PSY 146 Duševní hygiena podzimní semestr 2006 Ukončení: zápočet Počet kreditů: 2 Vyučující: Mgr. Tomáš Řiháček (trihacek@mail.muni.cz) Mgr. Lenka Stojanová (100lena@centrum.cz) Cílem tohoto kurzu je uvedení do široké problematiky duševní hygieny formou přednášek, diskuzí a praktických cvičení (zejm. ukázek relaxačních technik). Organizace výuky Výuka bude probíhat formou přednášek (90min / 14 dní) a seminářů (90 min / 14 dní). Přednášky jsou společné pro všechny studenty, semináře jsou dělené do 2-3 skupin (podle počtu přihlášených studentů). Tematické okruhy 1. Duševní hygiena jako obor. Stres, relaxace Podmínky absolvování předmětu. Pojetí a význam DH. Normativní vs. experienciální přístup. Fyziologické a psychologické pojetí stresu, stresory. Relaxace 2. Seminář: Psychosomatické souvislosti 3. Adaptace, copingové strategie Základní copingové strategie, osobnostní styly zvládání (chování typu ABC, nezdolnost ad.) 4. Seminář: Emoce a myšlení !!přinést vypracovaný první úkol 5. Duševní hygiena práce Pozornost, výkonnost, time management, workoholismus, syndrom vyhoření, nezaměstnanost 6. Seminář: Duševní hygiena a studium !!přinést vypracovaný druhý úkol 7. Komunikace, mezilidské vztahy Vyjadřování citů, poskytování zpětných informací, asertivita jako nástroj, interpersonální orientace, pomáhání 8. Seminář: Normalita a duševní zdraví !!přinést vypracovaný třetí úkol 9. Rozhodování a sebevýchova Intuitivní a racionální rozhodování, fáze a techniky rozhodování. Odstraňování zlozvyků, utváření charakterových rysů, vůle, paradoxní cesta změny 10. Seminář: Sebepoznání 11 Životní smysl a štěstí Hodnoty, dva mody existence podle Fromma, pozitivní psychologie (Csikszentmihalyiho flow-fenomén, Seligmanova psychologie štěstí), mody naplnění podle Coana 12. Seminář: Ukázka cvičení jógy Podmínky pro absolvování předmětu O/ účast – minimálně 4 ze 6 seminářů O/ průběžné odevzdávání 3 písemných úkolů, které budou sloužit jako podklad pro seminární diskuze. Minimální rozsah jednoho úkolu je 1,5 normostrany (tj. 2700 znaků vč. mezer), ale budete-li chtít dané téma zpracovat důkladněji, skutečný rozsah bude zřejmě větší. Vypracovaný úkol vždy v písemné podobě přinesete na seminář, k němuž se vztahuje (viz rozpis témat). Přesné zadání úkolů viz níže O/ zápočet bude udělen na základě prezence, odevzdaných úkolů a aktivní účasti na seminářích Zadání úkolů První úkol: Jak zvládám své emoce? Důležité je nejdříve pochopit tuto otázku. Otázka „jak“ zde totiž není myšlena jako „jak dobře“, ale „jakým způsobem“. Vyberte si jednu z následujících skupin emocí (tu, která vás nějakým způsobem nejvíce oslovuje): o strach, úzkost o zlost, vztek, agresivní impulzy o smutek, deprese Zamyslete se nad tím, jak tyto vybrané emoce ovlivňují vaši duševní rovnováhu a jakou roli mají ve vašem životě. Z toho vyjděte a popište, jakými způsoby s těmito emocemi zacházíte (nebo ony s vámi), jakými způsoby je zvládáte. Právě těchto způsobů se bude týkat seminář. Druhý úkol: Co mi pomáhá při studiu? Tento úkol navazuje na přednášku o duševní hygieně práce a dotýká se duševní hygieny vašeho studia. Napište, co vám pomáhá ve studiu. Své úvahy můžete strukturovat podle následující osnovy: o V jakém prostředí se vám nejlépe učí? (místo, zvuková kulisa,…) o Jak si organizujete čas věnovaný studiu? Kolik času věnujete jednotlivým studijním povinnostem? V jakou dobu se vám nejlépe učí? o Máte nějaký systém v učení? Nebo se snažíte nějaký vytvořit? o Co je pro vás nejlepší formou relaxace? Čím vyvažujete studijní zátěž? o Jak sebe sama motivujete ke studiu? Kdy vás studium baví? Tento úkol, má-li být vypracován poctivě, vyžaduje, abyste si nejdříve nějakou dobu všímali svých studijních návyků a zvyklostí, způsobu, jakým organizujete svůj čas. Dopřejte si toto období pozorování, než se pustíte do samotného písemného zpracování úkolu. Třetí úkol: Co to znamená být normální? Otázka v zadání je sama o sobě výmluvná. Pokuste se formulovat kritéria duševního zdraví. Co to pro vás znamená být normální a duševně zdravý? Je to konec konců totéž? Literatura k duševní hygieně obecně Bartko, D. (1990). Moderná psychohygiena. Bratislava: Obzor. (vyšlo i česky) Bedrnová, E. et al. