KOMUNIKAČNÍ ANALÝZY PSY 740 KOMBINOVANÉ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2006 PSY 740 KOMUNIKAČNÍ ANALÝZY (Původně akreditováno jako TRANSAKČNÍ ANALÝZA A KOMUNIKACE) Sylabus Určeno: Kombinované bakalářské studium psychologie, 3. a 4. rok studia. Průběh konzultací a studia: V podzimním semestru akademického roku 2006/07. Struktura: 6 vyučovacích hodin konzultací (3 setkání á 75 min.) + samostudium + konzultace s využitím e-mailu + vypracování 2 dílčích esejů (resp. analýz komunikace) a 1 závěrečné práce. Je možno vypracovat i pouze jednu souhrnnou závěrečnou práci. Práce zasílat buďto poštou na písemnou adresu (viz níže), nebo jako přiložený soubor e-mailem na adresu: odevzdávárna v IS nebo: ZV, Katedra psychologie, Joštova 10, 602 00 Brno. Zkouška formou obhajoby vlastní analýzy záznamu mezilidské komunikace. Za obhájenou lze považovat odevzdanou, přijatou a zhodnocenou práci Vyučující: Doc. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. Kontaktní adresa: vybiral@fss.muni.cz Telefon: 541417970 Písemně: Z.V., Katedra psychologie FSSMU, Joštova 10, 602 00 Brno Konzultační hodiny: viz osobní vizitka na webu ANOTACE Komunikační analýzy vedou studenty k osvojení si psychologického rozboru jak intrapsychické, tak interpersonální komunikace. Jednou z metod pro intrapsychickou analýzu je např. transakční analýza (dále TA), která představuje snadno aplikovatelnou a psychologicky fundovanou (tradiční) metodu, určenou k rozboru osobnostní struktury, lidských interakcí (včetně jejich poruch), životních scénářů a her. Předmět sumarizuje možnosti, jak analyzovat lidskou komunikaci (ovšem nelze se spolehnout jen na přístup TA!!) – a to jak její podoby interpersonální, tak intrapsychické. Studenti se učí rozumět hlubším psychologickým základům komunikace a objasnit komunikační poruchy a konflikty. Třídí si pokročilé znalosti získané za studia pro popis, analýzu a interpretaci osobnostních a vztahových aspektů mezilidských interakcí. Důraz je kladen na komparaci TA s jinými koncepcemi, jež v psychologii 20. století analyticky rozebíraly komunikaci. Vycházeje/jíc z porovnání se srozumitelnou teorií TA si student/ka hledá model, který mu/jí pro porozumění mezilidské komunikaci nejvíce vyhovuje. ČASOVÝ ROZVRH Hlavní díl výuky je opřen o samostudium (četba knih, vyhledávání dalších relevantních zdrojů v časopisech a na internetu), stěžejní „kostra“ výuky je probrána při třech konzultacích v průběhu semestru. První konzultace (13. 10.) slouží zejména k terminologické orientaci a orientaci ve studijních materiálech, k seznámení se sadou textů a způsobem kombinovaného studia tohoto předmětu (požadavky vyučujícího). Diskuse o dosavadních modelech interpersonální komunikace. Náplní druhé konzultace (10. 11.) je diskuse o základních (i specifických) axiomech z oblasti lidské komunikace a o stěžejních konceptech TA v porovnání s jinými možnostmi rozborů. Cílem třetí konzultace (8. 12.) je na základě samostudia sumarizovat přednosti a nevýhody TA s jinými psychologickými přístupy k lidské komunikaci. Jeden z možných důrazů je kladen na komunikaci v psychoterapii. Harmonogram studia +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |13. října 2006|1. konzultace |Uvedení studentů do obsahu předmětu: terminologie aj. | | |od 12.30 do | | | |13.45 |Orientace ve studijních materiálech a požadavcích ze strany | | | |vyučujícího. | | | | | | | |Diskuse nad časovým rozvrhem a rozpisem témat. | | | | | | | |Diskuse nad tím, co studenti z dosavadního studia o lidské | | | |komunikaci znají. | |--------------+--------------+--------------------------------------------------------------| | |samostatné |Vybrané kapitoly z: | | |studium | | | | |Vybíral, Z.: Psychologie komunikace | | | | | | | |Berne, E.: Jak si lidé hrají | | | | | | | |Harris, T.: Já jsem OK, ty jsi OK | | | | | | | |Berne, E.: Co řeknete, až pozdravíte | | | | | | | |Životopis E. Berna, event. další zdroje (z internetu) | | | | | | | |Celkem 143 stran (česky) a 5-10 stran (web, anglicky). | | | |Podrobně: viz rozpis