a metafor • popsání tělesných pocitů • vyjádření pomocí činu (nebo slovního naznačení) Poskytování zpětných informací • konkrétní partnerovo jednání • více popisování než hodnocení • nepoužívej formulace „ty vždycky“ nebo „ty nikdy“, „buď-anebo“, které zjednodušují skutečnost • chování v konkrétních a co nejaktuálnějších situacích • minimum poskytování rad a poučení • zaměř se na to, co druhému prospěje • dej partnerovi takové množství a takový druh informací, které dokáže využít • důležité je vystihnout vhodný čas, místo a situaci • poskytování a přijímání zpětných informací si vyžaduje odvahu, pochopení a úctu k partnerovi i k sobě samému Přijímání zpětných informací • vyslechni druhého do posledního slova • ujisti se, že správně rozumíš sdělenému • zpětné informace nejsou objektivní, odhalují jen osobní hledisko partnera • zpětné informace nevyžadují nutně změnu adresátova jednání • sdělování zpětných informací se vždy pojí s určitým rizikem a nejistotou, jak je partner přijme Přijetí zpětné vazby velmi ztěžuje POCIT OHROŽENÍ Jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe? • Já cítím… • když ty… • protože… • Přál bych si… Asertivita Typologie manipulativních osobností (Shostorm) • diktátor • chudáček • vypočítavec • břečťan • drsňák • obětavec, nejhodnější člověk • poslední spravedlivý • táta-máma • mafián Asertivita Asertivní desatero • Máte právo sám posuzovat své chování, myšlenky a emoce a nést za ně odpovědnost • Máte právo nenabízet žádné výmluvy či omluvy ospravedlňující vaše chování • Máte právo sám posoudit, zda a na kolik jste odpovědný za problémy druhých lidí • Máte právo změnit svůj názor • Máte právo dělat chyby a být za ně odpovědný • Máte právo říci ”já nevím” • Máte právo být nezávislý na dobré vůli ostatních • Máte právo dělat nelogická rozhodnutí • Máte právo říct ”já ti nerozumím” • Máte právo říct ”je mi to jedno” Asertivita Techniky asertivity • přeskakující gramodeska • technika neustálého odmítání • požádání o laskavost • kompromis • kritizování druhého `a formulovat raději to, co si přejeme • reakce na kritiku nás samých • taktika otevřených dveří • vyžádání si kritiky • schopnost běžné společenské konverzace Asertivita Podoby asertivity • prostá • empatická • odstupňovaná • konfrontační Dimenze mezilidských vztahů (W. Schutz) „Je to poněkud zarážející – trápíme se s mnoha problémy, celý život se s nimi potýkáme, abychom nakonec dospěli k jedinému závěru: Buďme k sobě trošičku laskavější.“ (Aldous Huxley)