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha: Fortuna. Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada. Míček, L. (1986). Duševní hygiena. Praha: SPN. Veltrubská, I., Chamoutová, K. (1998). Duševní zdraví. Praha: Provozně ekon. faktluta ČZU. Literatura ke speciálním tématům Buchtová, B. et al. (2002). Nezaměstnanost. Psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada. Coan, R.W. (1999). Optimální osobnost a duševní zdraví. Praha: Grada. Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny. Cungi, C. (2001). Jak zvládat stres. Praha: Portál. de Bono, E. (1997). Šest klobouků, aneb jak myslet. Praha: Argo. Ellis, A. (2002). Trénink emocí. Praha: Portál. Fontana, D. (1998). Kniha meditačních technik. Praha: Portál. Fontana, D. (1999). Cesty ducha v moderním světě. Praha: Portál. Frankel, B., Kranzová, R. (1998). O sebevraždách. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Frankl, V.E. (1994). Vůle ke smyslu. Brno: Cesta. Fromm, E. (1994). Mít nebo být? Praha: Naše vojsko. Frýba, M. (1995). Psychologie zvládání života. Brno: MU. Frýba, M. (2003). Umění žít šťastně: Buddhova Abhidhamma v praxi meditace zvládání života. Praha: Argo. Glasser, W. (2001). Terapie realitou. Praha: Portál. Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha: Columbus. Goleman, D. (2000). Práce s emoční inteligencí. Praha: Columbus. Goleman, D. (2001). Meditující mysl. Praha: Triton. Irmiš, F. (1996). Nauč se zvládat stres. Praha: Alternativa. Kastová, V. (2000). Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál. Killingerová, B. (1998). Workaholismus. Brno: J. Alman. Křivohlavý, J. (1994). Mít pro co žít. Praha: Návrat domů. Křivohlavý, J. (1997). Jak zvládat depresi. Praha: Grada. Křivohlavý, J. (1998). Jak neztratit nadšení. Praha: Grada. Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál. Kubíčková, M. (1996). Vůle ke zdravému životu. Praha: Onyx. Lukasová, E. (1998). I tvoje utrpení má smysl. Brno: Cesta. Mellibruda, J. (1987). Hľadanie seba samého. Bratislava: Smena. Mellibruda, J. (1990). Já – Ty – My. Možnosti psychologie zlepšovat mezilidské vztahy. Bratislava: Smena. Míček, L. (1976). Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN. Nešpor, K. (1998). Uvolněně a s přehledem. Relaxace a meditace pro moderního člověka. Praha: Grada. Nešpor, K. (1999). Závislost na práci. Praha: Grada. Nešpor, K. (2002). Léčivá moc smíchu. Praha: Vyšehrad. Pacovský, P. (2000). Člověk a čas. Time management IV. generace. Tábor: Time Expert. Peck, M.S. (1993). Nevyšlapanou cestou. Praha: Odeon. Peseschkian, N. (2000). Psychoterapie v každodenním životě. Brno: Cesta. Praško, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada. Praško, J. et al. (2003). ářčáářDeprese a jak ji zvládat. Praha: Portál Riemann, F. (1999). Základní formy strachu. Praha: Portál. Rush, M.D. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů. (křesťanský pohled) Seligman, M. (2003). Opravdové štěstí. Pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar. Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál. (vybrané kapitoly) Syřišťová, E. et al. (1972). Normalita osobnosti. Praha: Avicenum.