témat. | |--------------+--------------+--------------------------------------------------------------| |10. listopadu |2. konzultace |Kontrola a prohloubení samostudia ukázkou TA-analýzy lidské | |2006 |od 12.30 do |komunikace. Diskuse nad prostudovanými kapitolami a další | | |13.45 |četbou. Úkol do příště. | |--------------+--------------+--------------------------------------------------------------| | |samostatné |Vybrané kapitoly z: | | |studium | | | | |Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie | | | | | | | |Vybíral, Z.: Psychologie komunikace | | | | | | | |Watzlawick et al.: Pragmatika lidské komunikace | | | | | | | |Plus: Libovolný titul z aplikace některé psychologické školy | | | |na komunikaci. | | | | | | | | | | | | | | | |Celkem 70 + cca dalších 70 stran; podrobně: viz rozpis témat | |--------------+--------------+--------------------------------------------------------------| |8. 12. 2006 |3. konzultace |Vysvětlení nejasností v probírané látce + komparativní přehled| | |od 12.30 do |teoretických přístupů k analýze lidského komunikování | | |13.45 |(shrnutí). Informace o průběhu zkoušky. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Termíny odevzdání průběžných úkolů Platí, pokud chce student plnit požadavky průběžně – třemi texty. Doručit do 3. 11. (písemně vytištěnu, jen výjimečně e-mailem): první dílčí esej, resp. komunikační analýzu. Student si vybere jedno z témat. Téma č. 1: „Můj názor na transakční analýzu“; téma č. 2: „Můj první pokus analyzovat lidskou interakci“; č. 3: „Co by ještě patřilo k základům lidské komunikace? (diskusní téma nad 1. kapitolou Psychologie lidské komunikace)“: Rozsah: (orientačně) 4 NS (7200 znaků) – Hodnocení se student dozví XX. 11. při konzultaci (event. podrobnější probrání textu – ve formě konzultace – e-mailem). Lze odevzdat až souhrnnou závěrečnou práci. Doručit do 1. 12. (písemně vytištěnu, jen výjimečně e-mailem): druhý dílčí esej. Výběr ze dvou témat: č. 1: „Podobnosti a rozdíly TA s…“ (student si vybere jiný psychologický přístup k analýze komunikace); č. 2: „Analýza lidského komunikování v prostředí…“ (student doplní o psychoterapii, poradenství, veřejné prostranství, internet, resp. chat apod.) Rozsah: (orientačně) 4 NS (7200 znaků) – Hodnocení se student dozví XX. 12. při konzultaci (podrobnější probrání e-mailem). Lze odevzdat až souhrnnou závěrečnou práci. Požadavky na ukončení kurzu Kurz je ukončen zápočtem a zkouškou. Zápočet získává student za odevzdání, přijetí a event. obhajobu dvou dílčích esejů. Zkouška spočívá v uznání závěrečné písemné práce – analýzy (v rozsahu min. 5 NS: 9 000 znaků). Hodnotí se původní přístup (originalita) a správnost analýzy komunikace. Lze odevzdat až souhrnnou závěrečnou práci. Pokud zvolíte tuto možnost, je závazný rozsah závěrečné analýzy komunikace min. 11 NS. Závěrečná seminární analýza interpersonální komunikace má tuto doporučenou strukturu: 1. Teoretický, věcný a k následujícímu textu relevantní úvod 2. Záznam lidské komunikace, včetně popisu kontextu (okolností) 3. Analýza za využití vybraného přístupu k lidské komunikaci (model by měl být evidentní) 4. Diskuse (je nezbytné, aby byla alespoň naznačena! – z diskuse vyplývají další otázky) 5. Literatura Od této struktury se lze odchýlit; originalitě se možná meze kladou, ale ne výrazné. Práce však má mít tvar souvislého psychologického textu (nákresy a schémata jsou možné), nikoliv vyprávění, povídky, pouhých poznámek apod. Student závěrečnou práci nebo SOUHRNNOU závěrečnou práci doručí nejpozději do 5. LEDNA 2007. V případě obdržení zprávy o neuspění práce a nesložení zkoušky v této písemné formě, student bude zkoušen ústně. PODROBNÝ ROZPIS TÉMAT Podrobný rozpis témat a úkolů berte orientačně. Lze postupovat „po svém“, svým tempem, zajímat se v rámci Komunikačních analýz o specifickou problematiku. V případě volby svého individuálního zájmu a tématu doporučuji konzultovat. 1. týden Témata ke studiu: Vymezení a základní charakteristiky lidské komunikace. Dělení interpersonální a intrapsychické komunikace. Funkce komunikování. Motivace ke komunikování. Různé kontextové modality a jejich vliv na komunikaci. Dvojná vazba. Sugerování. Základní literatura: Psychologie lidské komunikace – str. 17 – 51 Orientační otázky: Umíš odborně charakterizovat lidskou komunikaci? Znáš základní funkce a základní způsoby komunikování? Umíš odpovědět na otázku, jaké psychologicky pozoruhodné (i závažné) projevy v lidské komunikaci mohou nastat? Co je to diskvalifikování? Co je to dvojná vazba? Umíš uvést vlastní příklad pro výskyt dvojné vazby? 2. týden Témata ke studiu: Úvod k TA. Základy TA: základní transakce (křížové, doplňkové). Diagram vztahů a komunikačních výměn. Druhotné transakce: sociální úroveň, psychologická úroveň. Vymezení mezilidské komunikace jako „hry“ podle teorie TA. Literatura: Jak si lidé hrají – str. 28 – 34 Psychologie lidské komunikace – str. 164 – 173 Co řeknete, až pozdravíte – str. 19 – 33 Orientační otázky: Jak dělíme ego – stavy podle TA? Umíš zakreslit průběh komunikační výměny do diagramu podle TA? Dokážeš charakterizovat hru (z pohledu TA)? 3. týden Témata ke studiu: Studium hlavních témat strukturální analýzy podle TA – a jejich návaznost na životní postoje. 4 základní postoje člověka k sobě a světu („oni“) a partnerovi („ty“). „Stavební kameny“, z nichž se skládají tzv. životní scénáře. Porovnání životního scénáře s teorií Adlerovou (nutné samostudium, opakování teorie A.A.) Literatura: Já jsem OK, ty jsi OK – str. 57 – 73; str. 85 – 118 Co řeknete, až pozdravíte – str. 202 – 207 Libovolné zdroje k zopakování teorie A. Adlera. Orientační otázky: Z čeho se skládá životní scénář člověka? Co znamená tato metafora v TA? Umíš ji porovnat s pojetím životního scénáře u Alfreda Adlera? 4. týden Témata ke studiu: Životní hry podle Erica Berna: Alkoholik & Kopejte do mě & Počkej, ty darebáku & Vidíš, k čemu jsi mě dohnal! Hra „A nemohl byste – ano, ale“ Sociální a psychologická úroveň hry. Zisky ze hry. Literatura: Jak si lidé hrají – str. 68 – 79, 83 – 91, 118 – 126 Orientační otázky: Umíš reprodukovat vlastními slovy „klasické“ hry podle E. Berna? Uměli byste inovovat teorie her? (Vymyslet jinou hru? Pozměnit herní rovnici, komentovat ji?) 5. týden Úkol: Doporučuji pracovat na prvním eseji, který odevzdáváte do 24. 10. Volitelná témata viz výše. Je možné si zvolit téma vlastní. Do pátku 3. 11. odevzdat (nebo odeslat – buď klasickou poštou, nebo e-mailem) první dílčí esej. 6. týden Úkol: Příprava na diskusi (druhá konzultace). Doporučuji připravit si výpisky z četby, otázky, názor, nejasnosti, komentář apod. Je možné prezentovat ve velmi stručné podobě i ucelenější názor k tématice (cca 5-10 minut). 7. týden Témata ke studiu: Základní axiomy o komunikaci. Terminologie: Nemožnost ne-komunikovat, obsahová a vztahová stránka, fázování sledu komunikace, digitální a analogová komunikace. Symetrické a komplementární vztahy. Teorie neverbální komunikace. Kombinace neverbálních a verbálních sdělení. „Čtení“ neverbálních signálů. Úkol: Hledat si k TA ještě jiný psychologický přístup – takový, v jehož hledáčku se také dostatečně octla analýza lidského komunikování. Literatura: Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace – str. 64 – 84 Watzlawick et al.: Pragmatika lidské komunikace – str. 43 – 61 Další četba se týká dalšího psychologického přístupu ke komunikaci. Orientační otázky: Co je to metakomunikace - jaké má zdroje, jaké jsou její projevy, co může způsobit? Umíš porovnat TA teorii transakcí s teorií o symetrických a komplementárních vztazích? 8. týden Témata ke studiu: Narušená komunikace. Způsoby odmítání a diskvalifikování druhého. Znehodnocování komunikace. Další poruchy v mezilidské i intrapsychické komunikaci. Literatura: Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie – str. 237 - 244 Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace – str. 224 – 239 Watzlawick et al.: Pragmatika lidské komunikace – str. 43 – 81 Libovolný titul z aplikace některé psychologické školy na komunikaci. Orientační otázky: Jak potvrzujeme druhého v komunikaci? Jak ho odmítáme? Jak diskvalifikujeme a znehodnocujeme? Kdy jde o znehodnocení na obsahové, kdy na vztahové rovině komunikování? 9. týden Témata ke studiu: Komunikační psychoterapie. Škola v Palo Altu v historické perspektivě: základní oblasti výzkumu. TA, jako jedna z psychologických škol, v historické perspektivě. Studium dalšího psychologického přístupu k lidské komunikaci tak, aby student byl schopen komparace. Literatura: Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie – str. 80 – 85 Libovolný titul z aplikace některé psychologické školy na komunikaci. Orientační otázky: Dokážete TA historicky zařadit? Dokážete TA porovnat s některým jiným psychologickým přístupem ke komunikaci? 8. – 11. týden Úkol: Práce na druhém eseji, který odevzdáváte do 25. 11.! Rozepište si i závěrečný esej – závěrečnou analýzu. Volitelná témata viz výše. Je možné si zvolit téma vlastní. Ve druhé části období příprava na diskusi při konzultaci. Do pátku 1. 12. odevzdat (nebo odeslat – buď klasickou poštou, nebo e-mailem) druhý dílčí esej. 12. týden Zbylý čas podzimního semestru věnujte vypracování závěrečné analýzy. Alespoň s prací na ní začněte! Odevzdat (nebo odeslat) nejpozději do 5. ledna 2007. Průvodce základními pojmy z TA Výklad těchto klíčových slov a termínů (na příkladech) bude předmětem ústní zkoušky. 1. Ego stavy Diferenciace ego–stavů, podobnost a odlišnost ve vztahu k psychoanalytickým a jiným modelům osobnosti. Funkční analýza. Strukturální analýza. Dětský ego-stav přizpůsobivého dítěte Dětský ego-stav vzdoru Dětský ego-stav svobodného dítěte Rodičovský ego-stav kritizující (kárající) Rodičovský ego-stav pečující (starostlivý) 2. Transakce a komunikační výměny Analýza intrapsychické a interpersonální komunikace za pomoci nejenom nástrojů TA. Význam a podoby „povšimnutí“ („pohlazení“). Specifické komunikační situace: rituály, ceremoniály; komunikace v nesymetrických pozicích aj. Symetrická komunikace Komplementární komunikace Doplňkové transakce Komunikace paradoxní pobídkou Dvojná vazba 3. Životní scénář Makro a mini scénář jako základ lidského žití. Stavy O.K. a non – O.K TA a obdobné modely ve vývojové psychologii. 4. Druhy poselství Dynamika lidského žití podle TA. Tzv. „poháněče“, klatby a svolení jako hybné síly činů, příčiny komplexů a závislostí apod. Aplikace TA do poradenských, event. klinických situací. Podrobněji o „poháněčích“ a „klatbách“: viz tzv. čítanka studijních textů (texty z přednášek pro studenty denního studia) 5. Hry Pojetí komunikačních replik a opakovaných průběhů jako her sui generis. Hry v řadě oblastí lidského života a různých sociálních situacích. Funkce her. 6. Hra v jiných pojetích než v pojetí TA Místo transakční analýzy mezi psychologickými systémy 20. století Porovnání TA se směry hlubinně dynamickými a se směry humanistickými. Srovnání s koncepty kognitivně behaviorálních škol. Základní literatura: Vybíral, Z. (2005): Psychologie komunikace, Portál, Praha Berne, E. (1999): Jak si lidé hrají. Nakladatelství Dialog, Liberec 1992 (2. vydání) Berne, E. (1997): Co řeknete, až pozdravíte. Transakční analýza životních scénářů. Nakladatelství Lidové noviny, Praha Watzlawick et al. (1999): Pragmatika lidské komunikace. Konfrontace, Hradec Králové Vybíral, Z. (2000): Psychologie lidské komunikace, Portál, Praha; str. 164-173 Harris, Thomas A. (1997): Já jsem OK, ty jsi OK. Pragma, Praha Doporučená literatura: Doporučená literatura (například): Stewart, Ian, Joines, Vann (1987): TA today; něm. vydání: Verlag Herder, Freiburg (1990, 1992) Berne, E. (1970): Sex in Human Loving. Simon&Schuster, New York Internetové zdroje: vyhledávání dle klíčových slov (transactional analysis, Eric Berne, analysis of nonverbal communication apod.) Celkový workload Prostudovat přibližně 195 stran závazného textu. Navíc: prostudovat minimálně 1 další knihu z psychologického směru (výběr je libovolný), která umožní seriózní a odbornou komparaci TA s jiným přístupem k analýze. Celkový odhad 300 stran. 2 dílčí eseje: dvakrát 7 200 znaků 1 závěrečná analýza: 9 000 znaků